دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: غصه قلب های شکسته کودکان فلسطین و شیعه افغان، قلب مسلمانان جهان را به درد آورده است در این شبهای قدر دست دعا برای سلامت، عافیت و عدالت محوری و از بین رفتن استعمار گری و نابودی زورگویان به آسمان بلند می کنیم و آمدن مصلح کل را در مسیر اصلاح جهان و برقراری انسانیت و بزرگداشت کرامت انسانی تقاضا می کنیم.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از رمزهای عبادت همگانی مانند اعتکاف و شب زنده داری در شب های قدر، دعای دسته جمعی است تا برای همه دعا کنیم این شب ها تنها توجه به خودمان نیست بلکه همرازی و هم سفرگی و طلب خیر و عافیت برای همه مسلمانان جهان است.
وی افزود: از دیگر اعمال شب قدر خواستن و نیایش، امنیت و عافیت است تا انسان های سلامت، امنیت روحی، روانی و عبادی را برای حرکت در مسیر انسانی طلب کنند ، از این رو این بهترین عرفان در شب قدر است تا خودمان را بشناسیم و حرکتمان در مسیر خدا و خلیفه خدا آغاز کنیم.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شب های قدر، شب بالا رفتن، معراج کمال و عروج از همه پستی ها به سوی بلندی هاست گفت: انسانی که بلند می اندیشد، تلاش می کند تا غل و زنجیرهای هوا، هوس و زخارف دنیا را از خود به دور کند در همین زمینه خداوند وعده داده است که اگر هر کس نفس ناطقه خود را از گناه و بدکاری پاک و منزه سازد به یقین (در دو عالم) رستگار خواهد بود.
وی ادامه داد: شب قدر، شب دعا برای رستگاری، جلب خشنودی خداوند، آرامش و آسایش برای همه انسان ها و دعای مومنان در حق یکدیگر است برای تحقق این رضایت دست به دعا بر می داریم. این شبها فرصت بالابردن وسعت، ظرفیت، اندازه و شب معراج همه انسان ها دیندار و مومن است.
ظهیری خاطر نشان کرد: در چنین شبی به ما در آموزه های دینی آموخته اند که خودمان را نقد کنیم و در آمایش و پالایش اعمال خودمان به ظرفیتمان بیافزاییم، شب های قدر پایان و شروع است، پایان اعمال یک سال گذشته است که آن را در کفه ترازو قرار می دهیم و خودمان را در شاخص هایی که از ایمان، تقوا، تزکیه، همراهی، همدلی، مفید بودن، علم آموزی، به کار بردن علم و خوب بندگی کردن، می سنجیم.
وی تاکید کرد: برای آینده خود در شب های قدر، سعه و وسعت وجودی را افزایش می دهیم تا دریافت بهتری را در مسیر برنامه ریزی کردن برای تعالی و کمال بیافزاییم و در این مسیر حرکت کنیم اگر در آنچه که پشت سر گذاشته ایم، کاستی داشته ایم رفع عیبها را انجام داده و اگر در سنجه عمل خود رشد داشته ایم در جهت ارتقای آن و خوب بندگی کردن به کار می بریم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شب های قدر، شب تفکر، تذکر، تامل، عبادت و به خود آمدن است، گفت: در این شب ها باید خط بطلان بر فراموشی خود بکشیم و در کسب معرفت تلاش کنیم چرا که این شب ها خدا محوری را برای ما یادآور است و درهای رحمت و لطف برای همه بندگان باز است، اختصاص برای گروه خاص و جریانی نیست بلکه شب همه بندگان و شب مسابقه برای خداشناسی و معرفت شناسی است.
وی بیان داشت: همه چیز در این شب فرود می آید شبی که نامه اعمال انسان به امام زمان(عج) عرضه می شود و با امضای او تقدیر ما تدبیر و تحویل می شود از این رو برای این خوب رقم زدن تقدیر ها باید آمادگی از قبل داشته باشیم ضمن اینکه عده ای در این فرصت ویژه بر بهبود وضعیت خود می افزایند.
ظهیری با بیان اینکه در شب های قدر شب زنده داری و بیدار شدن از درون خود توصیه شده است گفت: پیامبر و معصومان در دهه آخر ماه رمضان اعتکاف بودند و حضرت زهرا(س) سفره ساده ای را پهن می کردند و آب بر روی چشمان خود و فرزندانش می زدند تا از این فرصت نهایت بهره را ببرند.
وی افزود: شب های قدر، شب فرصت هاست اگر کسی بتواند نهایت استفاده را ببرد، می تواند بر سرعت تدبیر کردن برای تقدیر اعمال تقاضا کند، گاهی انسان در جلوی صف قرار می گیرد و نوبت او به زودی محقق می شود و در مسیر هدف قرار می گیرد.
استاد حوزه، تفکر کردن را یکی از بهترین اعمال عنوان کرد و گفت: این تفکر توام با یاد خدا، برنامه ریزی را اقتضا می کند پیامبر خدا (ص) فرمود: علم برتر از عبادت است. همچنین آمده است که یک ساعت تفکر، از هفتاد سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است.
وی گفت: این تفکر کردن به انسان کمک می کند تا سهمی در خدمت به خلق خدا و عدالت بر روی زمین داشته باشد و با تواضع، در تحقق خوبی ها و عدالت محوری در جامعه قدم بردارد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha