یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1021637
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
کتاب استعاره

حوزه/ ویرایش جدید کتاب "استعاره" تألیف احمد رضایی جمکرانی عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم توسط انتشارات مروارید روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب "استعاره" که در سال های ۹۸ و ۹۹ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده بود، پس از بازنگری کامل متن ، با ویرایشی جدید در ۲۸۰ صفحه توسط انتشارات مروارید راهی بازار کتاب گردید.

این کتاب به ارائه شناختی از تغییرات و تطورات استعاره از نخستین آثار بلاغی تا کنون پرداخته و کوشیده تصویر روشنی از استعاره در سنت بلاغی اسلامی - ایرانی ارائه کند.

کتاب" استعاره" در چهار فصل تدوین شده است: فصل نخست با نام" بررسی و نقد سیر استعاره از نخستین کتب بلاغی عربی و فارسی" ، شامل بررسی و تحلیل مباحث مربوط به استعاره در آثار برجسته عربی و فارسی است.

در فصل دوم " ارکان و مسائل استعاره" در سنت بلاغی اسلامی مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است ، فصل سوم نیز با ارائه نمونه هایی از متون فارسی، به معرفی و بررسی "انواع دیگر استعاره" ، مانند استعاره شناختی و دستوری اختصاص یافته است. فصل چهارم کتاب هم با نام"استعاره در حوزه‌های دیگر" به تبیین جایگاه استعاره در دیگر قلمروهای ادبی مانند انواع ادبی و سبک شناسی پرداخته است.

احمدرضایی جمکرانی عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم و مولف کتاب هایی از جمله "تشبیه"، "استعاره"، "سه سال در شانگ‌های" و مترجم "راهی به اندیشه های مولوی" و "فرهنگ سبک شناسی" است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha