دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین در جمع مددجویان زندان مرکزی افطار کرد و از بند نسوان نیز بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در جمع مددجویان معتکف، گفت: در ماه مبارک رمضان یکی از کارهای پسندیده این است که به یاد برادران دینی خود باشیم، امیدواریم خدای متعال موانع را از سر راه ما بردارد و تحولات درونی را در همه ما به وجود آورد.

وی ادامه داد: در دعای ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم کمک کند هر طور شده بدحالی ما به خوشحالی تبدیل شود و انسان دوستی را در وجود ما تقویت کند، همه برنامه‌های دینی نیز برای رسیدن به همین مقصد تدارک دیده شده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۲۱ سوره مبارک بقره می‌فرماید ای مردم عبادت کنید تا متقی شوید، یعنی باتقوا شدن نیاز هر انسانی است، هر بلایی که بر سر ما می‌آید یا بر سر دیگران می‌آوریم به خاطر بی‌تقوایی است، بنابراین عبادت کنیم تا خود را پیدا کرده و نورانی و هدفمند شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: تقوا به معنای زندگی هوشمندانه است، متأسفانه گاهی با پرهیز و ترس ما را از معنای واقعی تقوا دور کرده‌اند، تقوا به معنای عاقلانه زندگی کردن و اراده و عقل داشتن است، تقوا به معنای عقل دانا و اراده تواناست.

وی اظهار کرد: گاهی عملی را مرتکب می‌شویم که از انجام آن احساس پشیمانی می‌کنیم، برای مثال به خانواده یا همسایه ظلم می‌کنیم، دلیل ظلم ما این است که عقل ما نرسیده است که راه درست را انتخاب کنیم و یا اینکه نتوانسته‌ایم خود را کنترل کنیم، آن‌جا که عقل ما نرسیده یعنی عقل دانا نداشته‌ایم و آن‌جا که نتوانسته‌ایم خود را کنترل کنیم یعنی اراده قوی نداشته‌ایم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خوب است روی این معانی قرآنی با حوصله فکر کرده و حتی با اطرافیان خود نیز گفت‌وگو کنیم، قرآن، نماز، روزه، ذکر و عبادت بهترین دانشگاه انسان‌ساز هستند، خداوند می‌فرماید من برای عقل شما دانایی و برای اراده شما توانایی آورده‌ام، این که عقل انسان به وسیله تقوا دانا می‌شود در آیه ۲۹ سوره انفال است که خداوند فرموده اگر شما به سمت تقوا بیایید و عبادت خدا را به جا بیاورید من به شما قدرت تشخیص می‌دهم، یعنی عقل شما دانا و نورانی می‌شود

وی اظهار کرد: انسان هر جایی که باشد باید انسانیت و مردانگی داشته باشد، آن کسی که انسانیت دارد هر جا که باشد ارزش‌های انسانی در او برجسته خواهد شد، قرآن انسان را از اینکه صرفاً به فکر خوردن، آشامیدن و لذت بردن باشد، نهی کرده است و تاکید می کند انسان همواره در پی انسانیت و ارزش های متعالی باشد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: همه برنامه‌های دینی به این خاطر است که انسانیت را در ما تقویت کند، هر سال با رسیدن نوروز گل و شکوفه سر از خاک بر می‌آورند، ما نیز باید با خود بگوییم خدایا مگر ما از این‌ها کمتر هستیم؟ این‌ها با بهار و باران شکوفا می‌شوند، ما نیز با نزول قرآن باید متحول شویم، قرآن مانند باران رحمت خدا بر دل انسان‌های مستعد است و باید ما را تبدیل به موجودی کند که خدا او را دوست دارد، همه ما این استعداد را داریم.

وی ادامه داد: قرآن به این دلیل کریم است که کرامت را برای ما انسان ها به ارمغان آورده است، خداوند می‌فرماید من برای بنی‌آدم ارزش قائل شدم و قرآن را به عنوان راهنمای آن ها نازل کردم، متن درسی در دانشگاه کرامت انسانی، قرآن است، معلم نیز رسول اکرم (ص) است و محصول آن کرامت انسانی است، اگر کسی در این دانشگاه فارغ‌التحصیل شود باارزش‌ترین انسان‌ عالم به حساب می‌آید.

 امام جمعه قزوین در جمع مددجویان زندان مرکزی افطار کرد

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha