دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت شهدای روحانی حادثه تروریستی حرم رضوی در مسجد اعظم قم

حوزه/استاد حوزه علمیه، با اشاره به سیره شهدا تأکید کرد: از لحاظ اجتماعی واقعا این شهیدان دغدغه مردم را داشتند، فاصله بین مسئولین و مردم زیاد است و این فاصله باید کم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی، در مراسم بزرگداشت شهدای حادثه حرم مطهر رضوی در مسجد اعظم با اشاره به آیه «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» گفت: مقام حی حقیقی در قرآن کریم به شهدا داده شده است و جایگاهی پیدا می کنند که وجیه نزد خدا می شوند، و از فضلی که خداوند به آنها داده است شاد هستند، خدا مشتری مومنین است،کسانی که با خداوند وارد تجارت می شوند.

وی با اشاره به روایات مقام شهید تصریح کرد: بالاترین مرگ شهادت در راه خدا است؛ هر نیکی یک خوبی و نیکی بالاتری دارد تا اینکه فرد در راه خدا کشته شود پس بالاتر از آن خوبی وجود ندارد؛ در روایتی دیگر وارد است که اول کسی که وارد بهشت می شود شهید است.

کارشناس معارفی، مقام شهید را مقام حسرت و غبطه دانست و گفت: برای شهید و شهادت 7 ویژگی بیان شده است که آخرین آن نظر شهید به وجه الله است و زمانی محقق می شود نظر به وجه الله که خود به مقام وجهی رسیده باشد.

وی مقام شهید را رهگذری برای رسیدن به کمال عبودیت خواند و بیان کرد: از نگاه امام صادق (ع)، (عبودیت بذل کل)، یعنی بخشش همه چیز را و به بذل در راه خدا چشم داشت هیچ چیزی را ندارد و بذل سه نوع است، جان و مال و آبرو.

حجت الاسلام و المسلمین مومنی جلب رضایت خدا و خود را در محضر خدا دیدن را از ویژگی های شهید دانست و افزود: شهدا با این ویژگی ها عبد حقیقی می شوند.

وی با اشاره به سیره شهدا تأکید کرد: از لحاظ اجتماعی واقعا این شهیدان دغدغه مردم را داشتند، فاصله بین مسئولین و مردم زیاد است و این فاصله باید کم شود؛ ائمه جمعه باید حضور مداوم در میان مردم داشته باشند، اگر کاری از توانشان بر می آید عمل کنند و اگر نمی توانند ارجاع به دیگر افراد دهند؛ شهید اصلانی در میان مردم بود و مشکلات مردم را می شنید.

استاد حوزه علمیه قم سرباز در مسیر ولایت را دو گونه برشمرد و خاطرنشان کرد: یک رزمنده در مسیر دفاع از حرم و سنگرها کوشا است و یک رزمنده در مسیر دفاع از اعتقادات کوشا است؛ روحانیت در هر دو عرصه موفق بوده است؛ ما در دفاع مقدس، امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از حرم و دفاع از اعتقادات شهید داشته ایم که شهید اول، شهید ثانی، شهید ثالث و شیخ فضل الله نوری نمونه ای از شهدای دفاع از اعتقادات هستند.

وی تأکید کرد: نگویید که حادثه حرم رضوی نزاع شخصی بوده است، دشمن قصد ایجاد نزاع، اختلاف و تفرقه دارد؛ اینها قطعا تکفیری هستند و حسابشان جدا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha