یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سپر دفاعی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپر هسته ای روسیه به داد جهان رسید

«دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه گفت سپر هسته ای روسیه مانع بروز جنگ جهانی سوم می شود. معاون رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرد که سپر هسته‌ای روسیه به کمک آرامش کسانی که در تلاش برای ایجاد جنگ جهانی سوم هستند، خواهد آمد. مدودف همچنین افزود: تسلیحات هسته‌ای روسیه استقلال ما را برای چندین سال تضمین کرده است رئیس جمهور سابق روسیه، در بحبوحه جریان سازی غربی ها برای متهم کردن مسکو به بکارگیری سلاح هسته ای و تلاش برای گسترش ناتو، هشدار داده بود که هرگونه درگیری بین روسیه و ناتو می تواند سرآغاز یک جنگ هسته ای تمام عیار شود. اخیرا سوئد و فنلاند درخواست رسمی خود برای عضویت در ناتو را اعلام کردند. آنگونه که منابع آگاه می‌گویند تا سپری شدن زمان یکساله پذیرش عضویت این دو کشور در ناتو، متحدان حضور نظامی بیشتری در منطقه شمال اروپا خواهند داشت، تمرینات نظامی و گشت زنی دریایی بیشتری در دریای بالتیک برگزار می‌کنند و احتمالاً نیروهای آمریکایی و انگلیسی را از طریق فنلاند و سوئد به حرکت در می‌آورند. اقداماتی که احتمالاً با واکنش روسیه و تشدید تنش‌ها همراه خواهد شد.

منبع: مهر

ائتلاف مقاومت فراگیر مجلس لبنان را در اختیار گرفت

ائتلاف مقاومت فراگیر، با جلب نظر نمایندگان مستقل توانست با کسب ۶۷ کرسی، اکثریت مجلس لبنان را در اختیار بگیرد ائتلاف مقاومت فراگیر، با جلب نظر نمایندگان مستقل توانست با کسب ۶۷ کرسی، اکثریت مجلس لبنان را در اختیار بگیرد جریان ۸ مارس (مقاومت و متحدان) با جلب نظر نمایندگان مستقل ۶۷ کرسی پارلمان لبنان را از ان خود کرد، تا اکثریت مجلس ۱۲۸ نفری لبنان را در اختیار بگیرد نمایندگان فهرست‌های حزب الله ۱۶ کرسی، نمایندگان فهرست‌های حزب امل ۱۵ کرسی، نمایندگان حزب مسیحی جریان ملی آزاد ۱۸ کرسی، نمایندگان ملی گرای میهنی ۱۳ کرسی، نمایندگان حزب الطاشناق ارمنی ۳ کرسی و نمایندگان حزب المرده ۲ کرسی توانستند با این ترکیب اکثریت جریان ۸ مارس (مقاومت و متحدان) را در این دوره انتخابات مجلس از آن خود کنند باقی ۶۱ کرسی مجلس لبنان هم بین نمایندگان مستقل و جریان ۱۴ مارس (طرفداران امریکا و سعودی ضد مقاومت) توزیع شده است.

منبع: شبکه خبر

شمارش معکوس پایان عمر رژیم صهیونیستی آغاز شد

خالد مشعل رهبر حماس در خارج از سرزمین فلسطین در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای الاقصی تاکید کرد، اشغالگران صهیونیست به دنبال ارسال این پیام هستند که قدس پایتخت آنهاست، و حاضر به پذیرش هیچ نماد فلسطینی در آن نیستند از اینرو به مراسم تشییع جنازه‌ یورش برده و با برافراشته شدن پرچم فلسطین مقابله می‌کنند. وی با اشاره به ترور خبرنگار الجزیره گفت: ترور روزنامه نگار برجسته شیرین ابو عاقله اولین حمله به خبرنگارانی که با ملت ما ابراز همدردی می‌کنند، نبود، بلکه طی سال‌های گذشته 55 خبرنگار دیگر نیز کشته و 15 خبرنگار هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند. خالد مشعل در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: آنچه که می‌تواند چهره کریه اشغالگری و جنایات و حماقت هایش را بر ملا کند، مذاکرات و سکون نیست بلکه رویارویی و مبارزه این مهم را برای ما محقق می‌سازد. رهبر حماس با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای سلطه بر مسجد الاقصی گفت: (آزادی دسترسی به اماکن عبادتی) توصیفی که اشغالگران سعی در ترویج آن در برهه اخیر داشته و برخی از سیاستمداران اروپایی هم آن را تکرار می‌کنند، اصطلاحی گمراه کننده است، زیرا مسجد الاقصی یک مکان صرفا مذهبی اسلامی است و صهیونیست‌ها هیچ حقی در آن ندارند. وی افزود: اشغالگران تلاش کردند در اعیاد یهودی که با ماه مبارک رمضان همزمان شده بود، جنگ بر سر مسجد الاقصی را مغلوبه کرده و با ذبح قربانی در صحن آن به این مهم دست پیدا کنند، اما مبارزه فلسطینان، پایمردی آنها در صحن‌های مسجد الاقصی و اعلام آمادگی مقاومت صهیونیست‌ها را مجبور به عقب نشینی کرد. به گفته رهبر حماس: با این حال برنامه‌های صهیونیست‌ها همچنان به قوت خود باقی است و به ملت بزرگ فلسطین هشدار می‌دهم که رویارویی به پایان نرسیده است و باید منتظر یورش‌های دیگری در عیدهای آینده آنها باشیم. مشعل در بخش دیگری از ‌این گفتگو گفت: دشمن تصور می‌کرد تلاش هایش برای منع هر نوع مقاومت مسلحانه در کرانه باختری ثبات برایش به همراه آورده و می‌تواند برنامه‌های شهرک سازی و سلب زمین در کنار سلطه بر مسجد الاقصی را اجرایی کند. وی با تاکید بر یکپارچگی جبهه‌های مقاومت گفت: نباید اجازه داد غزه به تنهای وارد جنگ‌های مستمر شود، همچنین نباید اجازه داد مدافعان مسجد الاقصی در مقابل یورش‌ها تنها باقی بمانند، هم پوشانی جبهه‌های مقاومت و هم افزایی آنها، دشمن را مجبور به عقب نشینی کرده و باعث افزایش دستپاچگی اش در مقابل افزایش قدست مقاومت و دستاوردهایش خواهد شد. خالد مشعل در بخش دیگری از سخنانش هم تاکید کرد، ما مرحله شمارش معکوس پایان عمر رژیم صهیونیستی را آغاز کرده و در مرحله آخر عمر این رژیم قرار داریم.

منبع: تسنیم

پوتین از خودکشی اروپایی ها هشدار داد

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی با بیان اینکه تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه به افزایش تورم جهانی منجر خواهد شد، گفت: تحولات مربوط به اوکراین نتیجه سیاست اشتباه غرب در قبال نگرانی‌های روسیه و حمایت از جریان جدید فاشیستی است. اشتباهات غرب در بخش انرژی باعث ایجاد مشکلات برای میلیون‌ها اروپایی شده است. وی افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا با فشار آمریکا روسیه را تحریم می‌کنند و این روند به اقتصاد آنها آسیب و زیان می‌رساند. کشورهای اروپایی بدون توجه به خسارت‌ها و زیان‌های ناشی از توقف واردات انرژی از روسیه برای اقتصاد این کشورها، گام در این مسیر نهاده‌اند. پوتین تصریح کرد: دست کشیدن اروپا از انرژِی روسیه، این قاره را برای مدت زمان طولانی به نخستین منطقه در سطح جهان به لحاظ هزینه منابع انرژی تبدیل خواهد کرد. افزایش قیمت منابع انرژی ممکن است به صورت برگشت ناپذیر قدرت رقابتی بخش بزرگی از صنایع کشورهای اروپایی را تضعیف کند. رئیس جمهور روسیه ادامه داد: روسیه بخش قابل توجهی از نفت جهان را تأمین می‌کند و جایگزینی آن امکانپذیر نیست. وی تأکید کرد: غرب تلاش می‌کند روسیه را مسئول تورم ناشی ایجاد شده در بخش انرژی معرفی کند. ما تلاش می‌کنیم خود را با تغییر نظام اقتصادی همراه سازیم و از ارزهای محلی در مبادلات تجاری استفاده کنیم. پوتین اظهار داشت: اروپا با روی آوردن به طرف‌های دیگر برای تکیه بر منابع انرژی آنها به عنوان جایگزین روسیه، دست به خودکشی می‌زند. وی در پایان گفت: درآمد روسیه در دو بخش گاز و نفت شاهد رشد بوده است.

منبع: مهر

زلزله اندیمشک را لرزاند

زمین لرزه‌ای با قدرت ۳.۷ ریشتر ساعت ۲۳:۳۴ شامگاه سه‌شنبه مرز استان‌های خوزستان و ایلام - حوالی اندیمشک را لرزاند. این زمین لرزه در طول جغرافیایی: ۴۸.۰۴، عرض جغرافیایی: ۳۲.۴۱ و عمق ۱۰ کیلومتر زمین رخ داد. زمین لرزه ۳.۷ ریشتری شامگاه سه‌شنبه در ۳۰ کیلومتری اندیمشک، ۳۰ کیلومتری شوش، ۳۴ کیلومتری دزفول، ۱۲۳ کیلومتری خرم آباد و ۱۳۵ کیلومتری اهواز به وقوع پیوست.

منبع: مهر

موزه رایگان شد

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: «به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث‌فرهنگی، روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه بازدید از موزه‌ها، مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی تحت پوشش این وزارتخانه رایگان است.» برنامه‌های گرامی‌داشت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها از امروز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد.

منبع: مهر

یزد موزه نور و روشنایی را افتتاح کرد

پرویز فتاح، سه شنبه شب با حضور در استان یزد از مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد بهره برداری کرد. در این مراسم استاندار یزد، مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد و جمعی از مسئولان استان حضور داشتند. این موزه که پیش از این به عنوان موزه آئینه یزد شناخته می‌شد، توسط بنیاد مستضعفان مرمت و بهسازی شده است. در این موزه بالغ بر ۲۰۰ اثر هنری در معرض دید عموم قرار گرفته است. این موزه که در خیابان کاشانی یزد روبروی پارک هفتم تیر واقع شده، از این پس برای بازدید عموم دایر است.

منبع: مهر

البرز و تهران تعطیل شدند

امیر جاویدپور اظهار کرد: بنا به تصمیم اخذ شده در کمیته اضطرار آلودگی هوای استان، مهدهای کودک، پیش دبستانی و تمامی مقاطع تحصیلی استان البرز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه به دلیل کاهش کیفیت هوا تعطیل شدند. وی بیان کرد: تمام مدارس در شهرستان‌های استان البرز به جز طالقان به دلیل آلودگی هوا که منشأ آن ریز گردهای خارجی بوده و همچنان نیز استمرار دارد، تعطیل خواهد بود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز تاکید کرد: برگزاری آزمون سراسری کارشناسی ارشد همچنان به قوت خود باقی است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از تعطیلی مدارس استان تهران در همه مقاطع برای فردا چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه خبر داد. عابد ملکی اظهار کرد: کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران لحظاتی پیش تشکیل جلسه داد و با توجه به بررسی کارشناسی و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر افزایش شاخص آلودگی هوا و ورود توده جدید گرد و غبار، تصمیم‌گیری شد فردا مدارس استان تهران در کلیه مقاطع تعطیل باشد. او تاکید کرد: در صورت افزایش پیش‌بینی‌نشده گرد و غبار برای تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد و در ساعات ابتدایی صبح اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. در هر صورت همانند امروز که ادارات تعطیل بودند، بانک‌ها و بورس فعالیت خود را انجام خواهند داد.

منبع: مهر

آتش سوزی در حرم امام حسین (ع) مهار شد

تولیت آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کربلا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش سوزی روز سه شنبه در صحن در حال ساخت حضرت زینب (س) رخ داد که فوراً مهار شده و هیچ گونه خسارت جانی به همراه نداشت. در این بیانیه آمده است: تولیت آستان مقدس مایل است توضیح دهد که آتش سوزی روز سه شنبه در یکی از تاسیسات در حال ساخت در صحن حضرت زینب (س) بدون هیچ گونه خسارت جانی مهار گردید. این بیانیه می‌افزاید که این آتش سوزی در پی فعالیت‌های عمرانی در این صحن رخ داد و خسارات مادی محدودی بر جا گذاشت. در این بیانیه آمده است که تمام تدابیر لازم برای عدم تکرار چنین حوادثی اتخاذ شده است. لازم به ذکر است که رسانه‌های عراقی پیش از این از وقوع آتش‌سوزی در یکی از صحن‌های در حال ساخت در نزدیکی حرم امام حسین (ع) در کربلای معلی خبر دادند.

منبع: مهر

پاکستان پرچم اسرائیل را به آتش کشید

شماری از مردم پاکستان به مناسبت سالروز «النکبه» ضمن برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی در «کراچی» پاکستان اقدام به سوزاندن پرچم آمریکا و اسرائیل کردند. در این تظاهرات عموم مردم پاکستان و رهبران سیاسی و دینی شیعه، سنی، سیکه، مسیحی و دیگر حضور داشتند. سخنرانان در این تظاهرات گفتند: از اشغال فلسطین توسط اسرائیل غاصب بیش از ۷۴ سال گذشته است سکوت مرگبار سازمان‌های حقوق بشر و نهادهای مختلف بین المللی درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین شرمناک است. تظاهرات ضد صهیونیستی در پاکستان/ پرچم اسرائیل به آتش کشیده شدسخنرانان، رژیم صهیونیستی را عامل اصلی ناآرامی در جهان شمرده و گفتند: رژیم صهیونیستی عامل اصلی جنایات در فلسطین و کل جهان است، برای ثبات امنیت جهانی باید اسرائیل نابود شود، کشورهای عربی با به رسمیت شناختن اسرائیل کودک کش به اسلام و مسلمانان عالم خیانت کرده اند. سخنرانان شهادت خبرنگار فلسطینی یعنی شیرین ابو عاقله توسط ارتش غاصب صهیونیستی را به شدت محکوم کرده و گفتند: شهیده شیرین ابو عاقله خبرنگار فلسطینی درحال انجام وظیفه خود بود که رژیم صهیونیستی وی را به قتل رساند و این دختر فلسطینی باعث افتخار تمامی ملت‌های آزاده است.

منبع: مهر

کسری بودجه ترکیه به یک میلیارد دلار رسید

وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه اعلام کرد که تراز بودجه دولت ترکیه در دوره ژانویه تا آوریل ۱۹.۳۶ میلیارد لیره (۱.۳۷ میلیارد دلار) سالانه کسری داشته است.درآمدهای بودجه ترکیه با ۷۵ درصد افزایش سالانه به ۷۶۶.۶۴ میلیارد لیره در مدت مشابه رسیده است. مخارج آن در چهار ماه اول نزدیک به ۷۸۶ میلیارد لیره رسید که ۸۱.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. بدون احتساب سود پرداختی، تراز بودجه در دوره چهار ماهه ۸۴.۶ میلیارد لیره مازاد داشت. درآمدهای مالیاتی در مجموع ۵۹۱.۴۴ میلیارد لیره، در حالی که سود پرداختی ۱۰۳.۹۷ میلیارد لیره در مدت مشابه بود. دلار آمریکا در چهار ماه اول به‌طور متوسط ‌۱۴.۱۲ لیره و در آوریل ۱۴.۷۲ لیره معامله شد. ترکیش نیوز گزارش کرد، تنها در ماه آوریل، تراز بودجه دولت مرکزی کسری ۵۰.۱۶ میلیارد لیره را به ثبت رساند که ۱۹۶ درصد رشد سالانه داشت. درآمدهای بودجه در ماه گذشته ۱۶۴.۱۱ میلیارد لیره بود که نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد افزایش داشت. هزینه‌های بودجه ترکیه تقریبا دو برابر شده است و در ماه گذشته به ۲۱۴.۲۸ میلیارد لیره رسید. بدون احتساب سود پرداختی، تراز بودجه دولت مرکزی در ماه آوریل کسری ۳۱ میلیارد لیره را ثبت کرد.

منبع: ایسنا

روبل رکورد زد

روبل روسیه در مقایسه با یورو نزدیک به بالاترین حد خود در ۵ سال اخیر رسیده است.روبل روسیه از رقم ۶۴ در برابر هر دلار گذشت و با حمایت از ادامه محدودیت‌ها در تجارت ارز، در برابر یورو به بالاترین حد در ۵ سال اخیر رسید. روبل در سال جاری، بهترین ارز در جهان است، اگرچه علت آن حمایت مصنوعی از کنترل سرمایه است که روسیه برای محافظت از بخش مالی خود در اواخر فوریه پس از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین اعمال کرد. روبل ۰.۹ درصد در برابر دلار با ۶۳.۹۶ درصد قوی‌تر شده است و نزدیک به قوی‌ترین نقطه خود از اوایل فوریه ۲۰۲۰ یعنی ۶۲.۶۲۵۰ بود که روز جمعه به آن رسید. در برابر یورو، روبل با یک درصد افزایش به ۶۶.۳۹ درصد رسید و نزدیک به قوی‌ترین سطح خود از ژوئن ۲۰۱۷ یعنی ۶۴.۹۴۲۵ باقی ماند. تنش‌های ژئوپلیتیکی بین مسکو و غرب و ترس از بسته تحریمی جدید برای مجازات روسیه به دلیل آنچه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، در کانون توجه قرار دارد اما تاثیر آنها با تبدیل اجباری ارز توسط شرکت‌های صادرات محور و سایر محدودیت‌ها کاهش می‌یابد. در بحبوحه کنونی شاخص‌های سهام روسیه در روز گذشته نیز افزایش یافتند.

منبع: ایسنا

فنلاند به ناتو پیوست

پارلمان فنلاند در جلسه رای‌گیری امروز با اکثریت آراء موافقت خود را عضویت این کشور در ناتو اعلام کرد.اکثریت نمایندگان پارلمان فنلاند به پیوستن کشورشان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رأی مثبت داده‌اند. تصویت عضویت فنلاند در پالمان این کشور در حالی است که روسیه که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با فنلاند دارد، عضویت این کشور در ناتو را یک اشتباه خوانده که به روابط دوجانبه مسکو و هلسینکی آسیب خواهد زد. پیش از این دولت روسیه به شدت از پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به ناتو انتقاد کرده و هشدار داده بود که در این صورت «باید اقدامات فنی-نظامی و غیره را اتخاذ کند».

منبع: ایسنا

گانتس به ایران اتهام هسته ای زد

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران در حال تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت‌های زیرزمینی جدیدی نزدیک نیروگاه هسته‌ای نطنز است. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه اتهام زنی‌ها و فضاسازی‌ها علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، ادعا کرد که ایران تنها چند هفته برای رسیدن به شکافت هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد. به گزارش رویترز، او در سخنرانی خود در دانشگاه رایمن تل آویو، مدعی شد که ایران در تاسیسات هسته‌ای خود در حال تولید و نصب ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته IR ۶ از جمله در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود در نزدیکی نطنز است. این مقام صهیونیستی در انتها تهدیدهای تکراری و پوسیده خود در خصوص حمله نظامی به ایران را مطرح کرد و گفت که میتوان با انجام مذاکرات بین المللی، از وقوع این جنگ خودداری کرد. چندی پیش، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد ایران تأسیسات زیرزمینی جدیدی را برای تولید قطعات سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم در سایت هسته‌ای نطنز راه‌اندازی کرده است. ایران مدت هاست که بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است. جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق برجام و شکت توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، تلاش کرده‌اند تا یک سری مسائل را از جمله دسترسی مجدد به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی در سایت‌های اتمی در ایران، بین خود حل کنند. بحث‌ها در مورد سکون یا ادامه مذاکرات وین همچنان ادامه دارند. برخی معتقدند عدم توجه آمریکا به درخواست‌ها برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست به اصطلاح گروه‌های تروریستی یکی از موانع جدی بر سر راه مذاکرات است. چندی پیش نیز بیش از ۴۰ تن از مقامات اروپایی در نامه سرگشاده‌ای خواستار نشان دادن انعطاف برای حصول توافق هسته‌ای شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

استقلال و پرسپولیس تبرئه شدند

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باشگاه های فوتبال استقلال و پرسپولیس تهران را تبرئه کرد.درخصوص شکایت مطروحه توسط باشگاه نساجی مازندران علیه استقلال تهران مبنی بر استفاده از بازیکنان غیرمجاز رودی ژستد و گوین بامگا در مسابقه مورخ ۹/ ۱۲/ ۱۴۰۰ از سری مسابقات لیگ برتر با این ادعا که بازیکنان موضوع شکایت به دلیل نداشتن پروانه کار و عدم تمدید ویزا و اقامت غیر مجاز محسوب می‌شوند با بررسی اسناد و مدارک موجود در پرونده استعلام‌های به عمل آمده از سازمان لیگ و دفاعیات ارائه شده توسط باشگاه استقلال دلیلی مبنی بر احراز غیر مجاز بودن بازیکنان موضوع شکایت تحصیل نگردید لذا مستند به بند ۱ ماده ۹۵ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال حکم بر برائت باشگاه استقلال و بازیکنان موضوع شکایت صادر می‌گردد حکم صادره ظرف مدت ۷ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی نزد کمیته استیناف خواهد بود. پیرو گزارش مقام رسمی بابت تخلف باشگاه ورزشی سپاهان اصفهان مبنی بر استفاده از تجهیزات کمک داور ویدیویی var مورخ ۱۵/ ۱۲/ ۱۴۰۰ که به صورت آفلاین انجام پذیرفته با توجه به مجموعه اوراق و محتویات پرونده از جمله عدم صدور مجوز از سوی فدراسیون جهت اقدام موصوف برای باشگاه سپاهان و ضرورت اخذ تاییدیه از فیفا در نتیجه اعضای کمیته انضباطی مستند به ماده ۵۱ مقررات انضباطی مصوب ۱۳۹۷ خط و قانون شماره ۵ بند ۴ از مقررات بازی مصوب ۲۰۲۱ فیفا تخلف باشگاه مذکور مبنی بر نقض اصول کلی رفتار را محرز تشخیص و نظر به ماده ۱۱۷ مقررات انضباطی باشگاه سپاهان به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد رای صادره قطعی است. درخصوص شکایت مطروحه توسط باشگاه استقلال علیه باشگاه پرسپولیس مبنی بر استفاده از بازیکن غیرمجاز شرزود تمیروف در مسابقه مورخ ۲۶/ ۱۲/ ۱۴۰۰ از سری مسابقات هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال کشور با این ادعا که از یک طرف استفاده از بازیکن موضوع شکایت به دلیل عدم خاتمه قرارداد او با باشگاه پاختاکور ازبکستان تا پیش از پایان فصل نقل و انتقالات زمستانی ایران بر خلاف بند یک ماده ۶۶ آیین نامه نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکن بوده است و از طرف دیگر باشگاه پرسپولیس به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات ناشی از حکم محکومیت حق انعقاد قرارداد با بازیکن مزبور را نداشته است با بررسی اسناد و مدارک موجود دفاعیات باشگاه پرسپولیس و استعلام‌های به عمل آمده از سازمان لیگ دلیلی بر احراز غیر مجاز بودن بازیکن شرزود تمیروف تحصیل نگردید لذا مستند به بند ۱ ماده ۹۵ مقررات انضباطی حکم بر برائت باشگاه پرسپولیس و بازیکن طرف شکایت صادر می‌گردد حکم صادره ظرف مدت ۷ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در کمیته استیناف است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دولت متولی تایید واکسن حجاج شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این وزارتخانه از مجاری دیپلماتیک خود تلاش خواهد کرد نگرانی پیش‌ آمده برای برخی از حجاج را در اسرع وقت با هماهنگی مقامات مسئول عربستان مرتفع کند. خطیب زاده گفت: واکسن‌های ایرانی از استاندارد بالای بهداشتی برخوردارندسعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برخی اخبار منتشره در مورد واکسن‌های مورد قبول برای انجام فریضه حج و سفر به عربستان سعودی اظهار داشت: واکسن برکت و دیگر واکسن‌های ایرانی از استاندارد بالای بهداشتی و سلامت برخوردار می‌باشند به گونه‌ای که در مقررات سفر برخی از کشورها توافقات دوجانبه مبنی بر پذیرش این واکسن‌ها صورت گرفته و در سایر موارد نیز در دستور کار قرار داشته و در حال پیگیری میباشند. خطیب زاده تاکید کرد: در همین چارچوب وزارت امورخارجه از مجاری دیپلماتیک خود تلاش خواهد نمود نگرانی پیش‌آمده برای برخی از حجاج محترم را در اسرع وقت با هماهنگی مقامات مسئول عربستان مرتفع نماید.

منبع: شبکه خبر

دولت انگلیس یک گام عقب نشینی کرد

پس از پاسخ قاطع سران اتحادیه اروپا و تهدید دولت انگلیس وزیر خارجه این کشور با گفت لندن بدون تغییر در توافق خواهان اصلاحاتی محدود و حذف برخی بروکراسی‌ها ست. پس از پاسخ قاطع سران اتحادیه اروپا به تهدید دولت انگلیس مبنی بر اینکه در صورت اصلاح نکردن توافق برگزیت از جانب اتحادیه اروپا لندن یک جانبه ان را لغو می‌کند، وزیر خارجه انگلیس با لحنی متفاوت گفت لندن بدون تغییر در توافق خواهان اصلاحاتی محدود و حذف برخی بروکراسی‌ها ست. لیز تراس در پارلمان انگلیس گفت: لایحه‌ای که دولت در نظر دارد ارائه کند طبق قوانین بین المللی قانونی خواهد بود و توافق را لغو نمی‌کند، اما تغییرات محدودی مانند آزاد کردن جابجایی کالاهای ساخت بریتانیا از "بوروکراسی غیر ضروری" و موانع نظارتی ایجاد می‌کند. عقب نشینی لندن، اما نتوانست مقامات این اتحادیه را به تمکین خواست لندن وادارد و مقامات این اتحادیه تاکید کردند هر گونه تغییردر توافق انجام شده را نمی‌پذیرند و حاضر نیستند پرونده برگزیت را دوباره بگشایند. دولت بوریس جانسون در سال ۲۰۱۹ در توافق جدایی از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت موافقت کرد نحوه ورود کالاها از بقیه بریتانیا به ایرلند شمالی با نظارت اتحادیه اروپا انجام شود. همان زمان شمار زیادی از مخالفان گفتند این توافق حاکمیت ملی بریتانیا را نقض می‌کند و عملا ایرلند شمالی را که به همراه انگلیس، اسکاتلند و ولز، بریتانیا یا انگلستان را تشکیل می‌دهند از بدنه سرزمین اصلی جدا می‌کند. حزب سلطنت طلب دی یو پی که خواهان ادامه سلطه انگلیس بر ایرلند شمالی است به شدت با این طرح مخالف است و اکنون که در انتخابات اخیر در ایرلند شمالی که اصلی‌ترین حزب رقیب انان یعنی شین فن که هوادار جمهوری و پیوستن ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند اند پیروز شده اند حزب سلطنت طلب مانع از تشکیل دولت محلی شده و این منطقه را دچار بن بست سیاسی کرده است. سران حزب سلطنت طلب دی یو پی می‌گویند تنها زمانی حاضرند در تشکیل دولت محلی مشارکت کنند که توافق با اتحادیه اروپا اصلاح شود، آنان می‌گویند بر اساس این توافق، با ایرلند شمالی متفاوت از بقیه بریتانیا رفتار می‌شود. اتحادیه اروپا، اما این درخواست انگلیس را به شدت رد کرده است. سفر دیروز بوریس جانسون به ایرلند شمالی و گفتگو با سران احزاب در این منطقه هم نتوانست به بن بست سیاسی در این منطقه پایان دهد. همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در انگلیس بر سر ایرلند شمالی سایمون کاونی، وزیر امور خارجه جمهوری ایرلند، با رد هر گونه تغییردر توافق برگزیت گفت: اقدام یکجانبه بریتانیا "به اعتماد آسیب می‌زند".ایرلند شمالی تنها راه زمینی انگلیس با اتحادیه اروپاست، اما بر اساس پیمانی که پس از سال‌ها جنگ و خونریزی در جزیره ایرلند روی داد دو طرف توافق کردند مرزی میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی نباشد و اکنون دولت انگلیس و اتحادیه اروپا نمی‌توانند میان دو ایرلند مرز ایجاد کنند بر همین اساس مرز گمرکی اب‌های میان انگلیس و ایرلند شمالی در نظر گرفته شده است که خشم هواداران حزب سلطنت طلب یاهوادار اتحاد ایرلند شمالی با انگلیس را برانگیخته است. انان می‌گویند نمی‌توان پذیرفت که اتحادیه اروپا درون کشور ما مرز بگذارد.

منبع: شبکه خبر

بزرگترین مدرسه تخصصی اُتیسم کشور افتتاح شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش، بزرگترین مدرسه تخصصی اُتیسم کشور در اصفهان به بهره برداری رسید. مرکز اصفهان؛ این مجتمع آموزشی ۲۲ کلاسه در زمینی به وسعت سه هزار و ۹۸۸ و با زیر بنای سه هزار و ۵۰۷ مترمربع ساخته شده است. مجتمع آموزشی مهر آفرین ویژه کودکان اوتیسم دارای امکاناتی همچون اتاق بازی درمانی، زمین بازی، اتاق‌های بهداشت ومشاوره، سایت رایانه، کارگاه آموزشی، اتاق تاریک، اتاق‌های گفتاردرمانی و فیزیوتراپی، سالن همایش، زمین چمن مصنوعی است. این مجتمع آموزشی با مشارکت خیران مدرسه ساز زنده یاد محمد سلامتیان و حسن حدادی و حمید رضا سلامتیان و همکاری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ساخته و تجهیز شده است. برای ساخت این مجتمع آموزشی بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

منبع: شبکه خبر

رئیس جمهور لبنان راهی بیمارستان شد

دفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد میشل عون رئیس جمهور ۸۸ ساله‌ی این کشور صبح امروز در بیمارستان «اوتل دیو» بستری شددفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد میشل عون رئیس جمهور ۸۸ ساله‌ی این کشور صبح امروز در بیمارستان «اوتل دیو» بستری شد و آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی از وی انجام شده است. در این بیانیه آمده است عون تا چند ساعت آینده و با پایان معاینه‌ها از بیمارستان مرخص می‌شود. همچنین نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در تماس تلفنی وضعیت جسمانی میشل عون را جویا شد.

منبع: شبکه خبر

بنت دستور سرکوب داد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نهادهای امنیتی این رژیم دستور داد برای سرکوب فلسطینیان بیش از پیش به زور متوسل شوند.«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور توسل بیش از اندازه به زور را در حق فلسطینیان در هر جایی و با هر وسیله جنگی صادر کرد. نت همچنین بر حمایت از ارتش رژیم صهیونیستی و پلیس این رژیم برای سرکوب فلسطینی‌ها در قدس، کرانه باختری رود اردن و دیگر مناطق فلسطین تاکید کرد. گفتنی است نفتالی بنت روز گذشته به همراه شماری از مقامات اسرائیلی از جمله «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم وارد مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان در کرانه باختری شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته نیز در اقدامی خصمانه دستور تخریب منازل مجریان عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی را صادر کرده بود. وی همچنین دستور داده تا تبعید شهادت‌طلبان ساکن کرانه باختری به نوار غزه نیز در دستور کار قرار گیرد. با وجود تلاش‌های بنت برای بدست آوردن رضایت جامعه صهیونیستی، صدها شهرک‌نشین صهیونیست امروز سه شنبه در اعتراض به بازدید نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از شهرک الکانا در کرانه باختری دست به تظاهرات زدند.

منبع: شبکه خبر

وام جدید مسکن تصویب شد

در سومین جلسه شورای‌عالی مسکن به‌ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام خرید مسکن موافقت شد. در جلسه مذکور وزارت راه و شهرسازی پیشنهاداتی در سه حوزه زمین، تسهیلات و مصالح ارائه کرده بود که پیشنهادات مطرح‌شده در حوزه‌های زمین و تسهیلات بررسی شد و به تصویب رسید و تصمیم‌گیری درباره پیشنهادات بخش مصالح به جلسه آتی موکول شد.رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه کنفرانس خبری با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان از برنامه‌ریزی برای بازار مسکن خبر داده و گفته بود:‌ در بخش وام ودیعه مسکن، ما پیشنهاد پرداخت وام 100میلیون تومانی را برای شهر تهران به شورای‌عالی مسکن ارائه کرده‌ایم. وی با بیان این‌که "فعلاً مبلغ سود این وام مشخص نیست که به‌زودی آن را اعلام خواهیم کرد."، در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در مورد وام خرید مسکن افزود: دراین‌باره نیز ما پیشنهاد پرداخت وام 600 تا 700 میلیون تومانی را برای شهر تهران ارائه داده‌ایم که امیدواریم دولت با آن موافقت کند.

منبع: تسنیم

پهپاد همه‌کاره ایرانی به تاجیکستان صادر شد

خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل-۲ با حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح امروز در تاجیکستان افتتاح شد، اما این پهپاد که ایران به صادرات آن روی آورده است چه ویژگی‌هایی دارد؟خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل-۲ با حضور سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح شد. این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی خط تولید یک پهپاد عملیاتی را در کشور دیگری راه‌اندازی می‌کند؛ اما این پهپاد عملیاتی چه ویژگی‌هایی دارد؟ابابیل-۲ از جمله نخستین دستاوردهای پهپادی جمهوری اسلامی ایران است که در تا به امروز تعداد بسیار زیادی از آن تولید شده و در اختیار یگان‌های مختلف نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته است. این پهپاد که ابتدا با ماموریت مراقبت و شناسایی و هدف تولید شده بود، بعدها ماموریت انتحاری نیز برای آن تعریف شد و هم‌اکنون در قالب این ماموریت در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد. ابابیل-۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع ۱۱ هزار پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰ کیلومتر مربع را پایش کند. سامانه ناوبری ابابیل-۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر بر ساعت دارد. ابابیل-۲ همچنین قابلیت برخاستن از روی شناور و قایق تندرو را نیز دارد که طی سال‌های گذشته قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه با این پهپادها مجهز شده‌اند.

منبع: ایرنا

فرمانده جدید سنتکام وارد سرزمین های اشغالی شد

ژنرال مایکل کوریلا فرمانده جدید نیروهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) سه شنبه شب در اولین سفر رسمی خود به منطقه از زمان تصدی سمت جدید وارد سرزمین های اشغالی شد.به گفته ارتش اسرائیل، کوریلا قرار است در این سفر دو روزه با آویو کوچاوی رئیس نیروهای جنگی و بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل دیدار کند. وی همچنین نشستی را با روسای برنامه ریزی استراتژیک، عملیات و اطلاعات ارتش اسرائیل برگزار خواهد کرد. گفته می شود، گفت‌وگوها بر همکاری عملیاتی مستمر بین اسرائیل و آمریکا، حفظ ثبات منطقه‌ای و مقابله با تهدیدها و چالش‌های عملیاتی مشترک در منطقه متمرکز خواهد بود. سفر فرمانده جدید سنتکام به اسرائیل پس از آن صورت می گیرد که بنی گانتز وزیر دفاع علناً خواستار تشکیل یک ائتلاف اشتراک اطلاعات بین آمریکا، اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس در صورت شکست مذاکرات در وین با هدف توقف غنی سازی هسته ای ایران شد. ژنرال کوریلا در کالیفرنیا متولد شده است، سوابق او نشان می دهد از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ در فرماندهی مرکزی سنتکام خدمت کرده است. او به عنوان فرمانده گردان در موصل عراق، بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ حضور داشته و چندین بار در عراق مجروح شده است.

منبع: ایرنا

خشونتهای مرگبار در آمریکا جان کیهارا تای را گرفت

در تداوم خشونت های مسلحانه در آمریکا که از کنترل دولت و پلیس این کشور خارج شده است، پلیس اعلام کرد بر اثر تیراندازی در بخش برانکس شهر نیویورک، یک دختر ۱۱ ساله که مشغول قدم زدن در پیاده رو بود، جان خود را از دست داد. رسانه های آمریکا گزارش دادند ، به گفته پلیس این حادثه زمانی اتفاق افتاد که یک موتور سوار قصد داشت به فردی دیگر که درحال فرار در خیابان بود تیراندازی کند اما گلوله فرد مظنون به این دختر ۱۱ برخورد کرد و جان او را گرفت. تیموتی مک کورمک، معاون فرمانده اداره پلیس برانکس در نشستی خبری گفت: این یک وضعیت بسیار دشوار برای ما است. این دومین کودکی است که در سال جاری در این منطقه مورد اصابت گلوله قرار می گیرد. به گزارش فاکس نیوز، این دختر ۱۱ ساله با نام کیهارا تای از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان لینکلن منتقل شد. او در زمان تیراندازی در کنار خانواده اش بود اما در ساعات پایانی دوشنبه در بیمارستان جان خود را از دست داد. این دومین کودکی است که در سال جاری در برانکس مورد اصابت گلوله قرار می گیرد. پیش از این در ماه ژانویه، یک گلوله سرگردان به صورت یک دختر ۱۱ ماهه در بخش برانکس برخورد کرد. این کودک خردسال از تیراندازی جان سالم به در برد. بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. این گروه غیردولتی گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده است. این گروه گزارش داد که موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ شامل ۶۹۳ مورد تیراندازی دسته جمعی است که ۷۰۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی بطرز باورنکردنی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست. شمار دقیق سلاح‌هایی که دراختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده مشخص نیست اما بنا بر داده‌های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

منبع: ایرنا

روسیه دیپلمات فنلاند را اخراج کرد

دستگاه دیپلماسی روسیه با انتشار این بیانیه، اعلام کرد که سفیر فنلاند امروز به این وزارتخانه احضار شده است. بر اساس این بیانیه، در جریان دیدار برگزار شده، دستگاه دیپلماسی روسیه به اخراج ۲ کارمند سفارت روسیه در فنلاند به شدت اعتراض کرد. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: به سفیر فنلاند همچنین اطلاع داده شد که در پاسخ به اقدامات مقام‌های هلسینکی، طرف روسی تصمیم به ممنوعیت اقامت ۲ نفر از کارکنان سفارت فنلاند در روسیه گرفته است. اطلاعیه دستگاه دیپلماسی روسیه در حالی منتشر می‌شود که مدت کوتاهی پس از سوئد، فنلاند نیز در روز یکشنبه هفته جاری نامزدی تاریخی خود در ناتو را به عنوان نتیجه مستقیم تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته هشدار داد که مسکو به استقرار زیرساخت های نظامی ناتو در این ۲ کشور واکنش نشان خواهد داد. بر اساس گزارش لو فیگارو، حمله‌ای که روسیه از تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) به اوکراین آغاز کرده، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و بارانی از تحریم‌ها را برانگیخته که با اخراج صدها دیپلمات روسی توسط کشورهای غربی همراه شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha