پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تبریز

حوزه/ امام جمعه تبریز گفت: اسنادی که در دست مردم و در پستوی خانه‌ها است باید به مرکز اسناد ملی اهدا شود، چرا که اسناد ملی حکم حافظه تاریخی ملت‌ها را دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در بازدید از مرکز اسناد ملی شمال غرب کشور با تاکید بر اینکه باید تاریخ شفاهی کتابت شود تا برای نسل‌های آینده بماند، اظهار داشت: آرشیو اسناد، بخش مهمی از فرهنگ و هویت کشوری را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه اسنادی که در دست مردم و در پستوی خانه‌ها است لازم است که به مرکز اسناد ملی اهدا شود، گفت: اسناد ملی حکم حافظه تاریخی ملت‌ها را دارند و تلاش دارند بخش مهمی از فرهنگ و هویت کشور را بیان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، با تاکید بر اینکه حفظ اسناد ملی، حفظ داشته‌های ملی یک کشور است، اضافه کرد: کاروان تاریخی ملت‌ها در مسیر خود با حوادث و رویدادهایی دست به گریبانند که زشتی‌ها و زیبایی‌هایی را در تاریخ ثبت می‌کنند و همچنین غم یا شادی را از یک واقعه بیان می‌کنند.

وی بیان کرد: بدون شک اگر بخواهیم قضاوت بی‌طرف داشته باشیم، هیچ چیزی مانند اسناد ملی مفید نخواهد بود.

امام جمعه تبریز، اسناد را دارای دو ارزش اداری و پژوهشی و تحقیقاتی دانست و گفت: اسناد ملی و میراث مکتوب، تا زمانی که اطلاعات به ارزش روز جاری، اسناد اداری هستند و زمانی که ارزش روزمره خود را از دست بدهند ارزش پژوهشی پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به جایگاه و ارزش اسناد ملی، خاطر نشان کرد: در میان دارایی‌ها، اسناد ملی با ارزش‌ترین دارایی محسوب می‌شوند و میزان مراقبت از آنها شاخص فرهیختگی ملت‌ها را بیان می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه افراد مختلف و سازمان‌ها و ارگان‌ها باید متوجه اهمیت نگهداری از اسناد شوند، خاطر نشان کرد: ایرانیان همواره و از دیرباز در نگهداری از اسناد ملی کوشا بوده‌اند و از دوران هخامنشی تا عصر زرین و عصر معاصر حفظ اسناد به شیوه‌های مختلف انجام شده است.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب نیز با درک اهمیت والای این کار در میان نخبگان و در جهت پاسداری از فرهنگ و هویت کشور، مرکز اسناد ملی در کتابخانه ملی ایجاد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha