یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری بی‌عدالتی را موجب زوال حکومت‌ها دانست و گفت: حضرت علی علیه‌السلام در سخنی فرمودند که «عدل مایه گشایش است»، اگر در جامعه‌ای عدالت برپا نباشد کارها بهم می‌ریزد و قدرت حاکمیت رو به زوال می‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، هم‌زمان با بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان، پیش از آیین ترتیل‌خوانی قرآن کریم در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان نکات تفسیری آیات جزء بیست و هفتم، یکی از موضوعات مؤثر در قدرت امت اسلام را عدالت‌گستری دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین عوامل قدرتمندی هر حاکمیت رضایت مردم از حاکمیت است و این رضایت اسباب و عواملی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برپایی عدالت است.

وی تصریح کرد: اگر مردم مشاهده کنند که حاکمیت عدالت را در کشور برقرار کرده است از حاکمیت راضی می‌شوند و این رضایت موجب قدرتمندی امت خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید عنوان کرد: خداوند متعال زمینه‌سازی برای اجرای عدالت را یکی از مهم‌ترین علل ارسال پیامبران عنوان کرده است.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان الگوی تمام عیار عدالت، در نخستین روزی که خلافت ظاهری را بر دست گرفتند در خطبه‌ای فرمودند «اگر ببینم اموالی که ظالمانه غصب کرده‌اید را مهریه زنان قرار داده‌اید آن‌ها را از شما خواهم گرفت».

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه جامعه‌ای که تحمل عدالت را نداشته باشد باید منتظر ظلم و جور باشد گفت: حضرت علی(ع) در ادامه فرمایش فرمودند که عدل مایه گشایش است؛ اگر در جامعه‌ای عدالت برپا نباشد کارها بهم می‌ریزد و قدرت حاکمیت رو به زوال می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) در خطبه دیگری فرمودند که انسان با تقوا خود را برای خدا خالص کرده و خداوند نیز انسان با تقوا را خالص می‌کند چنین شخصی از ذخایر دین خداست و خود را به عدالت ملزم نموده ست و انسان عادل خودبینی را کنار گذاشته و فقط حق را می‌بیند و بر اساس حق عمل می‌کند.

استاد تفسیر قرآن کریم گفت: امام صادق(ع) نیز در سخنی فرمودند که هر جامعه‌ای به امنیت، عدالت و فراوانی نیاز دارد، برپایی عدالت در جامعه برکات متعددی به دنبال دارد نخست اینکه موجب آباد شدن کشور می‌شود و اگر عدالت برقرار شود و ثروت به درستی میان مردم توزیع شود مردم خودشان کشور خود را خواهند ساخت.

وی نفوذناپذیری را دیگر برکات عدالت گستری دانست و گفت: عدالت عامل قدرتمندی دولت‌ها می‌شود و حضرت علی(ع) در سخنی فرمودند که هیچ چیز مانند عدالت دولت‌ها را در حمایت و حراست قرار نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی گفت: امام صادق(ع) نیز در سخنی فرمودند که هرگاه عدالت در میان مردم برپا شود مردم بی‌نیاز می‌شوند و فقر از بین می‌رود و آسمان روزیش را بر مردم می‌بارد و زمین به اذن خداوند متعال برکت خود را نثار مردم می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر برکات عدالت حل مشکلات مردم است چراکه اگر ثروت به صورت عادلانه توزیع شود مشکلات مردم رفع می‌شود و هیچ چیز همانند عدالت امور مردم را سامان نمی‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه عدالت بزرگترین افتخار برای یک حاکم است، گفت: اگر جامعه‌ای عدالت را ترک کند شاهد ترک وطن و خروج مردم علیه حاکمیت خواهد بود؛ امیرالمؤمنین(ع) در یکی از نامه‌های خود فرمودند که عدالت را بکار ببندید، از بی انصافی و ظلم هم بپرهیز کنید تا دچار خروش مردم نشوید.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که سال ۱۳۵۷ در این کشور رخ داد و مردم علیه رژیم طاغوت بخاطر ظلم و ستمی که به مردم روا می‌داشت خروش کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امیرالمؤمنین(ع) در سخنی فرمودند که خداوند متعال روزی فقرا را در اموال اغنیا قرار داده است و اگر فقیری گرسنه است بخاطر بهره‌های ناعادلانه ثروتمندان است، از این سخن می توان فهمید که ثروتمندان نباید در قبال فقر محرومان بی‌تفاوت باشند و خداوند متعال ثروتمندانی که نسبت به پرداخت مالیات‌های قانونی و شرعی امتناع می‌کنند را عقوبت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: دولت اسلامی باید مبارزه با فرار مالیاتی و جلوگیری از اجحاف مافیای اقتصادی بر مردم و گسترش تامین اجتماعی بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی را دنبال کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی گفت: در یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی تامین اجتماعی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است که گسترش و تامین عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، دسترسی آحاد جامعه به امکانات موجود، کارآفرینی و رفع تبعیض‌ها در بهره مندی از منابع عمومی باید به صورت جدی دنبال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha