چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 1021397
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
حادثه طبس

حوزه/ حادثه‌ی طبس درس عبرتی است برای ابرقدرت‌های جهان تا حقارت و ذلت خود را در برابر قدرت الهی دریابند و دست از ظلم و ستم بردارند. آن‌ها باید بدانند که اگر خداوند بخواهد زمین و آسمان و تمام هستی تبدیل به لشکریان او خواهند شد و ظالمان و ستمگران را نابود خواهد کرد.

خبرگزاری حوزه | پس از تسخیر لانه‌ی جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام و گروگان گرفتن اعضای سفارت آمریکا در ایران، «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در پی جبران این خسارت برآمد. او گروهی ۱۳۲ نفره متشکل از نیروهای ویژه‌ی ارتش به نام «دلتا فورس» تشکیل داد تا طی عملیاتی ویژه وارد ایران شوند و گروگان‌ها را آزاد کنند.

شب پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ این گروه با ۶ فروند هواپیمای سی-۱۳۰ و ۸ بالگرد از نقاط کور مرزی وارد ایران شدند؛ اما در همان ابتدا، در حوالی کرمان موتور یکی از بالگردها دچار نقص فنی شد. سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند، اما این بالگرد نیز به دلیل طوفان شن دچار مشکل شد و خود را به ناو هواپیمابر «نیمیتز» رساند.

بقیه‌ی بالگردها به همراه ۶ هواپیمای جنگی در منطقه‌ای بیابانی در صحرای طبس فرود آمدند، اما یکی از بالگردها هنگام سوخت‌گیری دچار نقص فنی شد. در نتیجه ادامه‌ی عملیات طبق محاسبات آنان غیرممکن بود، به همین دلیل کارتر دستور توقف عملیات و بازگشت نیروها را صادر کرد؛ اما در حین برخاستن بالگردها از زمین، طوفان شن آغاز شد و یک بالگرد و یک فروند هواپیما باهم برخورد کردند و آتش گرفتند. ۸ نفر از نیروهای آمریکایی کشته شدند و بقیه با شکستی مفتضحانه به خاک خود بازگشتند.

امام خمینی(ره) در مورد این حادثه فرمودند: «نباید بیدار شوند آن‌هایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این بالگردهای آقای کارتر را که می‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست».

آری اراده‌ی الهی، مافوق هر اراده‌ای‌ است. به خواست خداوند دانه‌های شن تبدیل به لشکر الهی می‌شوند و بساط طاغوتیان را برمی‌چینند.

آن‌ها عملیات خود را «پنجه‌ی عقاب» نام‌گذاری کرده بودند، اما اراده‌ی الهی پنجه‌های عقابشان را درهم شکست و قدرتشان را فروریخت. آمریکا و سایر گردنکشان جهان باید بدانند، تمام قدرت و شکوه و صلابتشان در برابر خواست خداوند، سست و پوشالی است و همانند پر کاهی است که با نسیمی به هوا برمی‌خیزد.

حادثه‌ی طبس درس عبرتی است برای ابرقدرت‌های جهان تا حقارت و ذلت خود را در برابر قدرت الهی دریابند و دست از ظلم و ستم بردارند. آن‌ها باید بدانند که اگر خداوند بخواهد زمین و آسمان و تمام هستی تبدیل به لشکریان او خواهند شد و ظالمان و ستمگران را نابود خواهد کرد.

این حادثه از طرف دیگر درسی برای ملت ایران و همه‌ی ستمدیدگان جهان است که بدانند خداوند همراه و یاور آنان است و هر جا که مؤمنان به خدا توکل کنند آن‌ها را یاری خواهد کرد.

خداوند در قرآن فرموده است که از زیادی سپاه دشمن و تجهیزات او نترسید که ما شمارا یاری می‌کنیم طوری که صدنفر از شما بر هزار نفر از آنان پیروز خواهد شد. این وعده‌ی الهی بارها تحقق‌یافته است و چه درصد اسلام و چه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، به منصه‌ی ظهور درآمده است. حادثه‌ی طبس نیز خود یکی از این وعده‌ها وامدادهای الهی است و نصرت الهی تا زمان ظهور قائم (عج) ادامه خواهد داشت.

پس کسانی که به خداوند ایمان آورده‌اند نباید هیچ‌گاه از رحمت الهی ناامید گردند، زیرا آنان به قدرتی لایزال متصل هستند که هیچ‌کس توان مقابله با آن را نخواهد داشت.

الهه دهقانی، عضو گروه صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرضیه رمضان‌قاسم IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ باتشکر از خبرگزاری و نویسنده‌ی محترم
  • مهری یزدان‌پناه IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    سلام و ادب با توجه به این عملیات جهانگیر خوب تبیین شده تشکر
  • زهرا IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    تجهیزات نظامی جا مانده در طبس، توسط جنگنده های ارتش بمباران شدند و غنایم بزرگ جنگی سوخت و نابود شد!
    • موسوی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      قبل از حادثه طبس، به دستور تیمسار شادمهر رئیس وقت ستاد مشترک و تیمسار باقری فرمانده وقت نیروی هوایی، پایگاه یکم شکاری توپ‌های ضدهوایی 23میلی‌متری که حریم حفاظتی فرودگاه مهرآباد و خود پایگاه را تأمین می‌کرد، جمع‌آوری شد، همین کار در پایگاه‌های دیگر مانند شیراز و ایستگاه رادار مشهد نیز انجام شده بود؛ و بعد از طوفان شن و زمین گیر شدن نیروهای آمریکایی، هلیکوپترهای به‌جامانده در صحرای طبس توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش مورد هدف قرار گرفت، که باعث به شهادت رسیدن محمد منتظرقائم فرمانده سپاه یزد و 4 پاسدار دیگر (که در محل حضور داشتند) شد، و همچنین بسیاری از اسناد و مدارک محرمانه به جا مانده در محل عملیات، از بین رفت.