پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
المصطفی

حوزه/ رئیس دانشگاه دولتی سامرا در سفر به جمهوری اسلامی ایران و شهر قم با رئیس جامعةالمصطفی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به آقای دکتر صباح العباس و همراهان وی، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و ابراز داشت: جامعةالمصطفی امروز عضو اتحادیه‌های مهم دانشگاهی بین‌المللی شامل اتحادیه دانشگاه‌های جهان، اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌آید.

وی، با اشاره به فعالیت شعبات جامعةالمصطفی در شهرهای مختلف ایران و کشورهای جهان، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های جامعةالمصطفی، پذیرش دانش‌پژوهان از دیگر مذاهب اسلامی است که هر یک براساس آموزه‌های مذهب خود به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند. این رویکرد در میان مراکز علمی دینی جهان اسلام بی‌نظیر به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به تنوع ملیتی چشمگیر دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی، اظهار داشت: هم‌اکنون، طلاب ۱۳۵ ملیت در بیش از ۱۶۰ رشته و گرایش علمی در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که بر اساس طرح تحول آموزشی، این تنوع رشته‌ای به بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش ارتقا خواهد یافت.

وی رشته‌های ارائه شده در جامعةالمصطفی را در سه حوزه علوم دینی، علوم انسانی با نگاه دینی و زبان و فرهنگ‌شناسی دسته‌بندی نمود و خاطرنشان کرد: رشته‌های اصیل حوزوی مانند فقه، امروز در المصطفی در قالب‌های تخصصی همچون فقه و محیط زیست، فقه و خانواده، فقه اقتصاد، فقه قضایی، فقه بهداشت و... ارائه می‌شود که المصطفی در راه‌اندازی بسیاری از این رشته‌ها پیشگام بوده است.

رئیس المصطفی با تأکید بر پیشتازی حوزه علمیه قم در عرصه علوم انسانی با دیدگاه اسلامی، عنوان داشت: رشته‌هایی مانند اقتصاد اسلامی، مدیریت، حقوق، تعلیم و تربیت، جامعه‌شناسی و... به همراه گرایش‌های متنوع هر رشته، در جامعةالمصطفی ارائه می‌شوند.

وی، با اشاره به ارائه رشته‌های مربوط به زبان و فرهنگ‌شناسی در جامعةالمصطفی، یادآور شد: هر چند جامعةالمصطفی به صورت گسترده به علوم پایه و تجربی ورود نداشته است، ولی به صورت محدود در برخی نمایندگی‌های خود، براساس نیازهای منطقه‌ای، رشته‌هایی همچون پرستاری را ارائه می‌نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به تحصیل غیرحضوری هزاران نفر در دانشگاه مجازی المصطفی، اظهار داشت: مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی، سالانه میزبان هزاران استاد و دانش‌پژوه از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف جهان است. در بخش‌های پژوهشی نیز المصطفی صاحب چندین پژوهشکده و پژوهشگاه است که مهم‌ترین آنها، پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در قم به شمار می‌آید که از ۲۲ گروه علمی برخوردار است.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان تصریح کرد: جامعةالمصطفی با بیش از دویست مرکز علمی و دانشگاهی در داخل و خارج کشور تفاهم‌نامه علمی به امضا رسانده که در قالب این تفاهم‌نامه‌ها، دوره‌های آموزشی و پژوهشی مشترک تعریف شده و در حال اجراست. هم‌اکنون، زمینه‌ی بسیار خوبی برای برقراری این همکاری‌های علمی میان دانشگاه‌های ایران و عراق وجود دارد و جامعةالمصطفی آماده است از این ظرفیت برای افزایش ارتباطات علمی و دانشگاهی استفاده نماید.

رئیس دانشگاه سامرا نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، فعالیت‌های علمی و دانشگاهی جامعةالمصطفی را در سراسر عالم، شایسته تقدیر دانست و ابراز داشت: جامعةالمصطفی نقش بسیار مهمی در گسترش علوم اسلامی و انسانی در جهان اسلام ایفا می‌نماید که مایه افتخار ماست.

وی در ادامه به معرفی دانشگاه سامرا و رشته‌های این دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه سامرا یک دانشگاه دولتی است و رشته‌های آن در دو محور علوم پایه و علوم اسلامی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

آقای دکتر صباح العباس‌، گسترش ارتباطات علمی دانشگاه‌های عراق را با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بسیار ارزشمند دانست و ابراز داشت: امیدواریم در این سفر، زمینه افزایش همکاری‌ها میان دانشگاه سامرا و دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران، به ویژه جامعةالمصطفی فراهم گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha