یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مسئولان حوزوی استان سمنان

مسئولان حوزوی استان سمنان با اشاره به عید سعید فطر گفتند: دستاوردهای رمضانی را تا سال آینده حفظ کنیم و عید سعید فطر؛ روز مزد گرفتن یک ماه بندگی است.

خبرگزاری حوزه - سمنان/ عید فطر روز اول ماه شوال، پایان یک ماه روزه‌داری ماه رمضان و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. در روایات این روز برای کسانی که روزه آنها در ماه رمضان پذیرفته شده، روز عید و پاداش معرفی شده است. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

آداب و احکام خاصی برای شب و روز عید فطر گفته شده است؛ از جمله احیا، خواندن نماز و دعا، قرائت قرآن، غسل، زیارت امام حسین(ع) و گفتن تکبیرات خاص. این روز در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است. مسلمانان در این روز نماز عید فطر را به جماعت برگزار می‌کنند و طبق آداب و رسوم خود جشن می‌گیرند.

خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان نیز به همین مناسبت سراغ چند تن از مسئولان حوزوی استان سمنان، نظیر آیت الله سید محمد شاهچراغی، نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان، حجت الاسلام و المسلمین یزدان جمشیدی، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان سمنان و حجت الاسلام و المسلمین مهدی نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان رفته است که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

دستاوردهای رمضانی را تا رمضان سال آینده حفظ کنیم

آیت الله سید محمد شاهچراغی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر، ضمن تبریک این روز اظهار داشت: عید سعید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است و روز بسیار مبارکی بوده و برنامه‌های ویژه‌ای دارد؛ از جمله زکات فطره است که امشب که شب عید سعید فطر است باید که فطره را انسان از مال خود جدا کند و فردا قبل از آن که نماز عید سعید فطر خوانده شود به فقیر برسانیم. حالا اگر فقیر نبود می تواند نگه دارد تا به آن فقیری که دلش می خواهد برساند.

نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم در عید سعید فطر همان دادن زکات فطره است و نماز عید سعید فطر هم که مستحب است که باید باشکوه و جمعیت زیاد برگزار شود، هر چه جمعیت بیشتر باشه شکوه نماز و عظمت آن بیشتر می شود در روز عید سعید فطر که عید در آن قرار داده شده است، روزه گرفتن حرام است؛ در روز عید سعید فطر خدا می خواهد به انسان عیدی بدهد، عید سعید فطر زمان جایزه دادن خداوند متعال است.

وی افزود: کسانی که روزه گرفتند، کسانی که نماز خواندند، با قرآن مانوس بودن؛ در این ماه رمضان که ماه «طهور» یعنی ماه پاک شدن بود و دست و زبان و دامن‌شان در این ماه الهی پاک شده است. خدا می خواهد به این ها عیدی بدهد، آن عیدی که خداوند متعال بخواهد به انسان بدهد بسیار مهم و با برکت است؛ باید این عیدی را ما نیز از خداوند متعال تقاضا کنیم.

آیت الله شاهچراغی خاطرنشان کرد: بنده در سالهای گذشته که نماز عید سعید فطر را می خواندم می گفتم که خواسته ما در این روز عیدی این است که ظهور حضرت مهدی امام عصر از خواسته‌های همه‌ی شیعیان این است که حضرت زودتر ظهور کنند و این ظلم و بیدادی که در جهان است را حضرت مهدی(عج) جلوی آن را بگیرد و عدالت اسلامی برقرار شود و مردم در رفاه و آسایش زندگی کنند، پس ظهور حضرت مهدی(عج) باید یکی از خواسته‌های ما در روز عید باشد. به راستی که دنیا پر از ظلم شده و آن کسی که پر از داد و عدالت می‌کند آن حضرت است.

وی گفت: خواسته دوم ما از خداوند متعال باید طول عمر مقام معظم رهبری باشد که ما چه داریم از برکت حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است و هرچه تر عمر حضرت آقا طولانی تر باشد، برای کشور رحمت و برکت و امنیت و آسایش بیشتر است و این هم باید یکی از خواسته های مای ما در روز عید سعید فطر باشد.

نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: الحمدلله در آستانه‌ی عید سعید فطر درهای آسمان باز شده و بارانهای رحمت شروع شد و امیدواریم این در همچنان به روی مردم باز باشد و بسته نشود و بیماری کرونا که بسیار کاهش پیدا کرده که دیگر شهر قرمز چندانی نداریم و از خدا می‌خواهیم که این بیماری به کلی از کشور خارج شود، از شهرهای اسلامی و مسلمان نشین و بلکه در کل جهان این بیماری نباشد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که عرض شد خواسته‌ ما باید باشد و مردم نیز باید به زبان بیاورند که ما این ها را می‌خواهیم؛ خداوند فرموده است «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» ا از من بخواهید تا منم اجابت کنم؛ اگر ما ساکت باشیم و چیزی نگوییم خدا لطف اش را قطع نمی کند ولی اگه بخواهیم زودتر به خواسته های خودمان برسیم، باید از خداوند متعال طلب کنیم.

آیت الله شاهچراغی گفت: دعا در ماه رمضان و غیر ماه رمضان یک عبادت بزرگ است، در روایت فرموده اند «الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ؛ دعا مغز عبادت است» همیشه ما باید ارتباطمان با خدا زیاد باشد مخصوصا در ماه رمضان ارتباط خیلی خوب بود و سعی کنیم دستاوردهای ماه رمضان را تا سال آینده حفظ کنیم این پاکی نسبی که پیدا کردیم این پاکی را حفظ اش کنیم و از آن نگهداری داریم و من این عید سعید فطر را به حضرت امام عصر امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، مردم ولایی، ایمان و مذهبی استان ممتاز سمنان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از صدا و سیما نیز تشکر می‌کنم برنامه‌های خوبی در ماه مبارک رمضان داشتند. ان‌شااءلله که امیدواریم ادامه سال پس از ماه مبارک رمضان سال رفاه و آسایش و امنیت بوده و مسئولین به ویژه رئیس جمهور موفق باشند.

«بایدها» و «نبایدهای» رمضان یکی از مصادیق تعبد خاص خداوند متعال است

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر، ضمن تبریک این روز اظهار داشت: عید سعید فطر از جمله چهار عید مهم مسلمان است که در همه‌ی کشورهای اسلامی اهمیت ویژه‌ای برای آن دیده شده و در کشور جمهوری اسلامی نیز در گذشته یک روز تعطیل بود که به دو روز تعطیلی افزایش پیدا کرده است،

نماینده ولی فقیه در استان سمنان تصریح کرد: در برخی از کشورهای عربی تعطیلی عمده سال خود را مانند ما که نوروز را تعطیل می کنیم، سرمایه گذاری آنان بر عید سعید فطر است و این جنبه ظاهری عید سعید فطر است که اهمیت ویژه ای در میان مردم پس از گذشت یک ماه نخوردن و نیاشامیدن دارد؛ عید سعید فطر در واقع به معنایی پیروزی و موفقیت در این عبادت و یک دوره ریاضت شرعی بوده که این گشایشی پیدا شده و یک نشاطی برای انسان پیدا می شود.

وی افزود: از بُعد دیگر این موضوع اینکه با توجه به اینکه یک ماه ماه میهمانی خداست و مردم آن را پشت سر گذاشته اند، «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ» که پیامبراکرم(ص) فرمود ماه مبارک رمضان از آن ماهی است که همه‌ی شما را به مهمانی دعوت کرده و شما سر سفره‌ی مهمانی خدا هستید؛ آن اعمال و عبادات و شب‌زنده‌دارها، احسان‌ها، صله‌ی رحم‌ها و همه‌ی دستوراتی که در این ماه ذکر شده و لطف‌هایی که خداوند کرده و در کنار آن زمینه را ایجاد کرده است که دست و بال شیاطین بسته شده و درب های بهشت گشوده شده است و همه زمینه‌ها آماده شده برای این که آن بهره‌ی معنوی را انسان استفاده کند و به نقطه «لعلّکم تتّقون» در اشاره آیه شریفه «کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ» برسد.

حجت الاسلام و المسلمین مطیعی خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق تعبد خاص خداوند متعال این است که خداوند متعال دستور داده است که در یک ماه نخوریم و نیاشامیم، در روز عید سعید فطر نیز یکی از مظاهر تعبد خاص نسبت به دستورات خداوند متعال است که اگر کسی بگوید ما به تازگی در ریل مسیر قرار گرفته ایم و می خواهیم در روز عید نیز روزه بگیریم، خداوند متعال می فرماید در آن ایام خوردن را ممنوع کردیم و در ایام عید سعید فطر نخوردن را محروم می کنیم و باید بخوریم و این باید و نباید را کاملا انسان حس می کند.

وی افزود: مسئله بعدی بحث جوایز و فضائلی است که برای عید سعید فطر اشاره شده است، امام صادق و امام باقر(ع) و ائمه معصومین (ع) اشاره کرده اند که «اغدوا الی جوایزکم؛ بروید به سمت جایزه گرفتن»، درست است که ماه مهمانی خدا بوده است اما پس از یک ماه زحمت کشیدن و انس با قرآن و عبادت انسان ماه را به پایان می رساند و یکی از برکات خداوند همین اجتماع عظیم نماز عید فطر که در مکان‌های عمومی انجام و یک دست و منسجم است و در واقع هم یک وحدت و هم یک انسجام دینی دارای زمینه‌ی عبادی سیاسی است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان تصریح کرد: در پایان ماه رمضان به افراد روزه در این ماه خداوند متعال جایزه می دهد و برخی در حد «اسقاط تکلیف» بودند که روز جدایی از ماه مبارک رمضان است که حالا قبل آن و همان روز انسان وداع دارد البته آنهایی که هر چه بیشتر با ماه رمضان بوده اند وداع آنان واقعی تر است و ما نیز شاید کم و بیش و یک عده نیز مانند اولیاء الهی دائم یعنی همه کارهایی که در ماه مبارک رمضان برای آنان دیده شده بود را انجام دادند، و وداع آنان واقعی تر است.

حجت الاسلام و المسلمین مطیعی گفت: در عید سعید فطر غیر از بحث این ارتباط خدا و خلق؛ ارتباط مردم با مردم و رسیدگی به محرومین و بحث زکات فطره و فطریه دادن است که در روایت فطره دادن را فرموده اند انسان را بیمه میکند؛ در بحث فطریه اول اگر در خانواده فقیری هست به آن‌ها داده شود و اگر فقیری را از نزدیک می شناسد می توانند به تقدیم کنند.

عید سعید فطر روز رها شدن از بندهای گناه و روز پاک شدن است

حجت الاسلام والمسلمین یزدان جمشیدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر، ضمن تبریک این روز اظهار داشت: عید فطر روز رها شدن از بندهای گناه و روز پاک شدن انسان‌هاست.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: روایت داریم که شب عید فطر خدای متعال به فرشتگان خود می گوید شما گواهی بدهید که من بندگان خودم را بخشیده ام ضمن اینکه روایت داریم شب عید فطر ندایی بلند می شود خطاب به مؤمنین که «اسْتَأْنِفِ الْعَمَل» یعنی اعمال خودتان را از نو آغاز کنید و من گذشته‌ی شما را بخشیدم.

وی افزود: عید فطر مانند عید رستاخیز و مانند روز رستاخیز است لذا در شب عید همه‌ی مردم منتظر شنیدن خبر عید هستند همچنان که مردم در عالم برزخ منتظرند تا قیامت اعلام شود و وقتی اعلام عید فطر می شود مردم به سمت مصلا حرکت می‌کنند، مانند حرکت مردم در عرصه‌ی قیامت، لذا در روایات ما چهار شباهت روز عید فطر با قیامت دارد؛ یکی روز پاداش خوبان و روز مجازات بدان، روز عید فطر خروج از منزل همچون خروج از قبر است، شباهت بعدی لحظه‌ی وقوف در مصلی تا نماز برگزار شود مانند وقوف انسان‌ها در عرصه‌ی قیامت در محضر فرشتگان و لحظه‌ی برگشتن به خانه مثل رفتن به سمت جایگاه ابدی انسان‌هاست و عده‌ای به سمت و عده‌ای به سمت جهنم در حرکت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی خاطرنشان کرد: عید فطر روز جایزه است مومنینی که یک ماه سر سفره‌ی حضرت حق نشستند و بندگی خدا را رعایت کردند و قواعد بندگی خدا را مراعات کردند و عید فطر یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است، ضمن اینکه ما در روزهای ماه مبارک رمضان از خدا درخواست می‌کردیم در هر روز ماه مبارک رمضان از خدا درخواست هایی می‌کردیم در آن دعا یا علی یا عظیم که می خواندیم «مُنَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ» خدایا ما را از آتش جهنم نجات بده و این نجات از آتش جهنم یکی از دعاهای کلیدی در ماه مبارک رمضان بود. در دعای مجیر هم ما هر شب می‌خواندیم «أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ» خدایا ما را از آتش جهنم رها کن یا در دعای جوشن کبیر «خَلِّصْنا مِنَ النّارِ» در واقع ماه مبارک رمضان یک فرصتی بود که ما این آتش جهنم را خاموش کنیم که به واسطه‌ی اعمال خودمان فراهم کردیم.

وی افزود: شب عید فطر شبی است که خدا همه را می‌بخشد لذا در روایت هم داریم که امام سجاد (ع) در طی ماه مبارک رمضان کنیزهای آن حضرت خطایی می‌کردند امام همه‌ی آن خطاها را یادداشت می‌کرد و شب عید فطر همگی آنان را جمع می‌کرد و می‌فرمود خطاهای شما را یادداشت کردم فلانی این مقدار خطا انجام داد، فلان این مقدار؛ بعد شروع می‌کرد همه‌ی این نوشته‌ها را پاره می‌کرد می‌گفت همه‌ی شما را بخشیدم و بعد صدای ناله‌ی امام سجاد(ع) بلند می‌شد و می فرمود خدایا من بنده‌ی توام؛ این‌ها را بخشیدم و آزادشان کردم، شما هم ما را ببخش و آزادمان کن.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: شب عید سعید فطر شب رهایی انسان‌ها از آتش جهنم است و روز عید فطر از اسمش هم مشخص است که روز بازگشت به فطرت است، چون خدا انسان‌ها را می‌بخشد و از گناهان عفو می‌کند یا همان «اسْتَأْنِفِ الْعَمَل» بلند می شود، انسان‌ها دوباره به فطرت اولیه‌ی خودشان برمی‌گردند یعنی پاک می شوند و دوباره بعد عید سعید فطر در ورود به ماه شوال همه‌ی مومنین بخشیده شده اند، مهم اینه که بعد از ماه مبارک رمضان خودمان را حفظ کنیم و آن قراردادهایی که با حضرت حق بستیم در شب‌های قدر، این قراردادها را نشکنیم و مراعات و رعایت کنیم.

یکی از کامل ترین ادعیه در درخواست از خداوند متعال، دعای قنوت عید است

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی نجم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر، ضمن تبریک این روز اظهار داشت: روز عید سعید فطر روز بسیار بزرگی است که فرموده اند قبل از نماز عید فطر با خرما افطار کنید که مشابه آن داریم که روز عید قربان با گوشت قربانی انسان پیش از نماز افطار کند و یکی از اعمال وارده در این روز پرداخت فطریه پیش از اقامه نماز است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان تصریح کرد: زمان کنار گذاشتن فطریه در واقع نیز از همان زمانی که رؤیت هلال ماه صورت می گیرد و اعلان عید برای فردا می شود بوده است و طبق نظر مراجع معظم تقلید به ازای هر نفر اگر به اصطلاح قوت غالب گندم و نان و یا برنج و خرما باشد باید هزینه آن کنار گذاشته شود و اگر بیشتر از آن هم پرداخت شد مانعی ندارد و مستحب است اما کسی حق تصرف در آن پول را ندارد.

وی افزود: اگر انسان فقیری را می شناسد بهتر بر این است که خودش این فطریه را به فقیر برساند و اگر نمی شناسد مراکزی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و مراکز خیریه به عنوان وکیل انسان این هزینه را به فقرا می رسانند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نجم خاطرنشان کرد: نماز عید سعید فطر که در واقع در زمان غیبت امام عصر(عج) مستحب بوده یکی از نماز های پر آثار و برکتی است که رجاً در زمان غیبت امام معصوم(ع) به جماعت خوانده می شود و بهتر است که مومنین از فضلیت بی شمار این نماز بی بهره نمانند.

وی گفت: یکی از توصیه های بنده است که دعای قنوتی که در نماز عید ۹ مرتبه خوانده می شود را مومنین یک تأمل و تفکری برآن داشته باشند و پیش از آن که نماز را اقامه کنند نسبت به معنا و مفهوم این دعا مطلع بوده تا با عنایت و توجه بیشتری نماز را اقامه کنند زیرا یکی از یکی از کامل ترین ادعیه در درخواست از خداوند متعال، دعای قنوت عید است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha