سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: خستین مسئولیت مدیران حوزه تقویت نشاط علمی و پژوهشی است و همه اساتید حوزه نیز در این مسیر باید مدیران را همراهی کنند، به عبارت بهتر کاری کنیم که هر کس بخواهد در نوشتن مقاله، تألیف کتاب، تدریس باکیفیت و پژوهش عالمانه از دیگری پیشی بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه علمیه استان قزوین که در سالن اجتماعات شبستان امیرالمومنین (ع) مسجد النبی (ص) برگزار شد، گفت: طبق آیات ابتدایی سوره علق خداوند رسول گرامی اسلام (ص) را به‌عنوان برجسته‌ترین معلم هستی مطرح کرده و فرموده این پیغمبر دانش‌آموخته مکتب الهی است و به شما چیزهایی را یاد می‌دهد که اگر یاد ندهد شما به آن نخواهید رسید، زیرا آموزه‌های نبوی هیچگاه با تلاش و کوشش انسانی به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در جایی فرمود من برای معلمی مبعوث شدم. در جای دیگر نیز فرمود من برای ارزش‌های متعالی و کرامت انسانی مبعوث به رسالت شده‌ام؛ کتاب تعالیم رسول گرامی اسلام (ص) نیز قرآن کریم است که خداوند فرمود تو برای مکارم اخلاقی مبعوث به رسالت شده‌ای.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امام‌صادق (ع) فرموده دانش به آموختن نیست، بلکه نوری است که در دل هر کس که خداوند تبارک و تعالی بخواهد هدایتش کند می‌افتد، بنابراین اگر خواهان دانش هستی، نخست حقیقت عبودیت را در جان خود جویا شو و دانش را از طریق به کار بستن آن بجوی و از خداوند فهم و دانایی بخواه تا تو را فهم و دانایی بخشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در اصول کافی حدیثی به نقل از امام‌ رضا (ع) آمده که فرمودند هرگاه خداوند، بنده‌ای را برای امور بندگانش برگزیند، سینه‌اش را گشاده گرداند و چشمه‌های حکمت به دل او سپارد و علم را به کمال بر او الهام کند و از این پس دیگر در پاسخی درمانده نگردد و در تشخیص صواب، سرگشته نشود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: ما باید یکدیگر را به زهد دعوت کنیم؛ زهد از نورانی‌ترین مقولات ایمانی است؛ زهد توصیه قرآن و سفارش انبیاء و ائمه اطهار (ع) است و لازم است این موارد بازگو شوند. اگر هم گرفتاری معیشتی در جامعه وجود داشت حرف آن را نیز بزنیم، بنابراین نباید معارف ایمانی و عرفانی خود را برای خواسته‌های دنیایی هزینه کنیم، هر چیز باید در جای خود مطرح شود.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: ما اگر هیچ امکاناتی نداشته باشیم، اما استاد فرهیخته داشته باشیم به مقصد خواهیم رسید، اما اگر همه امکانات موجود باشد و استاد نباشد هیچ‌چیز به دست نمی‌آید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: انتظار این است که هم در زمینه دولت جمهوری اسلامی که مورد تأیید رهبر فرزانه انقلاب است و هم حوزه علمیه و دیگر فضاها امیدبخشی و مبارزه با یاس و ناامیدی را داشته باشیم؛ مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره به مردم امید می‌دهند و جامعه با این امید دادن‌ها سرعت گرفته، دل‌ها قرص شده، بازوان قوی می‌شود و امور به سرعت پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: حفظ انسجام، وحدت، همدلی و تقویت محبت و برادری در حوزه علمیه و جامعه را نیز باید مدنظر داشته باشیم؛ ما به شدت در این شرایط نیازمند برادری و اخوت هستیم؛ در حوزه نیز برای پیشرفت نیازمند همدلی هستیم. اگر بخواهیم کشور از این بحران اقتصادی بیرون بیاید و سربلند باشد و رشد کند نیازمند وحدت و اخوت در همه بخش‌ها هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در رابطه با منافقین در آیه ۶۷ سوره مبارکه توبه می‌فرماید نسبت به هم مانند چوب خشک هستند که هیچ عاطفه و دلسوزی نسبت به یکدیگر ندارند و با یکدیگر همراه نیستند، اما در آیه ۷۱ همین سوره در رابطه مؤمنون و مؤمنات می‌فرماید دلسوز، حامی و ناصر یکدیگر هستند

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: نخستین مسئولیت مدیران حوزه تقویت نشاط علمی و پژوهشی است و همه اساتید حوزه نیز در این مسیر باید مدیران را همراهی کنند، به عبارت بهتر کاری کنیم که هر کس بخواهد در نوشتن مقاله، تألیف کتاب، تدریس باکیفیت و پژوهش عالمانه از دیگری پیشی بگیرد، هر کس در این زمینه کوتاهی کند برکت کار او کم می‌شود، زیرا خداوند او را در جایی قرار داده که این رسالت را از او مطالبه می کند.

وی خاطرنشان کرد: شوق تهذیب و معارف اخلاقی نیز از وظایف جدی اساتید حوزه علمیه است، منش اساتید در حوزه‌های علمیه اخلاق‌آموز است و طلبه‌ها زمانی که این عزیزان را ببینند الگو می‌گیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: همه ما باید برای کسانی که دلسوزانه برای ارتقای حوزه تلاش می‌کنند آرزوی موفقیت کرده و از خداوند خواستار توفیقات روزافزون برای این عزیزان باشیم، اگر هم کسی در این زمینه کارشکنی می‌کند دعا می‌کنیم خدا او را به جمع مؤمنین بیاورد، زیرا حوزه علمیه قزوین در گذشته‌ها گرفتاری‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و نباید بگذاریم مجدد در آن ورطه‌ها بیفتد، ما نیازمند وحدت و همدلی هستیم تا حوزه بتواند با نشاط کار خود را پیش ببرد

وی ادامه داد: حوزه علمیه در کشور و همچنین حوزه علمیه قزوین در عرصه‌های جهاد فرهنگی، دفاع از سلامت مردم، مباحثات، دفاع از حرم، دفاع مقدس درخشیده و افتخارآفرینی کرده است، امیدواریم این افتخارآفرینی‌ها ادامه‌دار و مستمر باشد.

اولین مسئولیت مدیران حوزه، تقویت نشاط علمی و پژوهشی است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha