یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نیلی پور

حجت الاسلام مهدی نیلی پور، قرآن کریم، امام زمان(عج) و علم را از مصادیق سلطان نصیر برشمرد و گفت: اگر ارتباط  همیشگی با قرآن و امام زمان داشته باشیم می توانیم به مقام صدیقین برسیم و با صدق زندگی کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان با اشاره به آیه ۸۰ سوره اسرا «قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً» گفت: این آیه یکی از آیات کلیدی قرآن در مقام تربیت مؤمنان است.

رئیس بنیاد مهدویت وآینده پژوهی اصفهان با بیان اینکه صدق یکی از صفات خوب اخلاقی است، افزود: صداقت یعنی این‌که فرد کلام و رفتارش مطابق با واقع باشد چراکه انسان می تواند با دو نوع نفاق اعتقادی یا اخلاقی مانند دروغ‌گویی، تهمت و غیبت صدق نمایی کند.

وی ادامه داد: در واقع قرآن در این آیه آموزش می‌دهد که ما از خداوند بخواهیم زندگی شخصی، روابط اجتماعی و خانوادگی‌مان صادقانه باشد و به خود و خدا دروغ نگوییم.

حجت الاسلام نیلی پور اظهار کرد: انسان اگر تمرین صدق گفتاری و رفتاری کند، ابتداجزو صادقین و سپس جزو صدیقین می‌شود که بعد از انبیا رتبه عالی عندالله دارند و نمونه آن حضرت زهرا(س) است که در زیارتنامه ایشان را السلام علیک أیتها الصدیقهه الشهیده خطاب می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به مقام صدیقین باید در تمام زندگی گفتار و رفتار مان در ارتباط با خدا، ولی خدا، مردم و با خود براساس راستی و صدق باشد، اظهار داشت: در روایتی امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند نجات انسان در دنیا و آخرت در راستی و صدق است پس باید مراقبت کرد و سمت مرز کذب گفتاری و رفتاری نرویم.

استاد حوزه علمیه اصفهان خون دروغین روی پیراهن یوسف و گریه دروغین برادرانش را نمونه‌ای از کذب رفتاری دانست و در ادامه افزود: براساس آیه ۸۰سوره اسرا «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا» و واژه "مُدْخَلَ صِدْقٍ" انسان برای ورود به هر کاری چه درس خواندن، چه نماز و عبادت و هر خدمتی باید صادق وارد شود.

حجت الاسلام نیلی پور در توضیح « مُخْرَجَ صِدْقٍ» در آیه شریفه هم گفت: باید امری را که با صدق شروع کرده ایم با راستی به انتها برسانیم و استمرار صدق در طول زندگی داشته باشیم.

وی به ادامه آیه و"اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً " اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش از آیه از پروردگار سلطان نصیر طلب می کنیم و سلطان نصیر یعنی برهان یاری شده و در واقع از پروردگار ثبات قدم می خواهیم.

رئیس بنیاد مهدویت وآینده پژوهی اصفهان با بیان اینکه سلطان نصیر، نیرو، قدرت و انگیزه ای است که به انسان برای کامل شدن کاری که آغاز کرده کمک می کند، افزود: کسی که سلطان نصیر نداشته باشد در ذهن، زندگی، شغل و رفتارش هرج‌ومرج وجود دارد.

وی افزود: حضرت عباس(ع) و دیگر شهدای کربلا به واسطه سلطان نصیری که داشتند ذهن و ایمانشان قوی بود و امام زمانشان را تنها نگذاشتند.

رئیس بنیاد مهدویت وآینده پژوهی اصفهان ، قرآن کریم، امام زمان و علم را از مصادیق سلطان نصیر برشمرد و گفت: اگر ارتباط همیشگی با قرآن و امام زمان داشته باشیم می توانیم به مقام صدیقین برسیم و با صدق زندگی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha