شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 1020685
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
مسابقه

حوزه/ مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار می شود، علاقه مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

* صوت مسابقه ۲ اردیبهشت:

* خلاصه‌ای از صوت:

امشب، دومین شب از شب‌های پرفضیلت قدر است و البته در این شب عظیم، طبق روایات، وقایع بزرگی دیگری نیز رخ داده است؛ وقایعی هم‌چون: معراج حضرت رسول (ص)؛ به آسمان رفتن حضرت عیسی (ع)؛ رحلت حضرت موسی (ع) و حضرت یوشع بن نون (ع)؛ و بالاخره شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) که بر حُرمت این شب افزوده است!

و اما تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات‌المهدی»:

«أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ‌اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًی وَلَا کِتَابٍ مُّنِیرٍ»: «آیا ندیدید که خداوند آنچه را در آسمان‌ها و آنچه را در زمین است، برای شما مسخّر کرده، و نعمت‌های ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرده است، اما (بازهم) بعضی از مردم بدون هیچ دانش و هدایتی و بدون هیچ کتاب روشنگری، درباره‌ی خداوند به جدال و ستیز می‌پردازند!» (لقمان/٢٠)

امام کاظم (ع) درباره این آیه، فرمودند: «نعمت ظاهر، "امام ظاهر"؛ و نعمت باطن، "امام غائب" است»؛ پس از حضرت پرسیدند: مگر در میان ائمه اطهار، کسی غائب می‌شود؟ امام (ع) فرمودند: «آری! او دوازدهمینِ ما امامان است که از دیدگان مردم غائب می‏شود، اما یاد او از قلوب مؤمنین هرگز غایب نمی‏گردد...» (کمال‌الدین، ج‏٢،ص٣۶٨)

امام غائب، نعمت پنهان است و پنهان بودنش نقصی برای نعمت بودنش نیست! چنانچه برای خورشید، پشت ابر بودن، نقصی ایجاد نمی‌کند!

شکر نعمت امام غائب، به معرفت، محبت و اطاعت از اوست.

* سؤال:

امام کاظم (ع)، مصداق «نعمت ظاهر» و «نعمت پنهان» در آیه ٢٠ سوره لقمان را چه چیزهایی دانسته‌اند؟

۱. نعمت ظاهر را «سلامتی» و نعمت پنهان را «ایمان» دانسته‌اند؛
۲. نعمت ظاهر را «امام ظاهر» و نعمت پنهان را «امام غائب» دانسته‌اند؛
۳. هر دو مورد صحیح است.

شرکت کنندگان، پاسخ مسابقه را تا ساعت ۲۳ امشب به اینجا ارسال نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بتول محمدرضایی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    گزینه ۲