جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست مشترک

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خواهان راه اندازی برنامه ای تحت عنوان "دین و قانون" یا "دین و سیاستگذاری" با محوریت این مرکز در رادیو معارف شد و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای پشتیبانی فکری و معرفتی و اتاق فکر از این برنامه ها، آمادگی دارد به رادیو معارف کمک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی در نشست مشترک با رئیس و معاونان رادیو معارف خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز انقلاب اسلامی، مزرعه تولید دانش و معارف دینی شده است و باید دانش های جدید و معارف اجتماعی اسلامی که محصول انقلاب اسلامی است، در سطح جامعه جلوه بیشتری داشته باشد و این رسالت بر عهده رسانه هایی مانند رادیو معارف می باشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند معارف دینی و دانش هایی که تولید شده، امروزه در عرصه عمل خود را نشان دهد؛ اگر جایی کاستی داریم باید موانع را شناسی و رفع کنیم، امروز زمان پاسخگویی است و اگر جایی خوب عمل نکردیم باید ببینیم مشکل کار کجاست.
دکتر رفیعی آتانی اظهار داشت: با توجه به اینکه معارف دینی و اسلامی ذوابعاد است باید رادیو معارف در حوزه ها و رشته های مختلف به آنها بپردازد، به عنوان نمونه، اگر امروز جامعه با مشکلات اقتصادی مواجه می باشد باید اقتصاد اسلامی در رادیو معارف مورد بحث قرار گیرد و اقتصاددانان اسلامی ما بتوانند در سطح رسانه به تبیین موضوعات بپردازند و از همین زاویه با مردم حرف بزنند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین جامعه پذیر کردن برخی موضوعات را از دیگر رسالت های رسانه ذکر کرد و گفت: برخی مباحث و تصمیمات بسیار مهم، نیاز به جامعه پذیری دارد و قطعا رادیو معارف مکان مناسبی برای تبیین موضوعات از بعد دینی و جامعه پذیر کردن آنهاست.
دکتر رفیعی آتانی یادآورشد: باید به گونه ای با مردم سخن بگوییم که معارف اسلامی در جامعه درونی شود، منظورم این نیست که ما برای جامعه پذیر کردن معارف دینی، توجیهی پیدا کنیم، بلکه اگر معارف اسلامی به خوبی برای مردم تبیین شود، آنها قطعا پذیرا خواهند بود.
وی گفت: مردم امروز سوال دارند که حکومت، حکومت اسلامی است و این معارف اسلامی باید در اداره کشور نقش ایفا کند و به تعبیری در عرصه عمل و کشور داری خود را نشان دهد، در اینجا در کنار رادیو معارف، همه مراکز و دستگاه های علمی وظیفه دارند که معارف اسلامی را خوب تبیین کنند و کاستی ها را با مردم در میان بگذارند.
دکتر رفیعی آتانی یادآورشد: هر کجا که طبق معارف دینی و اسلامی کار پیش رفته، ما مشکلی نداریم، بنابراین باید با قدرت از دینداری خود دفاع کنیم.
وی با بیان اینکه باید یک نگاه تمدنی به مسائل داشته باشیم،گفت: در زمان جنگ، ما با دست خالی در برابر دشمنان و تمام دنیا ایستاده و پیروز شدیم، امروز که قدرت بیشتری در عرصه های مختلف داریم باید الگوهای دینی را ارائه دهیم و با همین الگوهای دینی می توان بر مشکلات داخلی نیز غلبه کرد.
وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی بر خلاف مدعیان آزادی و حقوق بشر، کشوری است که حتی در سخت ترین شرایط جنگ، یک ثانیه انتخابات را با تاخیر برگزار نکرد، چون انتخابات و مردم سالاری دینی از آرمان های انقلاب بود، و باید محافظت می شد.
دکتر رفیعی آتانی بیان داشت: باید امید، سرزندگی و نشاط را با نگاه دینی در جامعه تزریق کنیم.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با رویکرد دینی و اسلامی در بستر حوزه های علمیه فعال است و در تلاش است که با استفاده از ظرفیت سایر مراکز علمی، به سیاستگذار، قانونگذار و نظام تصمیم گیری کمک کند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: دانش هایی که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تولید می شود، سیاست پژوهانه است، پیشنهاد این است که رادیو معارف به نشر این دانش ها بپردازد.
دکتر رفیعی آتانی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این آمادگی را دارد که به عنوان اتاق فکر و با نگاه سیاست پژوهشی، در رادیو معارف حضور فعال داشته باشد.
وی ادامه داد: برای اینکه معارف دینی با یک فراوری مجدد در ذهن سیاستگذار، قانونگذار و تصمیم گیر قرار بگیرد، نیاز به همکاری وجود دارد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: ما با نسل جدیدی از مراکز پژوهشی در قم سرکار داریم که مسیر اصلی آنها سیاست پژوهشی و اداره کشور است و باید از ظرفیت آنها در سطح رسانه استفاده شود.
دکتر رفیعی آتانی پیشنهاد داد: برنامه ای تحت عنوان "دین و قانون" و یا "دین و سیاستگذاری" در رادیو معارف با محوریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تاسیس شود.
وی خطاب به مسئولان رادیو معارف اظهار داشت: شما رادیو را به دانشگاه تبدیل کردید و امروز این رسانه برای جامعه برجسته است، شاید بیشتر از انتظار ظاهر شد و در حقیقت تریبونی مفید برای معارف دینی است.


دکتر مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف نیز در این نشست گفت: مرکز مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می تواند به عنوان اتاق فکر به تولید برنامه ها در رادیو معارف کمک کند.
وی ادامه داد: جامعه پذیری برخی تصمیمات از وظایف ماست و کارشناسان خبره، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این زمینه به ما کمک کنند.
مستند سازی برخی گزارش ها و نشست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حضور کارشناسان مرکز در برنامه های رادیو معارف، تولید برنامه های مشترک، پیوست رسانه ای، پوشش اخبار و رویدادهای جاری از دیگر محورهای دیگری بود که در این نشست به آنها اشاره شد.
در این نشست معاونان و سردبیران حوزه های مختلف رادیو معارف نیز پیشنهاداتی برای همکاری فی مابین را مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha