شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ افطاری وحدت و مقاومت در شهرستان سلماس

حوزه/ معاون تهذیب مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رمز موفقیت، رشد و تعالی طلبه این است که از هر کسی که علم آموخت به او احترام بگذارد، گفت: لازم است طلاب ادب را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و قبل از سخن گفتن بدان فکر کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام محمدجواد قهرمانی امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه امام علی(ع) شهرستان سلماس، که در حسینیه این مدرسه برگزار شد، با بیان این که برای رشد انسان تنها استعداد کافی نیست و ادب و اخلاق نیز نیاز است، اظهار داشت: ادب بزرگترین سرمایه انسان است و در حوزه علمیه هر کس در برابر امام زمان (عج)، استاد، دوست و هم حجره خود ادب را رعایت کند، بیشترین رشد را خواهد داشت و بی‌احترامی به استاد نتیجه‌اش آن است که انسان از چشم خداوند بیفتد.

وی با اشاره به اینکه رمز موفقیت، رشد و تعالی طلبه این است که از هر کسی که علم آموخت به او احترام بگذارد، گفت: شهید ثانی در آداب المتعلمین بزرگترین رموز موفقیت طلبه را ادب در برابر استاد، قرآن و اهل بیت(ع) عنوان می‌کند و لذا لازم است طلاب ادب را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و قبل از سخن گفتن بدان فکر کنند.

معاون تهذیب مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه قم با بیان این که لازم است سخن گفتن طلبه سنجیده و حساب شده باشد، مطرح کرد: امروزه شبکه‌های ماهواره ای، مجازی و برخی سلبریتی‌ها، بی‌اخلاقی را به جامعه پمپاژ می‌کنند و این بی‌ادبی‌های جامعه، محصول فرهنگ غربی است چرا که در فرهنگ و آداب اسلامی، تواضع و خشوع از مهم‌ترین خصوصیات یک مؤمن است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت ادب در محضر قرآن، ادامه داد: ضروری است ادبیات سخن گفتن با استاد و بزرگترها را یاد بگیریم و با دقت به مسائل ریز و به ظاهر ساده انسان می‌تواند به قله‌ها برسد.

وی افزود: تاکید علمای اخلاق نیز بر این است که از گناهانی که به ظاهر کوچک است، دوری کنید که عدم توجه به آن مقدمه افتادن به گناهان کبیره و سلب توفیق است.

مدیر سابق حوزه علمیه آذربایجان غربی نظم را یکی دیگر از عوامل موفقیت طلبه عنوان کرد و یادآور شد: همه بزرگان یکی از رموز موفقیت خود را نظم عنوان کرده‌اند و این مسئله مشهور است که خادمین امام(ره) در نجف اشرف ساعات خود را با رفتن به درس معظم‌له(ره) تنظیم می‌کردند و لذا برای خواب، خوراک و درس خواندن برنامه ریزی داشتند.

وی انضباط را زمینه ساز موفقیت طلاب دانست و اظهار داشت: افراط و تفریط انسان را از مسیر اعتدال خارج می‌کند و لذا لازم است با برنامه‌ریزی و پشتکار برای موفقیت خودمان برنامه ریزی کنیم، البته مراقب باشیم تا برنامه‌های ما نیز بر اساس ظرفیت خودمان باشد.

حجت الاسلام قهرمانی گفت: اخلاص سومین رمز موفقیت طلبه است و انسانی که برای رضای خداوند قدم بردارد، خستگی برای او معنا نخواهد داشت و لذا باید سعی کنیم تا در همه امور با خداوند معامله کنیم که در این صورت دیگر از کسی گله و انتظاری نخواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha