شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر / آیین رونمایی از کتاب ترجمه و شرح خصال مرحوم صدوق

حوزه / در مراسمی از کتاب شرح و ترجمه خصال مرحوم شیخ صدوق(ره) به قلم ملا محمد صالح روغنی قزوینی و تحقیق محمد کریم باریک بین رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، شب گذشته در مراسم آیین رونمایی از کتاب شرح و ترجمه خصال مرحوم شیخ صدوق(ره)، به قلم ملا محمد صالح روغنی قزوینی که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی (ره) استان قزوین برگزار شد، ضمن خیرمقدم به میهمانان و فرهیختگان، بهره گیری بیشتر از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان و همچنین لیالی قدر را مورد تاکید قرار داد

وی به ویژگی های برجسته علمی مرحوم صدوق(ره) پرداخت و بیان کرد: یکی از بزرگ ترین شخصیت های جهان اسلام و برجسته ترین چهره های درخشان علم و فضیلت شیخ صدوق است؛ او با جمع آوری روایات و تألیف ده ها جلد کتاب نفیس و ارزش مند، به اسلام و عالم تشیع خدمت کرد .

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: تألیفات این عالم بزرگ اسلام، فراوان و متنوع، در علوم و فنون مختلف اسلامی گنجینه ای پایان ناپذیر است که با وجود گذشت بیش از یک هزار سال از تاریخ تألیف آن ها، هم چنان ارزش و اعتبار خود را حفظ کرده است.

وی ادامه داد: فقها و بزرگان شیعه، شیخ صدوق(ره) را بیش تر با لقب رئیس المحدثین می شناسند، زیرا او در شناخت احادیث، آگاه و در حفظ و جمع آوری آن ها کوشا بود و حدود سیصد جلد کتاب تالیف کرده است که این تألیفات ارزش مند، از زمان تألیف تا کنون مورد توجه علما، فقها و دانش مندان اسلامی و مورد استفاده محققین و اندیشمندان و طلاب علوم دینی است که در حال حاضر ۱۶ کتاب از این عالم بزرگوار بر جای مانده و میراث حدیثی شیعه را به ما منتقل کرده است.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: شیخ صدوق(ره) بیش از ۳۰۰ جلد کتاب تالیف کرد که «من لایحضره الفقیه» به عنوان معروف‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب ایشان در دسترس است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا عنوان کرد: عمر مرحوم شیخ صدوق(ره) در جمع‌آوری احادیث و منابع شیعه صرف شد که شاید بزرگ‌ترین آنها کتاب «مدینه العلم» بود.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: آثار مهم و معروف مرحوم صدوق(ره) می‌توان معانی الاخبار، عیون الاخبار، الخصال، علل الشرایع و صفات الشیعه را نام برد و سید مرتضی و شیخ مفید از مشهورترین شاگردان این فقیه بزرگ شیعه هستند.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: شاگردپروری یکی از رایج‌ترین فعالیت اجتماعی علما و فقها بوده و شیخ صدوق(ره) هم در این جهت بسیار موفق بود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا عنوان کرد: با معرفی و تالیف آثار مرحوم شیخ صدوق(ره) حتی می توان این عالم شیعه را به عنوان یک الگویی از طرف ایران به جهانیان معرفی کرد، زیرا در این فضاهای تربیتی و هجوم فرهنگی، معرفی بیشتر شخصیتی همچون مرحوم شیخ صدوق(ره) به طلاب حوزه های علمیه و پژوهشگران و صاحبان قلم که همانند یک ستون بزرگ برای شیعیان محسوب میشود، در تولید آثار فاخر می توان اثرگزار بود.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: شیخ صدوق یکی از بزرگترین صاحبان علم و تخصص در معارف شیعه می دانیم و کتاب خصال یک چینش جدید از احادیث شروع شده است که بسیار اثر ارزشمند و ماندگاری در تاریخ شیعه محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا به تاسیس پژوهش سرای حوزه علمیه قزوین پرداخت و عنوان کرد: سال گذشته خوشبختانه پژوهش سرای حوزه استان تاسیس شد که امیدواریم با تولید آثار ارزشمند از سوی طلاب، اساتید و پژوهشگران حوزه، شاهد استمرار این مسئله در همه عرصه ها باشیم.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به هدف از تاسیس پژوهش سرای حوزه علمیه قزوین، بیان کرد: در زمان تاسیس این مرکز پژوهشی حمایت از آثار علوم اسلامی و انسانی و همچنین پشتیبانی از مقالات وآثار علمی در بین عالمان و فرهیختگان شهر قزوین که اولویت اصلی ما در تاسیس این مرکز بود.

وی ضمن تجلیل از مقام علمی و پژوهشی محقق حوزه علمیه قزوین استاد محمد کریم باریک بین، عنوان کرد: استاد محمد کریم باریک بین با همکاری آقای رحیم خونبانی شرح و ترجمه کتاب خصال مرحوم شیخ صدوق که توسط ملا محمد صالح روغنی قزوینی که از شاگردان مرحوم ملاخلیل قزوینی بوده را به خوبی جمع آوری و تألیف کرده اند جای تقدیر دارد.

مدیر حوزه علمیه قزوین همچنین از انتشار مجله علمی تخصصی حوزه علمیه قزوین با نام «صراط حمید» در تابستان امسال خبر داد و از محققین و اساتید حوزه و دانشگاه دعوت کرد تا مقالات خود را برای انتشار در این مجله ارسال کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha