جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام محمدرضا صالح

حوزه / رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان گفت: امام ششم شیعیان با توجه به وجود نحله‌ها و فرقه‌های مختلف اعتقادی جهاد علمی را انتخاب کردند که این امر باعث شد یک نهضت فکری و فرهنگی بزرگی در آن دوران ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان، روز پنجشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام صادق (ع) ضمن تسلیت این مصیبت بزرگ به امام زمان (عج)، حضرت صادق(ع) را اقیانوس بیکران فضائل و ویژگی‌های فکری و اندیشه‌های ناب خواند و گفت: امام صادق (ع) در اواخر قرن اول هجری به دنیا آمدند و در سال ۱۴۸ هجری به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: خلفای عباسی و بنی‌امیه در مدت امامت ۳۴ ساله امام صادق (ع) آمدند و رفتند. امام ششم شیعیان به‌عنوان شیخ الائمه(ع) و رئیس مکتب نقش زیادی در تربیت و نقش دهی جامعه شیعه و حفظ تراث معارف اسلامی بر عهده داشت.

جهان اسلام مدیون امام صادق (ع) است

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان با بیان اینکه همه ما مدیون امام صادق (ع) هستیم، افزود: تقریباً در تمام کتب فقهی از امام صادق (ع) روایت بیان کردند؛ در معارف اسلامی، کسب دانش، تربیت، سیاست نقش مؤثری داشتند، به‌واقع جامعه شیعه و جهان اسلام مدیون این امام معصوم (ع) هستند.

وی تصریح کرد: تعالیم، آموزه‌ها و سیره امام صادق (ع) باید جزء اصلی‌ترین محتوا در جامعة المصطفی قرار گیرد، زیرا هدف این مجموعه گسترش و ترویج مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان اظهار کرد: در ابعاد مختلف حیات عبادی، سیاسی، اجتماعی، علمی و عقلانی آن امام (ع) می‌تواند پیشوای کامل برای ما باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با اشاره به اینکه هدف از این مجالس تربیت و رشد انسان است، به یادگیری معارف اسلامی در سنین پایین اشاره کرد و افزود: شخصیت انسان در نوجوانی و جوانی شکل می‌گیرد و پایه‌های فکری و اخلاقی او رشد می‌کند و نمی‌توان در بزرگسالی به‌راحتی آن را تغییر داد.

وی ادامه داد: استفاده علمی، معنوی و توسل به ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و تعظیم شعائر در زندگی و رفع نواقص رفتار فردی تأثیر ویژه‌ای دارد؛ با زلال معرفت و اندیشه ناب انسان ساخته می‌شود، لذا مجالسی که بانام ائمه اطهار (علیهم‌السلام) برگزار می‌شود تأثیر ویژه‌ای در خودسازی فردی در ابعاد مختلف دارد.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان رضوی در ادامه به جایگاه امام صادق (ع) در بین فرق مذاهب اسلامی اشاره کرد و افزود: مالک بن انس یکی از شاگردان این امام معصوم (ع) بود که حضور ایشان را درک کرده است و کتاب المُوَطَّأ را نوشته است؛ این کتاب از کهن‌ترین کتب در میان اهل سنت است.

وی ادامه داد: از مالک نقل‌شده که برتر از امام جعفر صادق (ع) در علم، تقوا و ورع، نه چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه به قلب فردی خطور کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح بابیان اینکه امام صادق (ع) آگاه به زمان و شرایط زمان خود در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اعتقادی بودند، افزود: امام ششم شیعیان با توجه به وجود نحله‌ها و فرقه‌های مختلف اعتقادی جهاد علمی را انتخاب کردند که این امر باعث شد یک نهضت فکری، فرهنگی بزرگی در آن دوران ایجاد شود.

اوج جهاد تبیین در زمان امام صادق (ع)

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای ائمه اطهار (علیهم‌السلام) متناسب با همان شرایط به فعالیت اجتماعی و سیاسی می‌پرداختند، افزود: در زمان امام صادق (ع) اوج جهاد تبیین را می‌توان دید؛ امامان معصوم در هر دوره‌ای متناسب با همان شرایط رفتار می‌کردند، همان‌طور که شهید مطهری گفت: امام حسین (ع) شهادت را انتخاب کرد، زیرا شهادت، نهضت و هدف ایشان را تا امروز ماندگار کرده است. امام صادق (ع) با ایجاد یک‌نهاد تعلیم و تربیت تأثیر به سزایی در میان جامعه اسلامی و غیر اسلامی دوران خودشان داشتند.

تقویت جبهه علمی و فرهنگی در سراسر جهان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در ادامه بابیان اینکه جامعة المصطفی العالمیه خود را مروج مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌داند و وظیفه آن تقویت جبهه علمی و فرهنگی در سراسر جهان است، افزود: امروز همه طلاب و اساتید بدانند در جهاد فکری و فرهنگی هستند؛ با برگزاری مراسم حضوری و استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در معرفی امام صادق (ع) به مردم دنیا نقش مؤثری داشته باشند.

وی خطاب به مبلغان جامعة المصطفی العالمیه گفت: از گرفتار شدن در هوای نفس دوری‌کنید، گرفتاری در هوای نفس باعث غرور می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در پایان اظهار داشت: جامعه آرمانی از نگاه امام صادق (ع) روابط فردی و اجتماعی است، روابط اجتماعی مبتنی بر عشق ورزیدن و صداقت است؛ جامعه آرمانی که در آن طلبه سازنده است، یعنی زمینه رشد علمی برای خود و دیگران را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha