شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ |۱۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 30, 2024
فضای مجازی

حوزه/ مدیر پژوهشی دانشگاه حضرت معصومه(س) گفت: در حال حاضر یکی از اولویت های مهم فرهنگی کشور باید ساماندهی فضای مجازی باشد.

دکتر روح الله عباسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت و ضرورت ساماندهی فضای مجازی در شرایط کنونی اظهار داشت: به عقیده بنده در حال حاضر در عرصه فرهنگ، یکی از اولویت ها، بحث فضای مجازی است که متأسفانه هنوز متولی نظارت و ساماندهی آن مشخص نیست و لذا باید به سمت قانونمندی مناسب در این باره برویم.

وی افزود: البته باید توجه داشت که شیوع ویروس کرونا در مدت زمان بیش از دو سال اخیر، باعث تسریع در استفاده از فضای مجازی شد و به نوعی همه را درگیر این فضا کرد و این در حالی است که ما در رابطه با چگونگی بهره برداری درست و اصولی از امکانات و ظرفیت های این عرصه، هنوز عقب افتادگی ها و مشکلاتی داریم که باید آن ها را رفع کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) همچنین گفت: آن چه مهم است این که باید به گونه ای رفتار کنیم که ضمن جلوگیری از مضرات و آسیب های فضای مجازی، به شکل حداکثری از محاسن و فواید آن بهره مند شویم و البته مسلم است که برخوردهای حذفی و چکشی در عرصه های فرهنگی مثل این، تاکنون جواب نداده و لذا باید به دنبال استفاده از شیوه صحیح مدیریت و ساماندهی فضای مجازی بود.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه های فرهنگی باید با دقت نظر و لحاظ حساسیت ها و درک اقتضائات عمل کرد تا به شکل مطلوب به اهداف دست پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: فضای مجازی به رونق کسب و کارها کمک شایان توجهی کرده و محاسن خوبی هم داشته که نباید از این ها غفلت کرد، کما این که نمی توان نسبت به آفات و آسیب های آن نیز چشم پوشید.

وی با بیان این که ایجاد ساماندهی مطلوب در این خصوص نیاز به انسان های خوش فکر و کار کارشناسی عمیق و حساب شده دارد، ابراز داشت: متأسفانه گاهی در عرصه های فرهنگی افراط و تفریط را نظاره گر هستیم و حال آن که باید به دور از فضاهای احساسی و بی منطق به دنبال اتخاذ بهترین شیوه ها بود.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت پرداختن به مقوله جهاد تبیین گفت: این که مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین را مطرح کردند ناظر به این ضرورت انکارناپذیر است که باید به شکل درست و مطلوب به دنبال تحقق اهداف بود و حال آن که برخی با بدسلیقگی می خواستند که بودجه سنگین برای این کار قرار دهند که همین مساله مورد نهی رهبر عزیزمان نیز قرار گرفت.

وی اضافه کرد: به هر صورت باید توجه داشت که مباحث فرهنگی نیاز به انسان های خاص خود دارد و باید با صبر و حوصله و کار علمی و کارشناسی فعالیت ها را پیش بُرد تا شاهد آن اتفاقات خوب فرهنگی در کشور از جمله در زمینه ساماندهی فضای مجازی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha