پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «افتراقات تفسیر المیزان و تسنیم در چهار محور در جزء یازدهم قرآن‌کریم» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهرا محمدی فشارکی طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «افتراقات تفسیر المیزان و تسنیم در چهار محور در جزءیازدهم قرآن‌کریم» با راهنمایی حجت الاسلام مجید انصاری تبار دفاع کرد.

محمدی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن، با محتوایی ‌بلند، برای سعادت بشریت نازل شده است. از این‌رو لازم است با تفسیر آن آشنا شویم. علم ‌تفسیر از علوم مرتبط با قرآن‌کریم است. از مهمترین کتاب‌های تفسیری شیعه می‌توان‌به: تفسیرالمیزان و تفسیرتسنیم اشاره‌ کرد.

وی ادامه داد: برخی از ویژگی‌های قابل اشاره تفسیرالمیزان سبک ویژه‌ی(تفسیر قرآن به قرآن) و جامعیت مولف آن در علوم‌ عقلی و نقلی و از ویژگی‌های تفسیرتسنیم نیز، عدم ‌استفاده از روش‌ شهودی و زبان ‌فارسی است. گاهی مفسران در تفسیر آیات با یکدیگر اختلافاتی‌ دارند. تفسیرالمیزان و تفسیرتسنیم نیز از این ‌امر مستثنی نیستند. در این تحقیق به مقایسه‌ی تطبیقی این دو تفسیر پرداخته شده‌ است .

محمدی اظهار کرد: در قسمت(مفردات‌قرآن) مفسر کتاب ‌المیزان و کتاب‌ تسنیم هر دو اصل قرینه‌ها را مشترکاً به‌ کار برده‌اند. اما در شیوه استفاده از قرینه‌ها و گونه کاربرد آن اختلافاتی دارند، در قسمت ‌منابع و کتب‌تفسیری: هر دو مفسر از کتاب‌های‌ تفسیری اهل‌سنت و همین‌طور شیعه و همین‌طور کتب ‌علمی و تاریخی بهره‌ برده‌اند ولی تفسیر تسنیم به‌خاطر اینکه رجوعش به منابع بیشتری بوده مطالب را، متقن‌تر ارائه کرده ‌است.

وی بیان کرد: قواعد و مبانی‌تفسیری مفسر المیزان و تسنیم از قواعد و مبانی یکسان استفاده‌ کرده‌اند، ولی تفسیرتسنیم در مباحث علمی و عرفــانی بیشتر وارد شده‌ و این مــوارد را برای تفسیر آیات درنظر گرفته‌ است، برداشت از آیات ‌قرآن‌کریم: هرچه مفسر قرآن توان‌ بیشتری برای استنباط ‌مطالب از آیات ‌قرآن داشته ‌باشد و از معنای کاربردی کلمات و همین‌طور اصطلاحی ‌واژگان استعمال ‌شده بهره ‌بیشتری ببرد برداشت او فراگیرتر و متقن‌تر می‌شود؛ که این‌ موارد در تفسیرتسنیم بیشتر دیده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha