جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میرمحمدیان

حوزه/ مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: تشکیل صندوق تحول مسجد، ضامن توسعه پایدار محلات در جامعه اسلامی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، در نشست تبیین طرح صندوق تحول مسجد، در بخش مسجد جامعه پرداز نمایشگاه بین المللی قرآن تهران که به همت بنیاد هدایت برپا شده است، اظهار کرد: بر اساس تئوری امامت محله، امام در محله باید در حوزه های مختلفی فعالیت کرده و مسائل مختلف را حل کند، یکی از دغدغه ها برای فعالیت امام در محله نیاز به تامین منابع مالی است، در این موارد پاسخ هایی از قبیل کمک های مردمی، کمک های دولتی و .. ارائه می شود، اما هر یک از این منابع به تنهایی پاسخ گوی نیازهای فعالیت دینی در محله نیست، پاسخ به راهکار جذب منابع یکی از محورهای کلیدی فعالیت امام محله است.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: از منابع قرآنی می توان دریافت که منابع مختلفی برای تامین مالی فعالیت های دینی پیش بینی شده است، با مطالعه آثار آیت الله شاه آبادی این نکته قابل برداشت است که امام محله می تواند صندوقی برای تامین مالی فعالیت های دینی ایجاد کند، صندوقی که بر اساس پژوهش های بنیاد هدایت به نام صندوق تحول محله نام گذاری شده است.

میرمحمدیان اشاره کرد: صندوق تحول محله منابع و مصارفی دارد که از منابع این صندوق می توان به خدمات قابل ارائه در مسجد، اجاره اماکن وابسته به مسجد، نذورات، موقوفه‌ها و ... اشاره کرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت تصریح کرد: البته بخشی از منابع صندوق تحول مصارف خاص خود را دارد، به عنوان مثال ممکن است نذورات صرف موارد خاصی مدنظر بانی آن نذر شود، اما برخی از مصارف صندوق تحول در اختیار امام محله بوده و قابل مدیریت بر اساس نیازهای محلات است.

وی عنوان کرد: برخی از مصارف صندوق می‌تواند خود سبب ایجاد منابع و بازگشت منابع شود، به عنوان مثال اعطای وام های قرض الحسنه که اصل منابع برگشت دارد یا در مورادی تامین مالی برخی از پروژه‌های اشتغال زایی و تولیدی می تواند سبب ایجاد منابع پایدار برای صندوق تحول محله شود.

میرمحمدیان خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که صندوق چرخه دارد و برای منابع صندوق مصارفی تعریف می‌شود و برای مصارف نیز می بایست مصارفی تعریف شود؛ تامین منابع یا دریافت خدمات تامین شده توسط این صندوق به صورت ما به ازا و جبران خدمات نیست، یعنی افراد محله بدون چشم داشت به این صندوق کمک می کنند و خدمات هم بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد و میزان مشارکت آن ها در تامین منابع، ارائه خواهد شد، اگر این شرط برقرار شود، محله و صندوق به اهداف متعالی خواهد رسید.

مدیرعامل بنیاد هدایت بیان کرد: دایره نفوذ صندوق محله در ابتدا محدود و در حد اهالی مسجد است، در صورتی که صندوق فعالیت خود را آغاز کرد و پس از کسب تجربه می‌توان دایره فعالیت صندوق توسعه محله را گسترش داد.

گفتنی است، دومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز به همت بنیاد هدایت در حاشیه سی و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۷ فروردین لغایت ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شبستان مصلای تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha