یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام علیپور

حوزه/ حجت الاسلام علیپور گفت: حضرت خدیجه(س) یکی از با عظمت‌ترین وثروتمندترین زن در جزیره العرب بود، و لقب او قبل از اسلام طاهره و مبارکه بود که بعداً پیامبر اسلام(ص) لقب او را کبری نامید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام محمدصادق علیپور، شب گذشته به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) در مدرسه امیرالمومنین علی (ع) رشت گفت: روایت داریم که بهشت مشتاق چهار زن است: ۱. مریم بنت عمران ۲.آسیه بنت مَزاحِم ۳.خدیجه بنت خُوَیلِد ۴.فاطمه بنت محمد.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) یکی از با عظمت‌ترین وثروتمندترین زن در جزیره العرب بود، و لقب او قبل از اسلام طاهره و مبارکه بود که بعداً پیامبر اسلام(ص) لقب او را کبری نامید.

حجت الاسلام علیپور با بیان این‌که حضرت خدیجه(س) تمام توان و ثروت خود را در اختیار رسول اکرم(ص) گذاشت تا در راه اسلام و باروری آن هزینه کند، بیان کرد: رسول اکرم(ص) این ثروت را در راه آزادکردن بردگان مسلمانی خرج کرد که توسط مولای خودشان اذیت می‌شدند، و همچنین برای مسلمانانی خرج می‌کرد که از طرف مشرکین در آزار و اذیت بودند و می‌خواستند مهاجرت کنند.

پاسخ به یک شبهه پیرامون حضرت خدیجه سلام الله علیها

آیا حضرت خدیجه(س) قبل از پیامبر(ص) ازدواج کرده بود یا خیر؟

استاد حوزه ادامه داد: حضرت خدیجه(س) با وجود خواستگاران زیادی از سران قریش، پیشنهاد ازدواج را خودش به پیامبر اکرم(ص) داد، و این پیشنهاد پس از آن روی داد که با امانت‌داری حضرت محمد(ص) آشنا شد.

وی ادامه داد: مورخان و محدثان شیعه و سنی بر این مطلب اتفاق نظر دارند که کسی از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قریش باقی نماند؛‌ مگر این که از حضرت خدیجه(س) خواستگاری کرد و ازدواج با ایشان را آرزو می‌کرد؛ اما خدیجه کبری دست رد بر سینه همه آن‌ها زد؛ ولی وقتی رسول خدا(ص) با او ازدواج کرد، تمام زنان قریش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وی را ترک کردند و گفتند: تو پیشنهاد سران قریش را رد کردی و تن به همسری کسی دادی که فقیر است و مال و ثروتی ندارد؟!

با این حال چگونه اهل فهم می‌توانند بپذیرند که حضرت خدیجه(س) با دو اعرابی(شوهرهای قبلی که برای حضرت خدیجه نام برده‌اند به نام‌های عتیق بن عبد الله مخزومی و ابوهاله تمیمی) از قبیله بنی تمیم ازدواج کرده باشد، اما خواستگاری بزرگان قریش را نپذیرفته باشد؟

علیپور با بیان این که حضرت خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) ازدواج سابقی نداشتند، اظهار کرد: اگر گفته دو نفر که نه نامدار عرب بودند و نه مشهور به تقوا بودند را بپذیریم که حضرت خدیجه(س) در زمان ازدواجشان 40 سال داشتند، لازمه آن این است که باید بپذیریم که حضرت در سن 60 سالگی بچه‌دار شدند، زیرا تولد حضرت فاطمه زهرا(س) 5 سال بعد از بعثت بود، و 15 سال قبل از بعثت نیز حضرت خدیجه(س)، با پیامبر اسلام(ص) ازدواج کرده بود.

وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(ص) اولین همسر پیامبر گرامی اسلام(ص) بود و تا زمانی که زنده بود، به سبب شخصیت، صفات، کمال و اکرام و تعظیم ایشان، رسول خدا (ص) با هیچ زن دیگری ازدواج نکرد. پیامبر(ص) خدیجه را بسیار دوست می‌داشت و احترام می‌کرد و بر وی ثنا می‌گفت و او را از همه زنان عالم برتر می‌دانست، عظمت و شأن او را یادآور می‌شد و در کارها با وی مشورت می‌کرد.

استاد حوزه ادامه داد: بعد از وفات حضرت خدیجه(س)، پیامبر گرامی اسلام در فراق این بانوی بزرگ خیلی ناراحت بود تا جایی که هر زمان نام حضرت خدیجه(س) را می‌شنیدند، گریه می‌کردند، و به همین مناسبت سال دهم بعثت را سال عام الحزن نام‌گذاری کرد، و ابوطالب عموی پیامبر نیز همین سال از دنیا رفته بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha