جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 1024537
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
نشست

حوزه/ هشتمین نشست از هشتمین دورۀ کرسی های آزاداندیشی با عنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی در دانشگاه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در هشتمین نشست از هشتمین دورۀ کرسی های آزاداندیشی با عنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی»که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی در دانشگاه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود، گفت: آینده پژوهی نیاز امروز انقلاب و بلکه از ضروری ترین بحث های مربوط به انقلاب است؛ اینکه می گویم ضروری ترین چون تا الان ما هر چه راجع به انقلاب بحث کردیم، راجع به گذشته انقلاب بوده است. عوامل آن چه بود، رهبری امام چطور بود، نقش مردم چقدر بود، بازتاب های انقلاب بود، دستاوردهای انقلاب چه بود، همه مباحث مربوط به گذشته بود، اما اینکه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، بحث جدیدی است.

وی افزود: حقیقتاً یکی از بحث های ضروری امروز جامعه ما راجع به آینده است که ما به کجا می رویم؟؛ روندهای موجودی که الان در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اخلاق وجود دارد، اینها ما را به کجا می برند؟ شما اگر جامعه را مثل یک رودخانه ای تصور کنید، مسیر این رودخانه به کجا ختم می شود؟

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به مشکلات اخیر افزود: به هر حال یک امتحان سختی است که همه ما نسبت به آگاهی بخشی و فضاسازی در این حوزه مسئولیت داریم و بایستی یک قدری فضا را آرام کنیم. فضا خیلی ملتهب شده است. اگر فرض کنید مشکلات اقتصادی مثلاً چند درصد باشد، فضای احساسی و هیجانی الان چندین برابر این فضا است و این مناسب شرایط ما نیست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بالاخره فراروی آینده انقلاب اسلامی یک سری احتمالات وجود دارد؛ این روندی که الان به لحاظ اقتصادی وجود دارد، اگر به همین منوال پیش برود، وضعیت خوبی نیست و اگر همینطور جلو برود، فضای آینده مناسبی برای ما نیست. به هر حال این باید کنترل شود و باید بدانیم برای پیش گیری و جلوگیری از حوادث ناخواسته از چه دانشی استفاده کنیم؟.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: در آینده پژوهی آینده های ممکن و متنوعی در فراروی انقلاب اسلامی متصور می شود که همه اینها نیاز به برنامه ریزی دارد. فتیله بعضی از اینها را باید پایین کشید، بعضی از آنها را باید پررنگ کرد و همه این موارد نیاز به برنامه ریزی دارد؛ دقیقاً همان کاری که الان نمی کنیم.

وی افزود: اگر ما می گوییم یکی از احتمالات این است ما در آینده رو به افول برویم اینطور نیست که بگوییم نه، اصلاً اسم این حرف را نیاورید، این خوب نیست. چرا؟ این واقعیتی است که اگر سیستم اقتصادی و اخلاقی ما به لحاظ فرهنگی همین طور پیش برود، باید برای آن فکری کرد، باید برنامه ریزی کرد. باید آن را اصلاح کرد؛ این یکی از احتمالاتی است که در آینده ممکن است اتفاق بیافتد و بررسی برخی از روندها این را نشان می دهد.

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: ما می خواهیم انقلاب حفظ شود. بهتر هم بشود. شگفتی در دنیا ایجاد کند. معجزه خلق کند. همه دنیا بگویند ایران ابرقدرت آینده است. به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، کشور اول منطقه شویم که البته این مطلوب ماست. چکار باید بکنیم که این اتفاق بیافتد؟ همینطوری که اتفاق نمی افتد. آیا سیستم برنامه ریزی های ما، مسیرهای ما، چشم اندازهای ما، سیاست های کلان ما، آگاهی ملت ما و عشق و علاقه ملت، وفاداری ملت به نظام و تعهد ملت این را نشان می دهد؟ آیا ما به سمت آن آیندۀ مطلوب می رویم؟ به هر صورت آیا اینها نیاز به برنامه ریزی ندارد؟ آیا برای ساختن آینده نباید روی آن کار کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: در اصطلاحات آینده پژوهی می گویند شما از طریق چهار عامل می توانید روی سرنوشت آینده اثر بگذارید و در خراب کردن یا بهتر کردن آن مؤثر شوید؛ اولین عامل تأثیر بر آینده «روندهای موجود» هست که روندهای موجود را باید کنترل کرد.

وی در تبیین این عامل با اشاره به شرایط پیش آمده در کشور در خصوص نان و آرد و ... گفت: به هر صورت اینها چیزهایی است که در آینده تأثیر می گذارند. روندهای موجود تعیین کننده آینده هستند و ما نگران هستیم که این روندهای موجود در آینده انقلاب تأثیر بگذارد. بالاخره آینده که صد سال آینده نیست. همین فردا هم آینده هست.

وی دومین عامل را «روندهای بین المللی» دانست و گفت: الان در جنگ روسیه و اوکراین می گویند به لحاظ اینکه این دو کشور صادرات گندمشان زیاد بود و به همه دنیا صادر می کردند و روسیه جزو تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر نفت جهانی است و خیلی چیزهای دیگر، جنگ اینها روی اقتصاد بین المللی تأثیر گذاشته است. مملکت داری یعنی اینکه شما باید اینها را رصد کنید و مراقب باشید. دنیا همین است. فردا یک اتفاق می افتد، یک جنگ دیگری اتفاق می افتد، یک حمله دیگری رخ می دهد . ما باید برای همه این اتفاقات برنامه داشته باشیم، نباید بگوییم خب یک اتفاقی افتاده است.

استاد فلسفه سیاسی در حوزه و دانشگاه «تصویرهایی که از آینده در جامعه وجود دارد» را عامل سوم بر شمرد و گفت: الان یک عده ناامید هستند، یک عده هم خوش بین هستند می گویند: الحمدلله مشکلی نیست ما داریم رشد می کنیم و یک جوری هم تعریف می کنند که اصلاً نارسایی ها را نمی بینند. می گویند همه به سمت کمال داریم می رویم. .عده ای هم با اعتقاداتشان آینده را ترسیم می کنند. یعنی شما هر چه هم بگویید می گوید ان‌شاءالله امام زمان(عج) می آیند و امام زمان( عج) بر همه این نکات توجه دارند و هرکسی با این اعتقادش یک تصویری از آینده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: طبق آمارهایی که از دنیای مجازی می دهند، ما جزء فعالترین کشورهایی هستیم که با دنیای مجازی ارتباط داریم. ملت ما الان همه تصویرپرداز شده اند. همه آینده نگار شده اند. یک تصویری از آینده الآن در جامعه هست. آنهایی که مسئولیت برنامه ریزی دارند، مسئول هستند که آینده را ترسیم کنند، آیا می توانند به این ذهنیت مردم بی توجه باشند؟ افکار عمومی یعنی چه؟ کجا باید به افکار عمومی توجه کرد؟ اگر همه ملت به این نتیجه رسیدند که ما داریم رو به سقوط می رویم، مدیران کاری بکنید، بعد شمای مسئول بیایید بگویید نخیر، خدا را شکر الحمدلله هیچ مشکل نیست، راحت بخوابید که ما بیدار هستیم. این یعنی مخالفت با افکار عمومی. یعنی اینکه شما دارید آینده را از دست می دهید.

وی بی توجهی به افکار عمومی را خطرناک دانست و گفت: بترسیم از اینکه یک وقتی افکار عمومی و تصویری ساخته شود که دیگر نشود آن را کنترل کرد. چطور شد که ما انقلاب کردیم؟ انقلاب زمانی اتفاق افتاد که امام راحل (ره) اصل حاکمیت خدا را در دل مردم جا انداخت. تکلیف شرعی را برای مردم ترسیم کرد، بعد هم گفت این فضای موجود و این نظام شاهنشاهی باطل است، باید برداشته شود. همه مردم وقتی که به این اعتقاد رسیدند، دیگر از جانشان گذشتند، آمدند پای همه پیامدهای آن ایستادند. همان افکار عمومی مسیر آینده را تغییر داد، انقلاب اسلامی محصول همان تغییر افکار عمومی هست.

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر گفت: امروز ما مسئولیت داریم که به این افکار عمومی و تصویرهایی که ذهن جامعه را می سازد توجه کنیم و متأسفانه دشمن و همه آنهایی که با این نظام مشکل دارند، به خوبی از این موقعیت به نفع خود استفاده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: چهارمین عاملی که آینده را می سازد، «کنش اجتماعی» و رفتار مردم است. این مرحله نوبت به اقدام و عمل می رسد. شما وقتی که جامعه را طوری درست کنید که در صورت نیاز حرکت کند، تقویت کند. قیام کند، لذت ببرد، کمک کند، یک کاری بکند. یا اینکه جامعه به گونه ای باشد تا جامعه با مثلا گران شدن یک کالایی تظاهرات راه بیندازند. یک جایی را خراب کنند. یک فحشی بدهند. اینها از آن چیزهایی است که بسیار هم خطرناک است و آینده را همین چیزها درست می کند. الان دشمن دقیقاً روی سوژه هایی که در جامعه درست شده است برنامه ریزی می کند. افکار عمومی را می سازند وآرام آرام هم کنش اجتماعی ایجاد می شود.

وی در پایان گفت: آینده ای که ما می گوییم با سحر و جادو و معجزه و کرامت و الهام نیست؛ بلکه با برنامه ریزی و آینده نگری نگذاریم این صحنه ایجاد شود. نگذاریم این مشکلات پیش بیاید که ده روز بعد، یک سال بعد، پنج سال بعد آثار مخرب آن به جامعه برسد و آینده را خراب کند. اینها چیزهایی بود که تعیین کننده آینده است و همه ما وظیفه داریم برای آینده برنامه ریزی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha