شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین، تهذیب را مقدم بر تعلیم دانست و گفت: ما نباید منتظر برنامه اجرایی برای تربیت باشیم. هر یک از اساتید به تنهایی یک استاد اخلاق برای طلاب و شاگردانشان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، ظهر امروز در مراسم تجلیل از اساتید مدارس علمیه استان قزوین که با حضور امام جمعه قزوین و استاندار در سالن اجتماعات مسجد النبی (ص) برگزار شد، گفت: اساتید در حوزه علمیه بیش از معلمان مراکز آموزشی دیگر از نقش تربیتی برخوردارند و انتظار می رود مربی باشند نه معلم. مربی کسی است که تربیت را بر تعلیم مقدم می داند و تعلیمش هم در قالب تربیت و با رویکرد تربیتی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در تعلیم و تربیت، تهذیب از اولویت برخوردار است. البته تفاوت مفهومی بین دو واژه تعلیم و تهذیب وجود دارد و در تعلیم، علم آموزی اتفاق می افتد، یعنی فراگیر باید چیزی را یاد بگیرد و به او چیزی اضافه می شود، اما در تهذیب عمدتا امر اثباتی صورت نمی گیرد، یعنی کسی که در جریان امر تهذیب قرار می گیرد باید بیشتر ترک کند. یعنی از تبعیت هوای نفس و تمایلات نفسانی بر حذر باشد و دوری کند؛ در تعلیم به قوه ادراکی و تعقل افزوده می شود اما تهذیب با قلب و جان انسان مرتبط است.

مدیر حوزه علمیه قزوین ادامه داد: تهذیب با بعد احساسی و عاطفی سر و کار دارد و لذا یک مربی باید در امر تهذیب بعد عاطفی اش را با شاگردانش تقویت کند، یعنی در حق فراگیران، پدری کند تا بتواند در امر تهذیب و تربیت موفق باشد.

وی تصریح کرد: ما نباید منتظر برنامه اجرایی برای تربیت باشیم. هر یک از اساتید به تنهایی یک استاد اخلاق برای طلاب و شاگردانش هستند.

مدیر حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه در حوزه استان تعداد اساتید بیش از حد استاندارد در حال تدریس هستند، بیان کرد: این یک مزیت است و باید هر یک به تنهایی در امر تربیت طلاب عزیز احساس مسئولیت و اثر گذاری اخلاقی داشته باشند، اگر این مهم تحقق یابد حوزه استان از نظر اخلاقی رشد بسیار مطلوبی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا در ادامه با اشاره به دوران سختی معیشتی جامعه، تصریح کرد: ملت ایران اگر چه در سختی و مضیقه مالی به سر می برند و از گرانی های افسار گسیخته به شدت در رنج هستند، اما این باعث نمی شود که دست از انقلاب شان بردارند و دولت انقلابی را حمایت نکنند، البته در این موضوع ما روحانیون موظفیم با تحقق بخشی به جهاد تبین در جهت تقویت امید مردم گام برداریم و درباره دشواری کار دولتمردان در جراحی های اقتصادی روشنگری کنیم.
مدیر حوزه علمیه قزوین در پایان اظهار امیدواری کرد تا با تسریع در تصویب برخی برنامه های ارسال شده به شورا ی حوزه استان راه رشد و تعالی حوزه هموار تر شود.

اساتید هر کدم به تنهایی یک استاد اخلاق برای طلاب و شاگردانشان هستند

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha