چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
همایش سراسری محله قرآن

حوزه/ دبیر مجمع تربیتی فتح الفتوح گفت: جلسه های خانگی قرآن، قابلیت تبدیل شدن به تشکل های تربیتی را دارند تا در آن به نوجوانان و جوانان مباحث مختلف تربیتی و فرهنگی را ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدمهدی جزینی زاده در هفتمین همایش سراسری مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر با عنوان محله قرآن که در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد، اظهار داشت: جلسه خانگی قرآن می تواند به تحقق تربیتی کمک کند و این جلسه ها برای نوجوانان بسیار مفید واقع خواهد شد.
وی افزود: باید جلسه خانگی ویژه مربیان برگزار کنیم و بعد از ارائه راهکارها و آموزش ها، تشکل های تربیتی شکل گیرند.
دبیر مجمع تربیتی فتح الفتوح با بیان اینکه راهکارهای تربیتی باید در جامعه ارائه شود گفت: باید به دنبال روش هایی باشیم که تشکل های تربیتی با جذابیت هایی بتوانند به جذب جوانان و نوجوانان بپردازند.
وی ادامه داد: یک کانون تربیتی، کانونی است که متولی تربیت را پدر و مادر می بیند و خود را همراه آنان قرار می دهد، اکنون رابطه والدین با فرزندان بسیار کم شده است و یک مجموعه تربیتی باید کمک حال والدین باشد.
حجت الاسلام جزینی زاده با اشاره به برنامه های مجموعه فتح الفتوح گفت: در این مجموعه برای تشکل های عرصه غیر رسمی کودک و نوجوان، طرح شهید محسن فخری زاده را برگزار می کنیم بر اساس این طرح برای ایجاد کانون ها، مستعدان از جمله طلبه، معلم یا مربی را شناسایی می کنیم تا بتواند کانونی را راه اندازی کند.

* شکل گیری ۵۰۰ تشکل تربیتی
وی ابراز داشت: برای این افراد برنامه رویداد طلیعه ایجاد می کنیم تا کار تربیتی مطلوب را به آنها معرفی کنیم و افراد مستعد آموزش های اولیه را فراگیرند در همین راستا ۵۰۰ تشکل در یک سال گذشته ایجاد شده است و اکنون بسیاری از آنها در مرحله جذب متربی هستند.
دبیر مجمع تربیتی فتح الفتوح با بیان اینکه تربیت کار بسیار سختی است گفت: تلاش می کنیم از طریق شبکه های مختلف زمینه ایجاد تشکل های تربیتی را فراهم سازیم و متربی ها را جذب کنیم.
وی خاطر نشان کرد: در جبهه فرهنگی انقلاب مجموعه ای از مجامع فرهنگی و قرآنی تخصصی داریم و در عرصه تربیت جامعه فعالان فتح الفتوح را داریم رهبر معظم انقلاب اسلامی از واژه فتح الفتوح بسیار استفاده کرده اند و فرمودند که فتح الفتوح انقلاب اسلامی ساختن جوانانی از این قبیل است که مبنای اسلامی و الهی مستحکمی دارند.
وی با اشاره به موضوع فعالیت فتح الفتوح گفت: ۲ اولویت در این مجموعه است که اولویت اول شناسایی، توانمندسازی و شبکه سازی فعالان و تشکل های عرصه غیررسمی کودکان و نوجوانان است. اولویت دوم ما ارائه خدمت به سایر مجموعه های فرهنگی و تربیتی است.

* لزوم شناسایی فضای مجازی برای راهبردهای تربیتی
حجت الاسلام جزینی زاده خاطر نشان کرد: نوجوانان در جامعه ای زندگی می کنند که در این جامعه هجمه هایی وجود دارد؛ در هر صورت باید فضای جامعه را از لحاظ تهدیدها بشناسیم و بعد سیاست های راهبردی تربیتی را ارائه کنیم.
وی با تاکید بر وجود هجمه شبهه های فکری و اندیشه ای گفت: اندیشه های زیادی وجود دارد که در ذهن جوانان می اندازند و می گویند که این اندیشه ها حق است، همچنین شبهه در خصوص اهل بیت و اسلام به کرات وجود دارد.
دبیر مجمع تربیتی فتح الفتوح افزود: هجمه دوم جلوه ها و جذابیت هاست به گونه ای که از طریق شبکه های متعدد در فضای مجازی و ماهواره بسیاری از روابط را کلی جلوه می دهند که یکی از این روابط مانند رابطه دختر و پسر است. هجمه سوم طعنه و تمسخر است که باعث می شود افراد از دینداری دست بکشند.
وی ادامه داد: همچنین امرو نهی ها، نصیحت و دلسوزی ها از دیگر هجمه های فرهنگی است که امروزه به نوجوانان و جوانان ارائه می کنند این درحالیست که دین را با فلسفه آن و مهارت های دینی به کودکان و نوجوان آموزش نداده ایم.
حجت الاسلام جزینی زاده با انتقاد از اینکه آموزش فراوان و مستقیم دین چاره کار نیست گفت: نوجوانان قدرت تجزیه و تحلیل در دروان نوجوانی ندارد و این باعث می شود که حرف را ناقص متوجه شوند اگر زیاد در مورد دین صحبت کنیم توهم فهم مطلب پیدا می کنند از این رو انگیزه ای برای مطالعه و شنیدن نخواهند داشت.
وی بیان داشت: در بعضی از موارد، نوجوان و جوانان، مسائل و دانش دینی و احکام را می دانند ولی به خاطر تمسخر مردم از ظواهر دینی دست بر می دارند، نتیجه هجمه ها دست کشیدن از ظواهر و مسائل دینی است هر چند که استدلال های کافی دارند از این رو چاره کار این است که افراد را مسلح به سلاحی کنیم که بیایند در جامعه ولی اثرپذیر از اطرافیان نباشند.

* واکسیناسیون تربیتی جوانان
دبیر مجمع تربیتی فتح الفتوح با بیان اینکه باید جوانان و نوجوانان را نسبت به هجمه ها تربیتی واکسینه کنیم گفت: در خانه، موسسه قرآنی، کانون های تربیتی و هیات های مذهبی، باید برنامه ها به گونه ای باشد که واکسینه و مصون شوند باید اعتماد به نفس و خودباوری را ایجادکنیم.
وی افزود: خودباوری ریشه در احساس توانایی و ارزشمندی دارد. فراعنه در طول تاریخ مردم را خار می کردند تا از آنها اطلاعات کسب کنند این در حالیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال در میان معلمان در خصوص خودباوری صحبت کردند.
حجت الاسلام جزینی زاده تاکید کرد: کسی که خودباوری و توان ایستادگی دارد، مانند آب درون ظرف نیست که شکل ظرف را بگیرد از این رو باید راهکارهای خودباوری را در بین مردم بیان کرد.
وی با بیان اینکه در قرآن تقویت قدرت تفکر و خردورزی تاکید شده است گفت: تفکر روش حل مساله و استفاده از معلومات است فرد در مقابل هجمه های رفتاری با تفکر می تواند پاسخگو باشد در همین راستا فرزندان اهل تفکر، پرسشگر هستند و زیاد سوال می پرسند.
دبیر مجمع تربیتی فتح الفتوح خاطر نشان کرد: برای ایجاد اهل تفکر، باید بلند بلند فکر کردن را بیاموزیم تا فرزندان الگو برداری و تقلید کنند. با توجه به این مسائل، معتقد هستیم زمانی یک موسسه قرآنی و تشکل تربیتی است که در آن هدف محور و به دنبال تحقق هدف باشد، از این رو نباید به یک تک قالب اکتفا کرد بلکه باید از قالب های متفاوت و برنامه های مختلف مانند اردو، هیات، کارگاه مهارتی و سایر موارد برای افزایش قدرت تفکر بهره برد.
وی با اشاره به وظایف کانون های تربیتی در جذب جوانان و نوجوانان گفت: یک کانون تربیتی مجموعه است که فردی را در سن پایین از کلاس پنجم و ششم جذب می کند و برنامه مستمر هفت تا هشت ساله را ارائه می کند و به دنبال تحقق تربیتی در قالب های مختلف است تا افراد توانمند شوند.
حجت الاسلام جزینی زاده گفت: ما در مجموعه تربیتی اطلاعات محور نیستیم ویژگی و حالت محور هستیم یعنی خودباوری و تفکر را آموزش می دهیم و فرق کانون تربیتی با مدرسه این است که مدرسه به افراد دانسته ها را منتقل می کند ولی در کانون ها قدرت مدیریت، نقادی و نقد پذیری ارائه می شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha