شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
image.png

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی نماز در جشن شکرانه نماز، نماز را به عنوان آدرسی کامل برای گُم نشدنِ انسان در این جهان دانست و گفت: به ما دستور داده‌اند تا روزی پنج مرتبه، این عبادت الهی را تکرار کنیم و این تکرار، به خاطر اهمیت و ضرورت این عمل عبادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی مدیر مرکز تخصصی نماز در آیین معنویِ "جشن شکرانه‌ نماز" که در آخرین روز از برنامه‌هایِ نمازجماعت مجتمع آموزشی فرهنگی دکتر حسابی قم برگزار شده بود، در جمع دانش آموزانِ مقطع ابتدایی با برشمردن برخی از نعمت‌های الهی که خداوند در اختیار انسان گذاشته است، نماز را یکی از این نعمات دانست و گفت: در حقیقت نماز آدرس و نشانی خداوند متعال است.

وی انسانی که پا به عرصه‌ی وجود (دنیا) می‌گذارد را شبیه کسی که به تازگی وارد شهر و دیار جدیدی شده است دانست که به‌خاطر نداشتنِ هیچ نشانی از مقصدش، دُچار سردرگمی می‌شود و نیازمند به راهنماییِ انسانِ مطّلعی می‌باشد.

مدیر مرکز تخصصی نماز، انسانی که نشانیِ خدا را نداشته باشد را در حقیقت متحیّر و سرگردان دانست و ابراز کرد: در تاریخ بوده‌اند افرادی که نام آنها در طومار اسامیِ بزرگان علم و دانش به چشم می‌خورد و همانها گاهی بخاطر داشتن سردرگمی، به تنگ آمده‌اند و حتی تا مرز خودکُشی جلو رفته‌اند و تنها علت آن، دور شدن از فضای معنوی و ارتباط با خدا بوده است.

وی نماز را به عنوان آدرسی کامل برای گُم نشدنِ انسان در این جهان دانست و گفت: به ما دستور داده‌اند تا روزی پنج مرتبه، این عبادت الهی را تکرار کنیم و این تکرار، به خاطر اهمیت و ضرورت این عمل عبادی است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با یادآوری ریشه‌ی لغوی واژه "انسان" که از نسیان و فراموشی گرفته شده است گفت: وقتی به مسافرت می‌رویم، در طول مسیر، متوجه تابلوهایی می‌شویم که نوشته: "کمربند ایمنی خود را ببندید"؛ و این موضوع به خاطر این است که انسان، خیلی از مطالب را فراموش می‌کند؛ در عین‌حال و علیرغم تکرار این تابلو، باز هم عده‌ای امتناع می‌کنند و کمربند نمی‌بندند.

وی که در جمع دانش‌آموزانِ مجتمع دکتر حسابی سخنرانی می‌کرد، دانش آموزان را به دو موضوع اساسی پیرامون نماز سفارش کرد و گفت: یکی اهتمام به نماز است که امری ضروری و مهم به شمار می‌رود و دیگری، توجه به فلسفه‌ی اجزای نماز که هر کدام داری آثار روانی و معنوی در فرد و جامعه‌ی پیرامون او می‌شود.

مدیر مرکز تخصصی نماز در پایان با تاکید بر اینکه نماز، نگهدارنده‌ی انسان برای گم نشدن از جاده اصلی معنویت است گفت: باید از خداوند بخواهیم تا به ما توفیق دهد که قدر نماز را بشناسیم.

همچنین در این مراسم، حسین خلیلیان مسئول مجتمع آموزشی فرهنگی دکتر حسابی در سخنان کوتاهی، به گزارشی از روند برگزاری مراسمات نماز جماعت در سال‌های کرونا پرداخت و گفت: بحمدالله با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌هایی که با معاونان پرورشی و کادر مجتمع انجام شد، سعی کردیم حتی ایامی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور نداشتند، برنامه‌ی نماز را داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از اقدامات حجت‌الاسلام احمدقادری امام جماعت مجتمع دکتر حسابی که با ابتکار خود، موضوع "نماز برخط" (آنلاین) را در دوران تحصیل مجازی، از همین مجتمع شروع و پیگیری نمود، از عدم توجه ادارات آموزش و پرورش به این طرح که مورد تایید و تشویق سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش نیز قرار گرفت، انتقاد کرد.

در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان ناحیه ۴ آموزش و پرورش برگزار شد، از اقدامات فرهنگی ماندگار حجت‌الاسلام احمد قادری تجلیل شد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha