شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 1020526
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
مسابقه

حوزه/ مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار می شود، علاقه مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

* صوت مسابقه ۱ اردیبهشت:

* خلاصه‌ای از صوت:

➖ اشاره به سالروز ضربت خوردن حضرت علی (ع) و آغاز سخن با حدیثی نبوی: «آن زمان که مرا شبانه به آسمان بردند... پروردگارم فرمود: ای محمّد، به علی‌بن‌ابیطالب «امیرالمؤمنین»، سلام مرا برسان، که پیش از او هیچ کس را به این نام ننامیده‌ام و پس از او نیز این عنوان را به کسی نخواهم داد!» [امالی شیخ طوسی، ص ٢٩۵]

و اما تفسیر کوتاه یکی دیکر از «آیات‌المهدی»:

➖ «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلاً مَّا تَذَکَّرُونَ»: «کیست که هرگاه درمانده‌ای او را بخواند، اجابت نماید و بدی و ناخوشی را برطرف کند، و شما را جانشینان (خود در) زمین قرار دهد؟ آیا با وجود خدای یکتا خدایی هست؟ (هرگز نیست لیکن) اندکی متذکر (این حقیقت) هستند» (نمل/۶٢)

➖ امام صادق(ع) فرمودند: «(این آیه) دربارهٔ قائم ما نازل شده؛ و به خدا قسم او مضطرّ است، آنگاه که نزد مقام (ابراهیم ع) دو رکعت نماز گزارد و خدا را بخواند، پس او را اجابت نماید و بدی (غیبت) را برطرف کند و خداوند او را خلیفه و جانشین خود بر زمین قرار دهد»‌ (بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۸)

➖ از شرایط استجابت دعا: «اضطرار» و «اخلاص» و قطع امید از دیگران است؛

➖ آنگاه که مردم با آگاهی از آثار سوء غیبت امام، و ظلم و ستم مستکبران، خالصانه و مضطرانه، فرج را از خداوند بخواهند، حجت الهی نیز با حالت اضطرار دست به دعا بر می‌دارد و بر طرف شدن «غیبت» را از درگاه ایزد منان می‌خواهد، و ان‌شاءالله فرمان فرج و قیام، صادر می‌شود: «قُم بِاذنِ اللّه».

* سؤال

امام صادق (ع)، «مُضْطَرّ» در آیه ۶٢ سوره نمل را چه کسی دانسته‌اند؟

۱. انسان‌های گرفتار و درمانده؛
۲. حضرت ولی عصر (عج)؛
۳. هر دو مورد صحیح است

شرکت کنندگان، پاسخ مسابقه را تا ساعت ۲۳ امشب به اینجا ارسال نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha