جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس

آیین رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس، در سالن قصر شیرین باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس با حضور امیر علی سهرابی، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، رحیم نریمانی معاون آموزش و اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران، غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و محمدجواد جعفریان مدیرکل آسیب و اسناد و کتابخانه ملی، امروز هشتم خرداد، در سالن قصر شیرین باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

امیر سهرابی در ابتدای جلسه اظهار کرد دفاع مقدس دورانی نورانی بود که نمونه و مشابه آن را در تاریخ این سرزمین نمی توان مشاهده کرد؛ در آن ایام همه مردم بدون هیچ چشمداشتی دفاع کردند. این دفاع نیز به تبعیت از پیروی از فرامین حضرت امام بود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: آمار می گوید ۳ میلیون رزمنده در جبهه‌های جنگ تحمیلی حاضر بودند اما چندین برابر این تعداد از دفاع مقدس حمایت کردند؛ در حقیقت می‌توان ادعا کرد همه مردم ایران به نوعی با دفاع مقدس همراه بودند. در چنین شرایطی نیاز است تا ما بتوانیم آنچه در جنگ رخ داده را ثبت کنیم.

وی تاکید کرد ممکن است این سؤال پیش بیاید چرا ما باید شرح وقایع دفاع مقدس را بیان کنیم؟ جواب روشن است، همان گونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید خاطرات جنگ تحمیلی ثبت شود تا جوانان ما با میراثی که برای آنان به جامانده آشنا شوند؛ اگر ما بتوانیم در حوزه دفاع مقدس کتب و آثار خوبی را ثبت کنیم در حقیقت غرور ملی را احیا کرده ایم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه کارهایی که در این رابطه صورت گرفته کافی نبوده است، گفت: طی سالهای گذشته کارهایی در این رابطه انجام شده است، اما به نظرم هنوز این اقدامات کافی نیست، چرا که رزمندگان بسیاری وجود دارند که خاطراتشان می‌تواند برای جوانان بسیار آموزنده باشد

وی تاکید کرد: نوشتن کتاب در حوزه دفاع مقدس یک فایده ویژه دیگر نیز دارد آن هم اینکه این امکان را می‌دهد تا سینماگران و فیلمنامه نویسان بتوانند در این زمینه کار کنند، چون آن تاثیری که فیلم و سینما دارد چیز دیگر نخواهد داشت.

در بخش دیگری از این مراسم، غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس نیز بیان کرد: کوچه کوچه این سرزمین به نام شهدا مزین است؛ شهدایی که با ایثارشان افتخار آفرینی کردند. تمام رشادت هایی که در هشت سال دفاع مقدس شاهدش بودیم با تکیه با رهنمودهای حضرت امام(ره) بود، چون جوانانی که در جنگ حاضر شدند به عشق امام به نبرد برخاستند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند هر کدام از رزمندگان یک صندوقچه هستند که باید آنها را باز کرد و خاطراتشان را مرور کرد تا به این واسطه بتوانیم به تاریخ منسجم و دقیقی در حوزه دفاع مقدس برسیم

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با اشاره به اینکه کارهای خوبی در این رابطه صورت گرفته، گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲ هزار و ۴۱ ساعت مصاحبه انجام شده است که از آن ۱۹۷ عنوان کتاب تولید شده که ۱۱۴ عنوان آماده‌چاپ و ۱۰۰ عنوان به مرحله چاپ رسیده است. در بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس ما سالانه بیش از ۱۰۰ کتاب به چاپ می‌رسانیم.

علی میر هاشمی، معاون پژوهشی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس هم در این مراسم اظهار کرد: بحث تاریخ شفاهی حدود هشت سال پیش مطرح شد و از آن زمان به بعد امروز آن نهال کوچک تبدیل به درختی بزرگ شده است که جامعه را پوشش می دهد.

وی افزود: تمام کتاب هایی که در حوزه دفاع مقدس چاپ می‌شود دارای مزیت هایی هستند برای همین اگر امروز ما سه کتاب را به عنوان برگزیده انتخاب کردیم، دلیلش برتر بودن آنها آسان نیست، بلکه رسمی است که ما به آن متعهد بودیم.

در بخش پایانی مراسم، آثار برگزیده به شرح زیر انتخاب شدند:

رتبه اول کتاب «چریک های داور: نوشته عباس داور

رتبه دوم کتاب «هاتفان بی هیاهو» نوشته سید مهدی عاشوری

رتبه سوم کتاب «هزار قلعه» نوشته ملاداد رشیدی

در این مراسم همچنین دو کتاب «آن سوی خط» نوشته علی اصغر عزیزی و «ابوبصیر» نوشته خلیل ابوبصیر شایسته تقدیر شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha