سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ترابی گیلانی

حوزه/ مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان گفت: مشکل فعلی جامعه ما این است که امامت میانی و نقش عالمان دینی در زندگی مردم حذف شده و به جای آن تفکر سکولار روی کار آمده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام ترابی گیلانی، مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان در نشست تبیین نظریه امامت در مقیاس میانی با اشاره به اشکال مطرح شده از سوی برخی درباره مسئله امامت در کتاب «تأملی در مسئله ولایت» اظهار کرد: مسئله مطرح شده تنها ناظر بر بحث امامت کلان است در حالکیه درباره امامت میانی صحبتی نشده است. امامت میانی تعینی و شغل نیست بلکه شانیت داشته و پذیرفته شده از سوی مردم است.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان با بیان اینکه عالی‌ترین مصداق حکمرانی مردمی امامت میانی است خاطرنشان کرد: امامت میانی نه از جنس شاهنشاهی و نه از جنس انتصاب است.

وی با اشاره به اینکه امامت میانی آنطور که باید در جامعه تبیین نشده است افزود: امامت میانی اساساً قضیه حکمرانی مردمی است یعنی مردم به کسی شأنیت امامت می‌دهند و امامت محله و جماعت تعینی است و از سوی مردم انتخاب و پذیرفته می‌شود و نگاه ما به امامت با مسئله سکولار تقابل دارد زیرا دین باید در جامعه پیاده شود.

وی با بیان اینکه نظام امامت یک نظام جامع است گفت: نگاه ما به امامت تکویتی است و هنگامی که از نظام امامت حرف می‌زنیم درواقع از یک مسئله سیاسی صحبت می‌کنیم و اینکه دین و امامت در سطح کلان چگونه باید در سطح جامعه و به تک تک انسان‌ها تسری یابد.

ترابی با بیان اینکه برای شرح وظایف امام محله باید ابتدا درباره معصومیت امام بحث و تبیین انجام شود بیان کرد: برخی فتواهای متفاوت باعث ایجاد درگیری بین مردم می‌شود اما اگر قرار باشد که با امامت میانی ایمان مردم ضعیف شود نه تنها باید حکومت را از دینداران بگیریم بلکه مرجعیت دینی نیز از بین می‌رود و باید از امامت میانی دست بکشیم درحالیکه این استدلال ضعیف است و نمی‌توان به آن استناد کرد.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان با اشاره به اینکه در بحث علوم پزشکی نیز گاهاً تجویز یک دارو ممکن است با عوارض زیادی همراه باشد اما نمی‌توان به خاطر آن کلیت علم پزشکی و مراقبت‌های توصیه شده را نادیده گرفت افزود: در بحث امامت نیز همینگونه است و نمی‌توان به خاطر برخی اشتباهات و نواقص کل امامت و حکومت را منکر شد.

وی با بیان اینکه هر جا نظام امامت مفقود شود نظام سکولار روی کار می‌آید که نسبت به ارزش‌های دینی بی تفاوت است عنوان داشت: یا نظام دینی داریم یا سکولار و لائیک و این موضوع در بحث پوشش نیز وجود دارد به طور مثال جین و کراوات برآمده از فرهنگ غرب است درحالیکه لباس‌های ایرانی برآمده از فرهنگ دینی است و هر فرهنگی لباس خود را تولید می‌کند که این موضوع از نظر دیرینه شناسی و فرهنگی نیز پذیرفته است.

ترابی با اشاره به اینکه اعتقادات دینی ما را به سمت یک سبک زندگی خاص هدایت می‌کند تصریح کرد: اگر در زندگی شخصی نگاه دینی داریم تمام مسائل ما نیز طبق اصول دینی تعریف می‌شود و اگر فکر انسان بر اساس فلسفه دینی شکل بگیرد سبک زندگی وی نیز دینی می‌شود در غیر این صورت به سمت سبک زندگی غربی و اومانیسم می‌رود.

وی با بیان اینکه اگر در جایی خلأ امامت دینی داشته باشیم سکولار جای آن را پر می‌کند افزود: اگر فرهنگ دینی و اسلامی بر متن زندگی و محل و جامعه حاکم نباشد، فکر و عمل سکولار جای آن را پر می‌کند و راه دیگری نیز وجود ندارد.

ترابی با اشاره به اینکه باید مسئله نظام امامت در نقاط میانی را تعریف کنیم تا از امانیسم در امان باشیم گفت: عالم دینی مشکلات مردم و برنامه‌های خود را بر اساس دین حل و فصل می‌کند در حالی که در تقابل با این تفکر، نیازمندی به عالم دین مطرح می‌شود یعنی کسی که در دانشگاه درباره دین درس خوانده و نسبت به دین آگاهی دارد اما التزام عملی به آن ندارد در حالی که جامعه ما نیازمند عالم دینی و کسی که در حوزه درس خوانده و زندگی خود را بر مبنای تعالیم دینی و سبک زندگی اسلامی قرار داده است، می‌باشد.

مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان ادامه داد: مشکل فعلی جامعه ما این است که امامت میانی و نقش عالمان دینی در زندگی مردم حذف شده و به جای آن تفکر سکولار روی کار آمده است لذا حجم مشکلات روز به روز بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به وظایف امام میانی بیان کرد: وظیفه امام هدایت است و در عین حال می‌توان وظیفه هدایتی وی را به جزئیات بیشتر تحلیل کرد از این رو یکی از وظایف امامت میانی، مرجعیت علمی است یعنی امام باید آشنایی کامل با قرآن و روایات داشته باشد و بتواند اجتهاد و استنباط به دین کند و به خزانه جواب‌های دینی دسترسی داشته باشد.

ترابی خاطرنشان کرد: امامت میانی همواره مرجعیت اخلاقی جامعه است و دیگران به سیره و روش و اخلاق او مراجعه می‌کنند.

وی افزود: مرجعیت قضائی از دیگر وظایف امام میانی است و اگر مسائلی مانند ازدواج و طلاق به امام محله ارجاع داده شود حجم زیادی از مراجعات به دادگاه‌ها کاهش یافته و این مسائل نیز زودتر و راحت تر نتیجه داده و حل می‌شود زیرا طبق تجربه‌های به دست آمده نیز هر جایی که امام محله برای حل مشکلات زندگی مردم ورود کرده، آمار طلاق نیز کاهش یافته است.

انتهای پیام/