پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه گیلان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علیپور گفت: اوائل که مردم از کرونا ترس داشتند و حتی خانواده‌های اموات هم در بعضی موارد ورود نمی‌کردند، طلاب خط شکنی کردند و با غسل و کفن و دفن و پرستاری افتخاری در بیمارستان‌ها، ثابت کردند که در شرایط بحرانی، مردم را تنها نخواهند گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین قاسم علیپور مدیر حوزه علمیه گیلان، امروز در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه رشت به نقش روحانیت به ویژه علمای گیلان در ترویج دین و جهاد تبیین پرداخت و اظهار داشت: مقام اجتماعی آیت الله شهید ملامحمد خمامی گیلانی به حدی بود که حتی دشمنانش به آن اذعان داشتند. به‌عنوان‌مثال ابراهیم فخرایی علیرغم‌اینکه دشمنی با حاجی خمامی در سراسر کتابش هویدا است، به‌ اجبار شمه‌ای از حقایق را بیان می‌دارد: «مرجعیتی را که ملاقربانعلی در زنجان و حاجی‌میرزاحسن مجتهد در تبریز و حاجی‌شیخ‌فضل‌الله نوری در تهران داشت، این مرجعیت را حاجی خمامی در رشت دارا بود».

وی افزود: آیت الله شهید ملامحمد خمامی گیلانی از روحانیونی‌ بود که‌ در مشروطیت همراهی فعال داشت، ولی بعد از مدتی از مشروطه‌ مشروعه‌ جانبداری‌ ‌کرد. او برای همکاری با شیخ‌فضل‌الله نوری (سردمدار مشروعه‌خواهی) و شرکت در تحصن به تهران آمد و سپس در بازگشت به رشت با مشروطه‌خواهان سکولار به مبارزه پرداخت. خمامی‌ با آزادیخواهان‌ رشت‌ علناً ناسازگاری ‌می‌کرد، تا جایی که‌ آزادیخواهان‌ درصدد ترور وی برآمدند، ولی همچنان‌ به‌ مخالفت‌ علنی‌ خود ادامه داد.

مدیر حوزه علمیه گیلان ادامه داد: آیت‌الله خمامی گیلانی مانند شیخ‌فضل‌الله نوری، مجتهد تبریزی و ملاقربانعلی زنجانی شراب‌ شدن سرکه مشروطیت را به فراست می‌دید و با آن که از مدافعان و تلاشگران اصلی نهضت عدالتخواهی در گیلان بود، با مشاهده برخی انحرافات در مشروطه، راه خود را از آن جدا ساخت و در ردیف مشروعه‌ خواهان قرار گرفت و البته سرانجام جان خود را نیز بر سر این راه گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین علیپور بیان کرد: آیت‌الله سید حسن بحرالعلوم رشتی و آیت‌الله سید محمود ضیابری دو تن از بزرگترین مجتهدین گیلان بودند که در قضایای گیلان در نهضت امام خمینی(ره) حضور پررنگی داشته و در قضایای مخالفت با تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی حمایت زیادی از امام(ره) انجام دادند. در جریان مقابله امام خمینی(ره) با انقلاب سفید، این دو مجتهد گیلانی برای حمایت از امام به تهران عزیمت کرده و توسط رژیم دستگیر و زندانی شدند و امام(ره) مکاتبات بسیاری را با این دو عالم مجاهد داشت که از کتب اسناد بر جای مانده است.

وی افزود: در قیام ۱۵خرداد این دو عالم گیلانی به قصد حمایت از حضرت امام به تهران سفر کرده و به همراه عده‌ای دیگر از علمای برجسته بلاد، علمای مهاجر لقب گرفتند و بعد از آن در قضایای مخالفت با کاپیتولاسیون و تبعید امام(ره)، نقش حمایتی پررنگی را ایفا کردند.

مدیر حوزه علمیه گیلان ادامه داد: در دفاع مقدس نقش روحانیت در دفاع مقدس با ۴٠٠٠ شهید از همه اصناف بیشتر است؛ در بحث مبارزه با کرونا نیز روحانیون به کمک پرستاران و مردم آمدند؛ اوائل که مردم از کرونا ترس داشتند و حتی خانواده‌های اموات هم در بعضی موارد ورود نمی‌کردند، طلاب خط شکنی کردند و با غسل و کفن و دفن و پرستاری افتخاری در بیمارستان‌ها، ثابت کردند که در شرایط بحرانی، مردم را تنها نخواهند گذاشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha