شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جمعیت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: در حال حاضر افرادی می‌گویند مشکل اقتصادی عامل عدم فرزندآوری است اما شاهد هستیم که همین افراد در خانه خود، بعضاً سگ نگهداری می‌کنند آن هم با هزینه‌های بسیار بیشتر از یک فرزند و لذا باید توجه داشت که دهک‌های بالای جامعه گرفتار مشکلات فرهنگی و هویتی هستند و بر همین مبنا حاضر نیستند فرزندی داشته باشند و این نشان‌دهنده عمق مشکلات فرهنگی و هویتی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که رتبه ایران در بحث فرزندآوری، ۱۴۳ از میان ۲۰۰ کشور است، اظهار داشت: البته باید توجه داشت که پدیده کاهش جمعیت، یک مسأله جهانی و موضوعی برای همه فرهنگ‌ها و تمدن هاست.

این کارشناس جمعیت اظهار داشت: بنده احساس می‌کنم مشکل اساسی ما مشکل فرهنگی بوده و هست، کما این که به عنوان مثال، افزایش میزان طلاق در میان سلبریتی‌ها و قشر مرفه نشان می دهد افراد بسیاری هستند که درآمد خوبی داشته اما فرزند ندارند یا تک فرزند هستند که این مساله گواه وجود مشکل فکری و معرفتی در این باره است.

وی افزود: در حال حاضر افرادی می‌گویند مشکل اقتصادی عامل عدم فرزندآوری است اما شاهد هستیم که همین افراد در خانه خود، بعضاً سگ نگهداری می‌کنند آن هم با هزینه‌های بسیار بیشتر از یک فرزند و لذا باید توجه داشت که دهک‌های بالای جامعه گرفتار مشکلات فرهنگی و هویتی هستند و بر همین مبنا حاضر نیستند فرزندی داشته باشند و این نشان‌دهنده عمق مشکلات فرهنگی و هویتی است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: بحث جمعیت یکی از مهمترین عوامل قدرت آفرین برای جوامع به شمار می رود و به عنوان یک عامل و عنصر قدرت باید به آن نگریست.

وی بیان داشت: به دیگر سخن، جامعه‌ای که جمعیت جوان داشته باشد می‌تواند قدرت چانه زنی بیشتری هم داشته باشد و جامعه‌ای که از جمعیت و یا جمعیت جوان برخوردار نباشد ممکن است در عرصه تعاملات جهانی از قدرت کمتری برخوردار باشد.

وی تأکید کرد : ما باید در زمینه ترغیب مردم و خانواده ها به فرزند آوری در کنار کار فرهنگی قوی و دقیق به دنبال مطالبه گری از مسئولان و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی باشیم تا ان‌شاءالله در آینده بتوانیم به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha