یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
ساخت کیسه مراسم گرگشو توسط طلاب حوزه خواهران کنگان

معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمه االزهرا (س) کنگان، به مناسبت میلاد امام حسن (ع) از دوخت 70 کیسه «گره گشو» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، خدیجه نویدی معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) از دوخت۷۰ کیسه گره گشایی(مراسم گره گشو) در کارگاه ریحانه النبی (س) خبر داد.

وی ادامه داد: در مراسم (گره گشو) همزمان با میلاد امام حسن(ع) و نیمه مبارک رمضان هر سال برگزار می شود، بچه های محله ها خصوصا کودکان با در دست داشتن کیسه های محلی و سنتی، بصورت گروهی از بعدازظهر روز چهاردهم ماه مبارک و در بعضی از شهرها بعد از نماز مغرب و عشاء، با خواندن اشعار محلی و بومی، خانه به خانه می گردند و اهالی خانه نیز با دادن عیدی از کودکان استقبال می کنند.
 

«گرشگو»؛ سنت حسنه ای جالب برای گره گشایی از مشکلات نیازمندان

کلمه «گره گشو» تغییر یافته از کلمه گره گشاست که مردم این منطقه معتقدند بخششی که در این شب صورت می گیرد باعث افزایش رزق و روزی و سلامتی آنان می شود.

در ابتدای این آیین هر گروه یک نفر را به عنوان "سالار" که رهبری آنان را برعهده دارد، انتخاب کرده و او به در هر خانه ای که می رسد در آن را می کوبد و با صدای بلند اشعار «گره گشو» سر می دهد و بچه ها جواب می دهند. «سرته بشو پی آردشو» و این جمله را آن قدر تکرار می کنند که صاحب خانه در را بگشاید.

مردم روزه دار بعد از شنیدن صدای نواخته شدن در خانه‌های خود و آوازهای کودکان و نوجوانان به کنار خانه ها می آیند و در کیسه هایشان تنقلاتی نظیر شیرینی، گندم برشته، تخم هندوانه بو داده، نخودچی، بادام، کشمش، شیرینی، زولبیا و بامیه می ریزند تا به سهم خود به آنان ارج نهاده و بتوانند گرهی از مشکلاتشان نیازمندان باز کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha