یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جامعه ایمانی باید خود را از قید تعلقات مادی رها نماید تا به آزاد اندیشی برسد چرا که آزاد اندیشی رمز اقتدار یک امت است و می تواند انقلاب به پا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در ادامه سلسله مباحث نکات تفسیری آیین ترتیل خوانی قرآن کریم در حرم بانوی کرامت با اشاره به آیات جزء بیست و دوم با موضوع امت قوی اظهار داشت: آزاد اندیشی یکی از عوامل اقتدار امت اسلام است و برای تحقق آزاد اندیشی به معنای واقعی کلمه یک پیش نیاز لازم است که در آیه ۴۶ سوره سبا به آن اشاره شده که آن قیام برای خداوند است.

وی افزود: قیام برای خداوند این است که انسان از جنجال‌ها و تعلقات مادی خود را جدا و از محیط پیرامونی خود برخیزد و قیام کند و سپس آزاد اندیشی را سرمشق خود قرار بدهد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: خداوند در این آیه به نبی خدا دستور می دهد که مردم را بر یک حقیقت کامل به نام قیام برای خدا و سپس آزاد اندیشی درست، موعظه کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: قیام برای خداوند به معنای برخاستن و بلند شدن برای خدا و فاصله گرفتن از فضای مادی است که به آن فضا تعلق گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم تاکید کرد: وقتی هیاهو و شلوغی توسط جریان شرک برپا می شود اگر کسی طالب حق باشد نمی تواند تشخیص درستی را بدهد به همین خاطر باید از تمامی جریانات مادی فاصله بگیرد تا بتواند قیامش برای خدا باشد.

وی افزود: جامعه ایمانی باید خود را از قید تعلقات مادی رها نماید تا به آزاد اندیشی برسد چرا که آزاد اندیشی رمز اقتدار یک امت است و می تواند انقلاب به پا کند به گونه ای که انقلاب اسلامی ایران بر پایه قیام برای خداوند و آزاد اندیشی شکل گرفت.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: قیام برای خداوند منجر به حرکت اجتماعی و مایه قدرت مومنان در برابر دشمنان می شود.

وی افزود: امت اسلام نیاز به قیام، تفکر، آزاد اندیشی و بیدار شدن دارد تا ظلم هایی که توسط مستکبران بر امت اسلام در افغانستان و مسجد الاقصی می شود را ببیند و باید از تعلقات مادی فاصله بگیرد تا قدرت اول جهان باشد.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: کسیکه برای خداوند قیام می کند می‌بیند که روزی او به دست خداست و نزد غیر خدا گردن خم نمی کند که در آیه ۲۳ سوره فاطر به آن اشاره شده است.

وی یادآور شد: مومنان واقعی با یادآوری نعمات الهی و قیام برای خدا و عبادت خالصانه و فهم اینکه عزت و ذلت در نزد خداوند است در مقابل بندگان ضعیف گردن خم نمی کنند که در آیه ۱۰ سوره فاطر به آن اشاره شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم خاطر نشان کرد: طبق آیه ۲۵ سوره فاطر کسی که از تعلقات فاصله بگیرد به ضعف خود آگاه می شود و با تمام وجود در مقابل خداوند بندگی می کند.

وی در پایان گفت: رسیدن به مقام قیام برای لله و آزاد اندیشی در سایه دست شستن از تعلقات است و لازم اش فاصله گرفتن از شلوغی ها و هیاهوهای دنیای مادی است و برای درست اندیشی جامعه و قیام برای لله باید بسترها فراهم شود و مسئولان با کسانیکه مانع درک حقیقت افراد جامعه می شود برخورد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha