یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آلودگی پایتخت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تورم به بالاترین نقطه تاریخ آمریکا رسید

وزارت کار ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در امریکا در ۴۰ سال گذشته است. در یک سال گذشته هزینه غذا، سوخت، مسکن و سایر نیازهای ضروری در آمریکا بر مصرف کنندگان آمریکایی فشار آورده و افزایش درآمدها را خنثی کرده است. گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد که تورم در ماه های فوریه تا مارس ۱.۲ درصد افزایش یافته است در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه ۰.۸ درصد افزایش داشته است. برای اولین بار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در می شود که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه یک روند افزایشی را از خود نشان داده است. بر اساس گزارش انجمن خودرو آمریکا، میانگین قیمت هر گالن(حدود ۳.۸ لیتر) بنزین در آمریکا ۴.۱۰ دلار است که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است. اگرچه قیمت سوخت در آمریکا در چند هفته گذشته کاهش یافته است. افزایش قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها و قطعات در سراسر آمریکا شده است که به نوبه خود به رشد قیمت ها برای مصرف کنندگان کمک کرده است.آمریکا از ماه اوت ۱۹۲۹ تا مارس ۱۹۳۳ میلادی شاهد رشد منفی ۲۶.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی خود بود و پس از آن از ماه مه ۱۹۳۷تا ژوئن ۱۹۳۸ میلادی نیز باردیگر شاهد رشد منفی ۱۸.۲ درصدی در تولید ناخالص داخی خود شد. به گفته تحلیلگران، درهر دو مورد رکورد بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه سی میلادی قرن گذشته، وقوع جنگ جهانی دوم طی سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ و ورود آمریکا به این جنگ موجب برون رفت واشنگتن از این تقلای اقتصادی شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ گزارش داد که هزینه جنگ آمریکا در عراق بالغ بر دو تریلیون دلار شده است، این خبرگزاری آمریکایی در مرداد ۱۴۰۰ که شبکه خبری «سی بی اس نیوز» آمریکا نیز آنرا منعکس کرد، هزینه جنگ ۲۰ ساله در افغانستان که آمریکا به بهانه سرنگونی طالبان و سپس با قدرت گرفتن این گروه به این کشور، از آنجا گریخت؛ ۶.۵ تریلیون دلار اعلام کرد، هزینه ای که از محل مالیات دهندگان آمریکایی توسط کاخ سفید در دو جنگ هزینه شد. تارنمای «هیپوتزس» ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ در تحلیلی نوشته بود: آمریکایی که ۲۳۹ سال از بوجود آمدن آن می گذرد، ۲۲۲ سال آن را در جنگ گذرانده است (اعلام استقلال آمریکا ۴ژوئیه ۱۷۷۶برابر با ۱۴تیر ۱۱۵۵هجری شمسی است).

منبع: ایرنا

هشدار نارنجی در پایتخت اعلام شد

عابد ملکی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران از اعلام وضعیت هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی خبر داد و اظهار داشت با اعلام این وضعیت مبنی بر وضعیت باد شدید در سطح استان تهران برای غروب سه شنبه و روز چهار شنبه و احتمال پدیده گرد و غبار و بالا رفتن شاخص آلودگی هوا کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران با حضور همه اعضا بعد از ظهر روز سه شنبه ۲۳ فروردین تشکیل جلسه داد. وی ادامه داد: در این جلسه پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای و گزارش سازمان هواشناسی در روز چهارشنبه، وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس پیش بینی شد، بنابر این ضمن اعلام هشدار نارنجی به هم استانی‌های عزیز مقرر شد که فعالیت‌های ورزشی و حضور کودکان، نوجوانان و دانش آموزان در فضای باز و فعالیت بدنی آن‌ها ممنوع باشد. ملکی با اشاره به توصیه‌های انجام شده به شهروندان در این جلسه اظهار داشت: توصیه می‌شود بیماران قلبی، ریوی، سالخوردگان و کودکان حتی الامکان از قرارگیری در فضای باز و مواجهه با هوای ناسالم پرهیز کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران افزود: ضمناً با توجه به وزش باد شدید از شهروندان تقاضا دارم که حداکثر مراقبت لازم را انجام دهند.

منبع: مهر

زور رسوایی «پارتی گیت» به جانسون نرسید

نخست وزیر انگلیس در پی جریمه مالی خود به دلیل عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی، عذرخواهی کرد اما در عین حال گفت که از سمتش استعفا نخواهد داد. بوریس جانسون گفت: من جریمه را پرداخت کردم و کاملاً عذرخواهی می‌کنم. وی در عین حال در پاسخ به سوالی پیرامون استعفای خود افزود: وظیفه من است که به کارم ادامه دهم و به مردم کشور خدمت کنم. می‌خواهم قادر باشم که به رفع مشکلات کشور ادامه دهم. این در حالی است که نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز افکارسنجی «اپینیوم» حاکی از آن است که اکثر مردم انگلیس خواهان استعفای بوریس جانسون نخست وزیر این کشور هستند. یکی از دلایل نارضایتی ۵۳ درصدی از عملکرد جانسون، به نحوه واکنش وی به پذیرش پناهجویان اوکراینی بازمی گردد که انتقاد فرانسه را هم در پی داشته است. گفته می شود که انگلیس به دلیل مانع تراشی های قانونی، کمتر از توان خود، اقدام به پذیرش پناهجویان اوکراینی کرده است. از سوی دیگر، سایه رسوایی های «پارتی گیت» همچنان بر دولت محافظه کار جانسون سنگینی می کند. پارتی گیت به مجموعه میهمانی هایی گفته می شود که دفتر نخست وزیر انگلیس طی سال گذشته، در اوج بحران کرونا و در حالی برگزار کرد که تحت تدابیر شدید قرنطینه، دیدار بیش از دو نفر حتی در فضای باز هم مجاز نبود. این میهمانی ها به نماد بی صداقتی دولت جانسون تبدیل شده اند. همزمان، گفته می شود که کاهش محبوبیت جانسون به افزایش محبوبیت «کر استارمر» رقیب او از حزب کارگر هم منجر نشده و مردم انگلیس هیچیک از آنها را گزینه مناسبی برای نخست وزیری کشورشان نمی دانند.

منبع: مهر

آمریکایی ها مترو «بروکلین» را خون آلود کردند

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم اکنون با انتشار خبری فوری با اشاره به تیراندازی شدید در ایستگاه مترو بروکلین در نیویورک اعلام کرد: تعداد زیادی از مردم در ایستگاه مترو «بروکلین» هدف تیراندازی قرار گرفته و زخمی شده اند. بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی راشا تودی، تا کنون زخمی شدن ۱۶ نفر در این حادثه تأیید شده است. همچنین منابع بیمارستانی اعلام کردند که حال یکی از زخمی های تیراندازی مترو بروکلین در منطقه منهتن واقع در نیویورک وخیم است. پلیس در این خصوص اعلام کرد که نمی تواند گزارش های رسانه ای پیرامون کشف «بمب‌ های منفجر نشده‌» در این حادثه را تأیید کند. نیروهای امنیتی و پلیس نیویورک در آمریکا منطقه حادثه را به محاصره خود درآورده و از عبور و مرور در خیابان های اطراف آن نیز جلوگیری می کنند. خبرگزاری العربیه به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در پی حادثه تیراندازی و بمب‌گذاری در ایستگاه مترو «بروکلین» در شهر نیویورک، از تعقیب یک مظنون که ماسک ضدگاز بر چهره خود دارد، خبر داد. شبکه تلویزیونی راشا تودی نیز در این خصوص اعلام کرد: مظنون این حادثه فردی است که ماسک ضدگاز بر چهره خود دارد و اکنون تحت تعقیب پلیس آمریکا است. شبکه خبری اسکای نیوز عربی نیز اعلام کرد که ۴ تَن در این حادثه کشته شده اند.

منبع: مهر

دفاتر فرقه انحرافی «الصرخی» آتش گرفت

منابع عراقی از آتش زدن دفاتر فرقه انحرافی الصرخی در شهرهای عراق خبر دادند. یک منبع عراقی اعلام کرد که معترضان شامگاه سه شنبه مقرهای الصرخی در الشامیه در استان الدیوانیه را آتش زدند. این منبع افزود که مقرات الصرخی در السماوه و دیگر مقرهای آن در بابل هم به آتش کشیده شد. از سوی دیگر، یک منبع عراقی از بسته شدن دفتر و آتش زدن مسجد پیروان محمود الصرخی در بغداد خبر داد. این منبع افزود که شماری از اهالی شامگاه سه شنبه دفتر الصرخی در منطقه البیاع را بستند. وی همچنین گفت که معترضان، مسجد متعلق به این فرقه انحرافی در منطقه «حی اور» را آتش زدند. گفتنی است که مردم عراق در پی تعرض فرقه انحرافی «الصرخی» به ساحت مقدس ائمه اطهار (علیهم السلام)، در نقاط مختلف این کشور دست به برگزاری تظاهرات زدند و دفاتر فرقه در برخی استان‌ها را بستند. بر اساس این گزارش، ماجرا از آنجا آغاز شد که یک خطیب وابسته به فرقه انحرافی الصرخی در استان «بابل» خواستار تخریب مراقد ائمه اطهار (علیهم السلام) شده بود! همین مسأله خشم مردم عراق را به دنبال داشت. ساکنان استان بابل با حمله به یک مقر الصرخی در این استان آن را به آتش کشیدند. در تعدادی از شهرهای جنوبی عراق هم مردم علیه صرخی ها دست به برگزاری تظاهرات گسترده زدند. گفته می‌شود «محمود الصرخی» سرکرده فرقه «الصرخی» در دیوانیه زندگی می‌کند. پس از تخریب مقر جریان الصرخی در کربلا در سال ۲۰۱۴، دیوانیه به عنوان پایتخت فعالیت‌های این فرقه محسوب می‌شود. فرمانده پلیس بابل دستور داد تا همه حسینیه‌ها و مقرات متعلق به گروه الصرخی بسته شوند. در بغداد هم حسینیه‌ای متعلق به صرخی ها توسط مردم بسته شد. دستگاه امنیت ملی عراق از مردم خواست هرگونه اطلاعات در مورد افراد وابسته به جریان صرخی را در اختیار دستگاه‌های امنیتی قرار دهند. این تحولات در حالی است که همزمان با خطبه‌های مسجد الفتح المبین بابل، خطیبی دیگر وابسته به گروه الصرخی در استان ذی قار هم در اقدامی هتاکانه خواستار تخریب مراقد اهل البیت (علیهم السلام) شده بود! برخی منابع اعلام کردند: «علی موسی عاکول کاظمی المسعودی»، خطیب مسجد «الفتح المبین» در بابل وابسته به جریان انحرافی «الصرخی» که خواستار تخریب مراقد مطهر اهل بیت شده بود، بازداشت شد.

منبع: مهر

چمران مرخص شد

پرویز سروری از ترخیص رئیس شورای شهر تهران از بیمارستان خبر داد و گفت: از طریق آقای کاشانی این موضوع به بنده اعلام شد و خوشبختانه آقای چمران از بیمارستان به منزل منتقل شد. وی افزود: ان‌شاءالله بزودی شاهد حضور آقای چمران در صحن شورا خواهیم بود. پیش از این؛ مهدی چمران به‌دلیل ابتلاء به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بود.

منبع: مهر

انفجار بمب حومه جنوبی غربی دمشق را لرزاند

منابع سوری از انفجاری در حومه دمشق خبر دادند. سانا گزارش داد: بمبی که افراد ناشناس در خودروی در شهر قطنا در حومه جنوب غربی دمشق کار گذاشته بودند، سبب آتش گرفتن این خودرو شد. یک منبع وابسته به پلیس ریف دمشق هم به سانا گفت: بمب در یک خودرو شخصی که در نزدیکی ساختمان مالی در شهر قطنا در حومه جنوب غربی دمشق پارک شده بود، منفجر شد که موجب آتش گرفتن خودرو و وارد شدن خساراتی جزئی به محل شد. جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

منبع: مهر

زلنسکی خشم آلمان را برانگیخت

«فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان در سخنانی اعلام کرد: عدم استقبال اوکراین از حضور من در کی یف باعث شد در خصوص قصد سفرم به این کشور تجدیدنظر کنم. رئیس جمهور آلمان در این خصوص گفت که باید این موضوع را مورد بررسی بیشتری قرار دهد. شبکه تلویزیونی راشا تودی ساعاتی پیشتر به نقل از روزنامه بیلد آلمان اعلام کرده بود که «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته است که به دیدار با «فرانک والتر اشتاین مایر» در کی یف تمایلی ندارد؛ زیرا وی روابط خوبی با روسیه دارد.

منبع: مهر

«موقعیت مهدی» نیم میلیاردی شد

فیلم «موقعیت مهدی» که اخیراً توسط مقام معظم رهبری موردتمجید قرار گرفته تاکنون در ۴۵۰ سانس اکران مردمی، مهمان نگاه ۳۵ هزار مخاطب بوده است. با همت اکران کنندگان مردمی عمار، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» همزمان با اکران سینمایی تاکنون در بیش از ۴۰ روستای کشور به نمایش درآمده است. پراکندگی اکران روستایی فیلم «موقعیت مهدی» از شمال تا جنوب ایران بوده است، و روستاهایی نظیر شم‌آباد (خراسان رضوی)، کوه‌زر (سمنان)، روستای برگه (مازندران) فروش بیش از یک میلیون تومانی در یک سانس داشته‌اند و استان آذربایجان غربی با ۲۳ اکران روستایی بیشترین اکران روستایی این فیلم را داشته است. از دیگر نکات جالب توجه اکران‌های مردمی اخیر، انتخاب بهشت زهرای تهران به عنوان مکان اکران فیلمی بود که راوی زندگی یکی از شهدای شاخص کشور است. به مناسبت هفته هنر انقلاب، از ۲۰ تا ۳۱ فروردین، این فیلم با شرایط ویژه‌ای در اختیار علاقه‌مندان به اکران قرار می‌گیرد. جهت اطلاع از این شرایط و ثبت درخواست اکران مردمی می‌توانید به نشانی Ekranmardomi.ir مراجعه کنید.

منبع: مهر

کاردار سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه احضار شد

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امورخارجه امروز با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به شدت اعتراض کرد. وی با یادآوری مسئولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خواستار برخورد قانونی با حمله کنندگان به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران شد. مدیرکل آسیای جنوبی همچنین به اطلاع کاردار افغانستان رساند که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند تا اطمینان لازم از طرف وزارت امور خارجه افغانستان در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران، داده شود.

منبع: مهر

ائتلاف سعودی آتش بس را نقض کرد

یک منبع نظامی یمنی گزارش داد که ائتلاف متجاوز سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۹ مورد نقض آتش بس مرتکب شده است. این ائتلاف به پایگاه‌های ارتش و کمیته‌های مردمی حمله کرده است. این منبع گفت: نقض آتش بس متجاوزان سعووی شامل پرواز هواپیماهای جنگی آپاچی خارج از مرزها، و ۳۳ پرواز هواپیماهای شناسایی مسلح در تعدادی از استان‌ها بوده است. وی افزود: هواپیماهای شناسایی ائتلاف سعودی پایگاه‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در منطقه الکدحه در استان تعز را مورد حمله قرار دادند. منبع مذکور ادامه داد: ۶ مورد بمباران موشکی و توپخانه ای مزدوران متجاوز به پایگاه‌های ارتش و کمیته‌ها در منطقه صرواح در غرب استان مأرب را رصد کردیم. روز یکشنبه رسانه‌های یمن اعلام کردند که ائتلاف سعودی در طول مدت زمان یک هفته پس از آغاز اجرای توافق آتش بس، ۱۶۴۷ بار آتش بس را نقض کرده است.

منبع: مهر

نتایج کنکور دکتری۱۴۰۱ مشخص شد

کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری«Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۴۰۱ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر شد و قابل مشاهده است. داوطلبان با استفاده از شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین شماره شناسنامه و سال تولد می‌توانند به کارنامه نتایج اولیه آزمون خود دسترسی پیدا کنند. آن دسته از افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند، باید از روز پنجشنبه ۲۵ فروردین تا روز یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سازمان سنجش اقدام کنند. به این دسته از متقاضیان توصیه می‌شود؛ ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مرتبط با آن اقدام کرده، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به رشته امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه، مرتب کرده و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام کنند. دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قرار خواهد گرفت. اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و …) در دهه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از طریق سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به سایت دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه آن دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند. داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب هر یک از کد رشته‌های امتحانی مربوط به دانشگاه‌های: امام صادق (ع)، جامع امام حسین (ع) و علوم انتظامی امین که فقط مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های غیر روزانه شده‌اند، در صورت تمایل و دارا بودن شرایط لازم مطابق توضیحات انتهای دفترچه، می‌توانند کد رشته محل‌های مربوط به دوره‌های روزانه فقط دانشگاه‌های ذیربط را نیز انتخاب کنند و در سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منحصراً مجاز به انتخاب رشته از دوره‌های مجاز و بر اساس رشته امتحانی خود هستند. داوطلبان در صورت لزوم می‌توانند سوال یا سوالات خود را تا چهارشنبه ۳۱ فروردین با بخش سیستم پاسخگویی این سازمان به نشانی: https://request.sanjesh.org و یا در ساعات اداری با شماره تلفن ۴۲۱۶۳-۰۲۱ در میان بگذارند.

منبع: مهر

سند محرمانه دفاع مقدس منتشر شد

در سندی محرمانه از از دوران دفاع مقدس بنا به اظهار نظر یک پناهنده عراقی، مین جدیدی با مواد شیمیایی و سمی در میادین مین کار گذاشته شده است.هشت سال دفاع مقدس روایت‌های متعددی دارد. بخشی از روایت‌های کمتر شنیده شده مربوط به اسناد محرمانه‌ است. یکی از اسناد محرمانه مربوط به اظهار نظر یک پناهنده عراقی است که آن را مرور ‌می‌کنیم. برابر اظهار یکی از پناهندگان عراقی، یک مواد شیمیایی و سمی بنام «جلی کانات»، ۱۲ کیلویی درمسیر نیروهای پیاده کارگذاشته‌اند که داخل لاستیک است. وقتی نیروهای ایرانی بخواهند حمله کنند آن را منفجر می‌کنند و در سرتا سر جبهه از این مواد استفاده می‌کنند. مراتب جهت پیش‌بینی‌های لازم اعلام می‌گردد. نظریه: گفته اسیر درمورد لاستیک در داخل میادین مین صحیح است ولی تاکنون وسیله مهندسی آزمایش نشده که آیا مواد سمی درداخل لاستیک وجود دارد یا نه.

منبع: ایسنا

اتریوم دوباره سربلند شد

اتریوم قبل از تغییر نرم‌افزار، تحت آزمایشی دیگر قرار گرفت و نتیجه اولین شدوفورک آن موفقیت‌آمیز بود. شبکه اتریوم در حال نزدیک‌تر شدن به ارتقای نرم‌افزار مورد انتظار خود به نام ادغام یا Merge است و به تازگی وارد مرحله تست کلیدی شده است. اوایل دوشنبه (۱۱ آوریل)، توسعه‌دهندگان اتریوم به اصطلاح یک شدو فورک اصلی شبکه راه‌اندازی کردند تا نرم‌افزار جدید آینده را تحت بررسی قرار دهند. ماریوس ون در ویدن، توسعه‌دهنده اتریوم در توییتی گفت: این آزمایش حداقل یک باگ را کشف کرد اما استقرار اکثرا بدون مشکل انجام شد و موفقیت بزرگی بود. این آزمایش نشان‌دهنده آخرین گام به سوی Merge است، ارتقای نرم‌افزاری که نحوه سفارش تراکنش‌های شبکه اتریوم را تغییر می‌دهد. به نقل از بیزنس، در حال حاضر، به اصطلاح ماینرها با استفاده از مزارع سرور غول‌پیکر، تراکنش‌ها را سفارش می‌دهند. پس از ادغام، ماینرها از کار خارج می‌شوند و سفارش تراکنش توسط به اصطلاح استیکرها (سرمایه‌گذاران) در سیستمی به نام اثبات سهام انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این تغییر، مصرف انرژی اتریوم را تا حدود ۹۹ درصد کاهش دهد. این تغییر به دقت تحت نظر و اتریوم مهمترین شبکه تجاری است. توسعه‌دهندگان اتریوم ماه‌ها آزمایش‌های بی‌وقفه‌ای انجام داده‌اند تا از باگ‌ها و مشکلات قبل از راه‌اندازی سیستم در اواخر امسال جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

لیالی قدر بدون محدودیت شد

احمد وحیدی گفت: ضروری است با ظرفیت کامل به سمت برگزاری کلاس های حضوری در مدارس و مراکز آموزش عالی حرکت کنیم و محدودیت خاصی برای شب‌های قدر نداریم. وزیر کشور درباره حضور دانش‌آموزان در مدارس گفت: با توجه به افت تحصیلی دانش آموزان، مساله افزایش مدت تحصیلی مطرح است که باید بررسی های لازم از سوی متخصصان آموزش و پرورش انجام شود تا در صورت نیاز، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره آن تصمیم‌گیری کند. این درحالی است که محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چهاردهم فروردین امسال گفته بود احتمالا نیاز به افزایش طول سال تحصیلی نباشد . پیش از این رئیس جمهور گفته بود که والدین دانش آموزان و دانشجویان به دلیل افت تحصیلی و کافی نبودن آموزش مجازی آن‌ها پیگیر بازگشایی مراکز آموزشی بودند. به گفته احمد وحیدی عزیزانی که واکسن زده‌اند و سطح ایمنی خوبی دارند در این مراسمات شرکت کرده و اگر واکسن نزده‌اند نسبت به زدن واکسن اقدام کنند تا اجتماعات با ایمنی کامل برگزار شود. سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، ملاک برگزاری مراسم شب‌های قدر، مصوبات قبلی ستاد کروناست. اردیبهشت پارسال نیز علیرضا رئیسی، سخنگوی سابق ستاد کرونا گفت که این ستاد مصوب کرده که مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل مراسم برگزار شود. وزیر کشور همچنین با اشاره به مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بر تزریق دُز سوم کرونا گفت که سامانه ایران من براساس تزریق دُز سوم ارائه خدمات خواهد داد. بر همین اساس افرادی که بیش از سه ماه از زمان تزریق دُز دوم واکسن آنها گذشته است، باید برای تزریق دُز سوم اقدام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نفت بازهم اوج گرفت

براساس گزارش منابع اقتصادی در پایان معاملات امروز بهای نفت بازهم روند افزایشی گرفت که نفت اوپک نیز از این افزایش بی بهره نبود بر اساس آمار پایگاه اینترنتی اویل پرایس در معاملات روز سه شنبه، تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران، بهای نفت در بازار معاملات نفتی جهان روند افزایشی داشت. به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین وست تگزاس اینترمیدییت‏ برای تحویل در ماه مه، با سه دلار و ۷۸ سنت معادل حدود چهار و یک صدم درصد افزایش نسبت به معاملات پیشین، به ۹۸ دلار دو ۸۷ سنت رسید. بهای هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال، هم برای تحویل در ماه مه، با چهار دلار و ۱۷ سنت معادل حدود چهار و ۲۲ صدم درصد افزایش نسبت به معاملات پیشین، به ۱۰۲ دلار و ۶۴ سنت رسید. بهای سبد نفت اوپک (انواع مختلف نفت خامی که توسط کشورهای عضو اوپک تولید می‌شود) نیز برای تحویل در همین تاریخ، با ۹۰ سنت معادل حدود ۹۰ صدم درصد افزایش نسبت به معاملات پیشین، به ۱۰۱ دلار و دو سنت رسید. شایان ذکر است جنگ میان بزرگترین صادرکننده سوخت فسیلی و یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم و دانه‌های روغنی جهان، کل اقتصاد دنیا را با رشد کندتر و تورم سریعتر مواجه کرد. روسیه و اوکراین تولیدکنندگان عمده کالا هستند و این جنگ باعث افزایش قیمت‌های جهانی به ویژه در حوزه نفت و گاز طبیعی شده است. هزینه‌های مواد غذایی افزایش یافته و گندم که اوکراین و روسیه ۳۰ درصد از صادرات جهانی آن را تشکیل می‌دهند، به رکورد قیمتی رسیده است. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول اخیراً در یک نشست توجیهی در واشنگتن به خبرنگاران گفت: ما در جهانی با مشکلات فراوان و شوک‌های بزرگ زندگی می‌کنیم. ما به قدرت جمعی برای مقابله با مشکلات آینده نیاز داریم. در حالی که برخی از اثرات ممکن است به طور کامل برای چندین سال مورد توجه قرار نگیرند، در حال حاضر نشانه‌های واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد جنگ و در نتیجه جهش هزینه‌های کالاهای اساسی، ایجاد تعادل ظریف بین مهار تورم و حمایت از اقتصاد را برای سیاست‌گذاران در برخی کشورها دشوارتر می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بلداجی سردترین نقطه کشور اعلام شد

بامداد دیروز سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، بلداجی به عنوان سردترین نقطه کشور گزارش شد. خانم نوروزی معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بامداد امروز سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، بلداجی با دمای سه درجه سانتیگراد زیر صفر به عنوان سردترین نقطه کشور گزارش شد.از چهارشنبه تا اوایل هفته آینده افزایش ابر، وزش باد شدید، خیزشش گردوخاک در استان پیش بینی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انگلیس تمام گزینه‌ها را روی میز گذاشت

«جیمز هیپی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز عنوان کرد که دولت انگلیس "نتوانسته" این گزارش ها را تایید کند. با این حال، اگر صحت آن‌ها ثابت شود، «پوتین باید بداند که همه گزینه‌های ممکن از نظر نحوه واکنش غرب، روی میز است».او گفت: «این مهم است که بدانیم راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از این تسلیحات استفاده کرد، از گاز اشک‌آور، که یک اقدام ضد شورش است، تا سیستم‌های تسلیحات شیمیایی مرگبار و کاملاً ویرانگر».این مقام نظامی انگلیس ادعا کرد که شواهد استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در ماریوپول «کمرنگ» نیست و گزینه‌ها برای اینکه چه پاسخی داده شود روی میز است. هیپی درباره گزارش‌های ادعایی مربوط به نسل‌کشی در اوکراین نیز گفت که صحنه‌های پس از خروج نیروهای روسیه از بوچا، هوستومل و ایرپین "وحشتناک" بود. وی افزود: «این وحشتناک ترین تلفات جانی است که تاکتیک عمدی روس ها برای محاصره شهرها و تحمیل هزینه بر جمعیت غیرنظامی باقی مانده است.» دیروز گزارش‌های تائید نشده‌ای در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه مواد شیمیایی با پهپاد بر سر افراد نظامی و غیرنظامی ماریوپول پرتاب شده و قربانیان از نارسایی تنفسی رنج می‌برند. رئیس جمهوری اوکراین متعاقبا هشدار داد که چنین گزارش‌هایی را باید جدی گرفت. لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به این گزارش‌ها در توئیتر خود نوشت: ما فوراً با شرکای خود برای راستی‌آزمایی جزئیات کار می‌کنیم، هرگونه استفاده از چنین سلاح‌هایی در این درگیری به شدت بی‌رحمانه خواهد بود و ما پوتین و رژیم او را مورد بازخواست قرار خواهیم داد"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نقص فنی پرواز کیش- تهران را در اصفهان نشاند

منصور شیشه‌فروش پیرامون فرود اضطراری هواپیمای شرکت آتا به مقصد تهران در فرودگاه اصفهان اظهار داشت: هواپیمای شرکت هواپیمایی آتا نوع MD83 با پرواز شماره 5713 از مبدا کیش به مقصد تهران، شامگاه سه‌شنبه 23 فروردین 1401 طی فرود اضطراری در فرودگاه اصفهان فرود آمد. وی پیرامون علت این فرود اضطراری افزود: این هواپیما در ساعت 23:35 محلی در فاصله 40 مایلی اصفهان به دلیل از دست دادن یکی از موتورها اعلام وضعیت اضطرار نموده که به دنبال آن در ساعت 23:55 دقیقه در فرودگاه اصفهان به زمین نشسته است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: تعداد مسافران این هواپیما 174 نفر بوده است که خوشبختانه به موجب فرود موفق و به موقع این هواپیما در فرودگاه اصفهان با سانحه و اتفاق ناگوار برای مسافران مواجه نشده است.

منبع: تسنیم

مقاومت فلسطین به رژیم اسرائیل هشدار داد

گروه‌های مقاومت فلسطین طی بیانیه‌ای در واکنش به تحولات اخیر سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه عملیات تل‌آویو که منجر به کشته شدن دو صهیونیست و زخمی شدن هشت تن دیگر شد، درباره اقدامات رژیم اسرائیل هشدار دادند. این گروه‌ها امروز سه‌شنبه ضمن تبریک گفتن این عملیات، تأکید کردند: «ما به اشغالگران و غاصبان صهیونیست درباره یورش به مسجد الاقصی و هتک حرمت آن و ذبح در این مکان مقدس تحت عنوان مراسم عید پسح (عید خروج بنی‌اسرائیل از مصر) هشدار می‌دهیم.» گروه‌های مقاومت عملیات تل‌آویو را نشان شکننده و پوشالی بودن رژیم اشغالگر و نیروهای آن دانستند و تأکید کردند که کسانی که این عملیات‌های قهرمانانه را محکوم می‌کنند، نماینده اراده و وجدان بیدار امت اسلامی و ملت‌های آزاده نیستند. گروه‌های مقاومت رژیم اسرائیل را مسئول کامل پیامدهای اقدامات یهودی‌سازی‌ دانستند و گفتند که نبرد با اشغالگران نامحدود است و شامل همه میادین می‌شود. در این بیانیه آمده است: «ماشین جنایت و سرکوب صهیونیست‌ها هرگز اراده مردم ما در حرکت به‌سمت مسیر مقاومت به‌عنوان تنها راه آزادسازی اراضی اشغالی و بازگشت به خانه‌ها را نمی‌تواند متوقف کند.» این گروه‌ها همچنین درباره جان اسرای فلسطینی دربند رژیم تل‌آویو هشدار دادند و گفتند که این رژیم مسئول جان این اسراست.

منبع: تسنیم

دادستانی به پروژه میانکاله ایست داد

احمد قاسمی، دادیار دادسرای دیوان‌عالی کشور و مدیرکل حوزه حقوق عامه دادستانی‌کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد. مدیرکل حوزه حقوق عامه دادستانی‌کل کشور در این نامه که در هفته جاری و به‌دستور حجت‌الاسلام منتظری، دادستان‌کل کشور صادر کرده است، بر اساس تکالیف قانونی دستگاه قضائی در پیگیری حقوق عامه و با استناد به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت استقرار صنایع شیمیایی در صورت دارا بودن فاضلاب صنعتی در فرایند تولید، دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد. رئیس دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در این دستور خطاب به دادستان مازندران تأکید کرده است؛ در خصوص احداث مجتمع پتروشیمی در مراتع روستای حسین‌آباد شهرستان بهشهر در محدوده زیست‌بوم میانکاله، به‌قید فوریت گزارش جامعی از ابعاد مختلف موضوع از چگونگی فرایند واگذاری 90 هکتار عرصه به سرمایه‌گذاری، انجام بررسی اولیه طرح و نحوه جانمایی آن، اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط و بررسی اثرات زیست‌محیطی پروژه تهیه شود و تا مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی‌ها از ادامه فعالیت طرح جلوگیری شود.

منبع: تسنیم

تالار دوم نیما بسته شد

پس از ورود دستگاه‌های اجرایی مرتبط در حوزه مبادلات ارزی کشور، تالار دوم سامانه نیما که در روزهای اخیر قیمت‌گذاری‌های عجیب ارز صادراتی در آن حاشیه‌ساز شده بود، بسته شد.چندی پیش بحث جایگزینی ارز حاصل از صادرات خشکبار در تالار دوم سامانه نیما برای تأمین منبع ارز واردات اقلامی مثل گوشی‌های موبایل مطرح شد. قرار بر این بود تا نرخ ارز حاصل از صادرات خشکبار نیز در تالار دوم بورس تعیین شود که این موضوع سبب شد تا قیمت این ارز از نرخ سامانه نیما و حتی بازار آزاد نیز فراتر برود. این موضوع نگرانی‌هایی را در خصوص ایجاد چالش در واردات برخی اقلام و قیمت تمام شده آن برای خریداران ایجاد کرد. در همین راستا برخی کارشناسان تأکید داشتند که به سبب ضریب نفوذ بالایی که گوشی‌های همراه در جامعه دارند مسئله تعیین نرخ ارز وارداتی آنها باید کارشناسی شده صورت بگیرد. به دنبال ابهامات پیش آماده در خصوص تعیین نرخ ارز حاصل از صادرات خشکبار در تالار دوم بورس، بعد از برگزاری جلساتی در بانک مرکزی، امروز این تالار بسته شد. بر این اساس فرایند عرضه ارز حاصل از صادرات خشکبار بازنگری خواهد شد.

منبع: تسنیم

گرد و خاک، مهمان کشور باقی ماند

کارشناس سازمان هواشناسی از انتقال گرد و خاک از مرزهای غربی به استانهای غرب کشور در دو روز آینده خبر داد و گفت: این امر منجر به افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا در اکثر استانهای کشور خواهد شد. آقای مرتضی ضرابی افزود: ابتدا نوار غربی کشور شامل استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر با این پدیده روبرو خواهند شد و به تدریج استانهای داخلی در نیمه غربی و مرکزی از جمله استانهای آذربایجان شرقی و غربی، همدان، مرکزی، لرستان، قم، تهران، قزوین، البرز، سمنان، اصفهان، فارس و بخش هایی از استانهای کرمان و یزد نیز با گرد و خاک روبرو می شوند. وی افزود: همچنین وزش باد نسبتا شدید در این مناطق، خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد داخلی را بویژه در بخش های مرکزی تقویت خواهد کرد. کارشناس سازمان هواشناسی همچنین از وزش باد گرم جنوبی در سواحل خزر و استانهای گیلان و اردبیل خبر داد و گفت: این امر منجر به افزایش دما در این استانها خواهد شد اما از فردا با شمالی شدن جریان ها از میزان دمای هوا کاسته خواهد شد. ضرابی با پیش بینی بارش های پراکنده در استانهای واقع در البرز و زاگرس مرکزی افزود: آبهای خلیج فارس هم مواج و متلاطم پیش بینی می شود.

منبع: شبکه خبر

بانوان پاراتیراندازی به خط شدند

چهارمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی تیراندازی جانبازان و معلولین در حال برگزاری است.اردوی آمادگی تیم ملی تیراندازی تا بیست و هفتم فروردین ماه در کمپ تیم‌های ملی فدراسیون ادامه دارد. زهرا سادات حسینی، مهسا حاجی‌محمدی، فائزه احمدی (تهران)، زهرا غلام‌زاده (گیلان)، مبینا مسلمی، ساره جوانمردی (فارس)، رقیه شجاعی (زنجان)، زهرا جعفری (آذربایجان غربی) ملی پوشانی هستند که زیر نظر رقیه اله کرمی سرمربی و خدیجه برمکی، معصومه توحیدلو مربیان تیم ملی تمرین می‌کنند. در این اردو دکتر فرشته چتر عنبری به عنوان مربی فرهنگی، کبری اله‌کرمی به عنوان آنالیزور در این اردو ملی پوشان را همراهی خواهند کرد. فرشته غلامی سرپرستی این اردو را بر عهده دارد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha