پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاونت آموزش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: در کتاب مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی از قول حضرت امام صادق علیه السلام آمده است که ایشان در مورد توطئه های بنی عباس هشدارهای جدی داده اند و این نشان از بصیرت این امام معصوم بوده و بصیرت ایشان مثال زدنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در مراسم عزاداری به مناسب سالروز شهادت امام صادق علیه السلام که شب گذشته در مدرسه علمیه امام مهدی موعود (عج) قم برگزار شد، گفت: امام صادق علیه السلام در زمان حیات خویش، بزرگِ بنی العباس، بنی الحسن (ع) و بنی الحسین (ع) بودند؛ بنی العباس افراد عجیبی بودند و بعداً مشخص شد دنبال چه اهداف شومی در قدرت طلبی و تشکیل حکومت هستند.

وی افزود: بنی العباس بخاطر داشتن ضعف در عدم انتساب به پیامبر اکرم (ص) از دید مردم، ائمه اطهار را جلو انداختند و اوج این توطئه در زمان امام صادق علیه السلام اتفاق افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خاطرنشان کرد: گروه سیّاسی از بنی عباس، ابوسلمه را در عراق به راه انداختند و ابومسلم خراسانی در خراسان را تحریک نمودند؛ آنان برای بزرگان بنی الحسن و بنی الحسین نامه های مشابهی فرستادند.

وی واکنش امام صادق علیه السلام به نامه بنی عباس را به آتش سپردن آن دانست و گفت: اما عبدالله محض که از بزرگان بنی الحسن (ع) بود این نامه را پذیرفت؛ در این شرایط پیچیده حتی برخی از خواص هم ممکن بود فریب بخورند.

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: بنی العباس برای شکل گیری حکومتشان از جایگاه خاندان رسول خدا استفاده ابزاری کردند؛ زیرا آنان می دانستند که برای تشکیل حکومت باید به این خاندان مطهر خود را منتسب نمایند تا مسئله منجی عالم بشریت که باید از اهل بیت باشد با وجود حکومت آنان تضاد پیدا نکند.

وی با اشاره به موضع گیری امام صادق علیه السلام در مقابل عبدالله محض افزود: ایشان هنگامی که عبدالله محض ادعا کرد که پسرش محمد- نفس زکیه- مهدی موعود است به او فرمود که اشتباه می کنی؛ در کتاب ارشاد شیخ مفید آمده است که عبدالله به امام صادق علیه السلام در واکنش به این موضع گیری اتهام حسادت را زد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان داشت: همچنین در کتاب ارشاد آمده است که محمد بن عبدالله را آنچنان فریب داده بودند که خود او نیز باور کرده بود که مهدی موعود است؛ امام صادق علیه السلام این موضوع را رد نموده و مردم را از فریب خوردن مقابل این توطئه برحذر داشتند.

وی گفت: در کتاب مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی از قول حضرت امام صادق علیه السلام آمده است که ایشان در مورد توطئه های بنی عباس هشدارهای جدی داده اند و این نشان از بصیرت این امام معصوم است.

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار کرد: شیطان هایی در طول زندگی ما هستند که برای رسیدن به مقاصد خود یک فرد پاک و یا روحانی را جلو می اندازند تا به اهداف شوم خود برسند.

وی با اشاره به واقعه ای در مورد جعفر بن محمد بن اشعث که در کتاب اصول کافی آمده است، عنوان داشت: این شخص اهل بیت(ع) را قبول نداشت و از پیروان ایشان نبود؛ منصور دوانیقی به محمد بن اشعث گفت برو کسی را پیدا کن که هم بزرگ ابی الحسن و هم بزرگ ابی الحسین را پول زیادی بدهد به شرط اینکه به آن ها بگوید این پول را به شرط ایجاد یک قیام علیه منصور می دهم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: وقتی این اتفاق افتاد امام صادق علیه السلام به هیچ وجه نپذیرفتند و پیش از اینکه آن فرد مأمور برای پرداخت پول ها یعنی ابومهاجر حرفی بزند، فرمودند: خاندان پیامبر را فریب نده؛ این ها تا همین چند روز پیش تحت فشار بنی مروان بوده اند؛ امام صادق (ع) تمام حرف های منصور را برای او بیان کردند و این بصیرت ایشان باعث شد جعفر بن محمد بن اشعث شیعه شود.

وی ادامه داد: امام صادق علیه السلام در بحبوحه این فتنه ها و حوادث گوناگون دوران حیات مبارکشان شاگردان علمی متعددی را پرورش دادند و مؤسس فقه جعفری شدند.

معاون آموزش حوزه های علمیه عناد و توطئه های بنی عباس با امام صادق (ع) را بخاطر بصیرت این امام بزرگ برشمرد و خاطرنشان کرد: بنی عباس با وجود اینکه کاملاً مطمئن بودند امام صادق علیه السلام قیام نمی کنند اما باز هم با وجود این امام و این عالم دین مشکل داشتند؛ زیرا امام صادق (ع) در مقابل بسیاری از توطئه ها و حیله های بنی عباس روشنگری می نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha