پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمدی شاهرودی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی با بیان این که از پیامبر خدا(ص) پرسیدند در شب قدر به چه کاری بپردازیم که از هر کار دیگری بهتر است، گفت: بهترین اعمال در شب قدر تعلیم، تعلم و کسب معرفت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی شاهرودی، کارشناس اخلاق، تربیت و عقاید در گفت و گوی اینترنتی پاسخ با موضوع پاسخ به شبهات ویژه شب قدر که از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه برگزار شد، با بیان حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت: در یک پرسش و پاسخ چهار گروه ثواب و بهره می برند؛ پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنان.

وی با اشاره به فلسفه وجود شب قدر افزود: خداوند نسبت به امت اسلام توجه خاصی دارد؛ هنگامی که پیامبر خدا(ص) فرمودند: اسرائیل ۱۰۰۰ماه در راه خدا جهاد کردند، مسلمان غمگین شدند و گفتند عمر ما که به ۱۰۰۰ماه نمی رسد که در راه خدا جهاد کنیم؛ در اینجا بود که خداوند شب قدر را مقدر ساخت که قدر دانستن آن از ۱۰۰۰ماه برتر است.

این استاد برجسته با بیان روایتی از رسول اکرم (ص) خاطرنشان کرد: هنگامی که پیامبر(ص) در عالم رؤیا دیدند که بنی امیه هزار ماه به جای ایشان حکومت خواهند کرد، پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت شدند، در پاسخ آیه لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است.

وی گفت: خداوند به دنبال بهانه ای است که به بندگانش اجر فراوان عطا فرماید.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: یک عمر طولانی که به هشتاد و دو سه سال برسد در واقع می شود هزار سال، اگر یک شب را از این عمر قدر بدانیم به اندازه یک عمر طولانی و حتی بیشتر ارزش دارد.

وی با بیان این که از پیامبر خدا(ص) پرسیدند در شب قدر به چه کاری بپردازیم که از هر کار دیگری بهتر است، افزود: بهترین اعمال در شب قدر تعلیم، تعلم و کسب معرفت است.

این استاد اخلاق و عقاید با اشاره به مفهوم شب قدر بیان داشت: این شب، شبی بسیار با عظمت است زیرا به پیامبر خدا (ص) و اهل بیت علیهم السلام اختصاص دارد.

وی گفت: شب قدر به سبب این که تقدیرها در آن مقدر می گردد، قدر نامیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان دیگر قول دیگری درباره شب قدر اظهار کرد: فرشتگاه الهی در این شب آنقدر فراوان اند و آنقدر نازل می گردند که عالم به خاطر کثرت وجود فرشتگان تنگ می شود؛ قدر به معنای تنگ شدن است.

وی به برخی دیگر از روایات درباره علت نام گذاری شب قدر اشاره کرد و گفت: اگر کسی این شب را قدر بداند و درک کند از هزار ماه ارزش و فضیلتش برایش بیشتر خواهد بود؛ یعنی هزار ماه عبادت کند باز هم معادل این یک شب عبادت نیست.

وی با اشاره به افرادی که شب قدر را به خواب می روند و از آن استفاده نمی کنند ادامه داد: قطعا این افراد عبادت ۱۰۰۰ماه را از دست داده اند؛ و در سرنوشت آنها تأثیرگذار خواهد بود.

این استاد حوزه، تأکید داشت: روز قدر نیز مانند شب قدر ارزشمند و با برکت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با توجه به این که شب قدر سه شب در نظر می گیریم بیان داشت: تفسیرهای زیادی شده است اما مشهور در روایات این است که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان و یک شب از شب های ۲۱،۱۹و ۲۳ است و چه بهتر که ما سه شب را به عبادت بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha