پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون مداری را از خود شروع کرده، مطیع رهنمودهای رهبری و به دنبال حل مشکلات مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی را نیت خالص، یقین و عمل صالح در پرتو پیروی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) عنوان کرد و در ادامه به قرائت و تفسیر فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در ابتدای این دعا می فرمایند "خداوندا نیّتم را به لطف، یقینم را به رحمت و فسادم را به قدرتت اصلاح بگردان".

امام جمعه زاهدان به بیان نکاتی برگرفته از این دعا پرداخت و افزود: امام سجاد(ع) در جملات آغازین این دعای شریف کامل‌ترین ایمان، برترین یقین و نیکوترین نیت‌ها را از خداوند متعال درخواست کرده و این نشان دهنده اهمیت نیت، یقین و کار درست است که نقش ویژه‌ای در تامین سعادت انسان و جوامع بشری دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی، عقیده داشتن انسان به اینکه همه امورات در دست خداست را تجلی توحید و خدا پرستی دانست و ادامه داد: در روایات مختلفی نیت ریشه کار انسان معرفی شده و معیار ارزش گذاری کار انسان به نیت او بستگی دارد.

وی با اشاره به روایتی از پیغمبر اکرم(ص) در دوران جنگ احزاب، اظهار کرد: طبق بیان پیامبر گرامی اسلام(ع) ضربت امام علی(ع) به عمرو بن عبدود از عبادت جن و انس در طول تاریخ ارزشمندتر است و دلیل این ارزشمندی موقعیت زمانی، مکانی، شرایط حساس آن روزها و همچنین نیت خالص است که باعث شد امام علی(ع) لحظاتی دست کشیده بر خشم خود غلبه و سپس بازگشته و تنها با نیت الهی سر از تن دشمن جدا سازد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: امام علی(ع) نه به طمع بهشت و ترس از جهنم، بلکه به علت شایستگی خداوند او را بندگی می‌کند و در روایات چنین آمده است که ارزش انسان به ارزش همت و نیت اوست.

امام جمعه زاهدان افزود: اگر امام سجاد(ع) بیان می‌دارند "خداوندا نیت مرا بلند قرار بده"، به این علت است که در مواقع حساس توانایی اتخاذ تصمیم درست را داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: یقین دارای مراتب و به معنای ایمان، باور صد درصدی و اعتقاد انسان به خدا، مرگ و روز قیامت است.

وی افزود: امام(ع) چنین بیان می‌دارند که ممکن است برخی افراد به مرحله یقین نرسیده؛ مراتب آن را درک نکنند و تنها در مقام حرف؛ خدا، روز قیامت و آیات قرآنی را قبول داشته باشند، اما در مقام عمل به آن‌ها ملتزم نباشند، ولی اگر همه پرده‌ها کنار برود بر یقین من افزوده نخواهد شد و به اوج و قله یقین رسیده‌ام و این خواسته دیگری است که امام سجاد(ع) از خداوند متعال درخواست می‌کند.

امام جمعه زاهدان به بیان دو روایت در خصوص یقین پرداخت و عنوان داشت: مرحوم ابن شُعبه حَرّانی در کتاب تُحَفُ العُقول به نقل از امام صادق(ع) بیان می‌دارد که ایشان نقل فرموده هر چیزی حد و محدوده‌ای دارد، از حضرت سوال کردند حد و مرز یقین چیست؟ ایشان در پاسخ فرمود با خدا از هیچ چیز نهراسی و این علامت یقین و به معنای باور داشتن خداست، همانگونه که امام علی(ع) نیز بیان فرموده در صورتی که با قرآن و حق باشم اگر عرب و عجم به من لشکر کشی کنند هیچ هراسی نخواهم داشت.

وی ادامه داد: در روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل شده که خداوند متعال همان گونه که شک خالصی نیافریده؛ یقین خالصی هم نیافریده است مانند مرگ که هر کسی بدان معتقد است و کمتر کسی در فکر آن.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: نکته پایانی در دعای بیستم امام سجاد(ع) این است که امام با دعایش به همه ما درسی ارائه کرده آن هم اینکه باید تلاش کنیم تا در همه عرصه‌ها درست عمل کنیم و در هر کجا دارای نواقصی هستیم از خداوند متعال بخواهیم تا با قدرت خود آن را اصلاح گرداند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی در پایان خطبه اول ضمن دعا برای نزول باران رحمت الهی، گفت: احساس بر این است که مسئولان کشوری و مردم استان خشکسالی و قحطی آب را جدی نگرفته‌اند و همه کارها و گزارش‌هایی که ارائه می‌شود جای سپاسگزاری دارد، اما آن گونه که نیاز است و به طور جدی در مواجهه با بحران آب عمل نمی‌شود و خود مردم نیز تنش آبی را جدی نگرفته و دعا و تضرع برای رفع خشکسالی ندارند.

امام جمعه زاهدان افزود: در ایام بیماری کرونا و به توصیه مقام معظم رهبری همه مردم دست به دعا برداشتند که تا حدود زیادی موثر واقع شد، اما حالت دعا و تضرع در مواجهه با خشکسالی و بحران آب در استان مشاهده نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان با تسلیت مجدد شهادت امام جعفر صادق(ع) عنوان کرد: امام صادق(ع) از فرصت درگیری بنی امیه و بنی عباس استفاده کرده و در ادامه راه پدر کرسی‌های درس و بیان معارف اسلامی را برای مردم راه اندازی و شاگردان زیای را تربیت کردند و اکنون ما میراث دار این میراث بزرگ و ارزشمند هستیم.

وی افزود: امام شاگردانی را به صورت عمومی و خصوصی در علوم اسلامی و انسانی تربیت کردند و این شاگردان کتاب‌های مختلف نوشتند و این گونه بود که نام امام صادق(ع) در همه شهرها منتشر و همه بر بزرگی او اعتراف داشتند.

امام جمعه زاهدان گفت: امام صادق(ع) با روی باز همه را به حضور پذیرفته و افرادی با اندیشه و مذاهب مختلف پای درس ایشان نشسته‌اند و حتی ائمه چهار گانه اهل سنت با واسطه و بی واسطه نزد امام شاگردی نموده‌اند. جناب ابوحنیفه که اهل سنت از او به نام امام اعظم یاد می‌کنند دو سال نزد امام شاگردی کرده و بیان داشته اگر این دو سال شاگردی نزد امام صادق(ع) نبود هلاک می‌شدم، دیگران نیز بدون واسطه و با واسطه شاگردی نموده و درب کلاس امام(ع) برای همه افکار و مذاهب باز بود.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: به لطف خداوندی منابع حدیثی ما مملو از فرمایشات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است و مذهب و فقه ما تحت عنوان مذهب و فقه جعفری نام گرفت، به این علت که معارف فراوانی که از حضرت در منابع دینی ما وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی تصریح کرد: نکته عجیب این است که علیرغم اینکه علما، بزرگان و ائمه مذاهب اهل سنت همه به بزرگی امام صادق(ع) و تسلط او در علم، فقه، اخلاق و معنویت اعتراف دارند و در جملاتشان اشاره و در نوشته هایشان نقل شده است، اما در مجموعه‌های روایی آنها کمتر از امام صادق(ع) نقل شده و کمتر از روایات ایشان در فقه، کلام و تفسیر خود بهره می‌گیرند و جمع کثیر مسلمان خودشان را از این گنج گرانبها و معارف ناب محروم کرده‌اند که جای تأثر دارد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: جوامع اسلامی در همه اعصار بیشترین نیاز به معارف ناب امام صادق(ع)، حاکمیت فضای صلح، رفاقت و صمیمت دارند نه اینکه حق خود را به هر طریقی از برادر خود بگیرند و در شرایط کنونی مشاهده می‌شود با این کم‌کاری‌ها و از کار زدن‌ها به ناحق به دیگران تعرض می‌کنند.

وی با اشاره به ریزش ساختمان متروپل در آبادان و تسلیت به خانواده‌های عزادار و مردم خوزستان، گفت: از مسئولان تقاضا داریم که این پرونده را به جد پیگیری و اگر تخلف و کم کاری صورت گرفته با افراد خاطی برخورد جدی شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: در جامعه ما چنین اتفاقاتی نشأت گرفته از عدم انجام صحیح وظایف و فاصله گرفتن از تعالیم دینی است، زیرا همین ساختمان‌ها در گذشته توسط برخی افراد غیر متخصص ساخته و به مراتب دوام بیشتری از ساختمان‌های امروزی داشت که نشان دهنده کم کاری‌هاست و باید به معارف ناب اسلامی عمل کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به برخی مناسبت‌های پیش رو از جمله هفتم خردادماه روز قانون و آغاز هفته مجلس شورای اسلامی، به بیان چند نکته پرداخت و گفت: مجلس شورای اسلامی قانون مداری و احترام به قانون را باید ابتدا از درون خود شروع کند و نمایندگان باید پاکدست، مطیع رهنمودهای رهبری، به دنبال حل مشکلات مردم و وضع قوانینی باشند که کشور را به سوی سعادت راهنمایی کند.

امام جمعه زاهدان افزود: اگر انتظار داریم به مبانی اسلام توجه، قانون بر جامعه حکمفرما و به رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل شود ابتدا خود نمایندگان مجلس در این جهات پیشتاز باشند.

وی اضافه کرد: اگر مقام معظم رهبری بیان داشته‌اند که نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند انتظار این است که نمایندگان به آن‌ عمل کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی خاطر نشان کرد: اگر مجلس شورای اسلامی سالم، پاکدست، مجاهد و انقلابی باشد همراه با قوه مجریه و قضائیه می‌توانند صفحات و صحنه های خوبی را برای جامعه اسلامی رقم بزنند.

وی ادامه داد: انتظار از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی این است که همه با هم متحد، یک نظر و یکدست به دنبال حل مشکلات استان باشند و مطالبات به حق مردم را بازگو کنند و در مرکز کشور از ابزار قانون گذاری و نظارتی بر قوه مجریه استفاده کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: تلاش‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را نادیده نمی‌گیریم و از آنها تشکر می‌کنیم، اما انتظار مردم بیش از این است و باید مشخص کرد که نمایندگان استان در مجلس برای پیگیری حقابه ایران از افغانستان چه کرده‌اند و چرا از وزیر و وزارت خارجه سؤال نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان به طرح چند سؤال پرداخت و گفت: باید مشخص شود که به چه میزان این دیپلماسی ضعیف است که در برابر افغانستان هم قادر به دریافت حق خود نیستند و پاسخگو باشند که چرا از دیپلماسی عمومی و شخصیت‌های استان و ظرفیت‌های قبایل و طوایف استفاده نمی‌شود.

وی گفت: انتظار از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی این است که با اتحاد، وفاق، یکدست و یکصدا پیگیر مطالبات مردم خوب، عزیز، شریف، صبور و نجیب استان باشند.

امام جمعه زاهدان در پایان با اشاره به برخی مناسبت‌های پیش رو از جمله چهارشنبه اول ذی‌القعده سالروز میلاد حضرت معصومه(س)، آغاز دهه کرامت را گرامی داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha