جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعید روحانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روحانی گفت: در مرحله پایانی داوری و انتخاب برگزیدگان رویداد ملی فهما، ۱۲ کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور به‌عنوان کانون‌های برتر انتخاب شدند که سهم قم در این میان چهار کانون بود و به‌دلیل برتری و امتیاز بالای استان قم نشان ویژه رویداد ملی فهما به این استان اختصاص داده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روحانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم امروز در نشستی با اصحاب رسانه استان قم اظهار داشت: در سال سوم رویداد ملی فهم که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، سنجش در این رویداد بر اساس ۱۳ محور بود که استان قم در ۱۲ محور، رتبه اول را با بالاترین امتیاز کسب کرد و نشان ویژه فهما با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم قم شد.

گفت: ساختار فعالیت‌های کانون‌های مساجد در سه محور شبستان فرهنگ، شبستان هنر و شبستان نوآوری برنامه‌ریزی شد که رواق نور، رواق دانش، رواق کتاب، رواق همدلی، رواق رسانه زیر مجموعه شبستان فرهنگ بود.

وی افزود: در رویداد ملی فهما تمامی مساجد به هم مرتبط شده‌اند تا کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور هم‌افزایی و رقابت داشته باشند؛ از سال ۹۸ تاکنون سه رویداد کشوری فهما برگزار شده که قم در سال ۹۸ و ۹۹ پس از سنجش در هشت محور، رتبه برتر را کسب کرد و به‌ عنوان پایتخت فهما انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه در رواق فیلم ثبت اثر تولیدی، نقد و بررسی فیلم و فعالیت خودجوش موارد سنجش کانون‌ها بود، بیان کرد: در رواق نمایش ثبت اثر تولیدی، نقد و بررسی نمایش و فعالیت خودجوش مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم افزود: طرح تلاوت نور، رویداد قرآنی مدهامتان، دوره آموزشی حفظ موضوعی، جلسات سنتی قرآن و صحیفه‌خوانی و نهج‌البلاغه، دوره آموزشی کوثر رسالت و فعالیت‌های خودجوش از جمله فعالیت‌های مورد نظر در رواق نور بود.

وی طرح ملی پیوند مسجد و مدرسه، طرح ملی سحاب، ثبت کلاس‌های آموزشی، دوره آموزشی طرح‌نویسی، دوره آموزشی ترنم فهما، فعالیت‌های خودجوش را فعالیت‌های رواق دانش معرفی کرد و گفت: در رواق کتاب با فعالیت‌های مسابقات کتابخوانی فهما، طرح صدای کتاب، فهرست‌نویسی کتاب، طرح شنبه‌های کتاب، دوره آموزش کتابداران و فعالیت‌های خودجوش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سنجیده می‌شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه ثبت اخبار، دوره آموزش سواد رسانه، تولید و انتشار محصولات چندرسانه‌ای، عضویت در کانال گپ و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجیدن کانون‌ها در رواق رسانه رویداد ملی فهما بود، اضافه کرد: در رواق همدلی نیز مواردی مانند ثبت خدمات کانونی، طرح سه‌شنبه‌های تکریم، دوره آموزش یاری‌گران زندگی، دوره آموزش سفیران اجتماعی و فعالیت‌های خودجوش نیز در رویداد فهما مورد توجه قرار گرفت.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم اضافه کرد: ثبت آثار تولیدی هنرهای تجسمی، برگزاری نمایشگاه آثار، دوره آموزشی هنرهای تجسمی و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجش در رواق ترنج بود. همچنین در رواق قلم ثبت آثار تولیدی ادبی، برگزاری محفل ادبی دوره آموزشی داستان‌نویسی و فعالیت‌های خودجوش از موارد سنجش رویداد فهما بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: دوره آموزشی «آفاق اندیشه» برای هفتمین بار در مشهد مقدس برگزار می‌شود که شعار آن «مسجد کانون تربیت و تبیین» است؛ این دوره از ۱۲ تا ۱۵ خردادماه برای ۲۰۰ نفر از فعالان مساجد قم و از هر مسجد یک نفر در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی رواق کارآفرینی و نوآوری را زیر مجموعه شبستان نوآوری معرفی کرد و گفت: تولید محصولات فناوری اطلاعات، دوره آموزشی فناوری اطلاعات، فعالیت‌های خودجوش، ایجاد کسب و کار فرهنگ و هنر، دوره آموزشی کارآفرینی خلاق و فعالیت‌های خودجوش از جمله موارد فعالیت در دو رواق کارآفرینی و فناوری بود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم با بیان اینکه محور سیزدهم در رویداد ملی فهما ساماندهی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بود، بیان کرد: در این بخش دریافت و تمدید مجوز، ثبت کادر و ارکان، تابلو کانون، افزایش عضو جدید، فعالیت‌ در شبکه‌های تعاملی، شبکه کانون‌های رابط و فعالیت‌های خودجوش مورد بررسی و سنجش قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: حدود ۲۶ هزار کانون در کشور داریم که ۴۲۹ کانون فرهنگی در قم حضور دارد و از این تعداد، سه هزار و ۵۰۰ کانون به عنوان کانون برتر در مرحله اول داوری انتخاب شدند که سهم استان قم تا این مرحله از داوری، ۲۹۵ کانون بود؛ پس از چندین مرحله داوری به ۳۵۰ کانون در کشور و سهم قم ۵۰ کانون شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه در مرحله بعدی داوری و گزینش ۷۰ کانون در کشور انتخاب شدند که ۱۴ کانون سهم استان قم بود و در مرحله پایانی داوری و انتخاب برگزیدگان ۱۲ کانون در کشور به‌عنوان کانون‌های برتر انتخاب شدند که سهم قم در این میان چهار کانون بود؛ کانون امام رضا(ع) در رواق دانش، کانون شهید صالحی در رواق رسانه، کانون تبیان در رواق کارآفرینی و کانون الرضا(ع) در رواق فناوری رتبه برتر را در رویداد ملی فهما کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه با وجود ظرفیت بین‌المللی قم نباید از سهم خود استان قم و ظرفیت مساجد و کانون‌های فرهنگی استان غافل شد، بیان کرد: تلاش کانون‌های فرهنگی هنری مسجد نباید نادیده گرفته شود و ما انتظار داریم که متولیان استان با این کانون‌ها در مواردی مانند بودجه پشتیبانی و همراهی کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قم در پایان سخنان خود گفت: ما باید در سطح استان ظرفیت بی‌شمار مساجد را معرفی کنیم، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بازوی فرهنگی امام جماعت است، پس باید ائمه جماعت به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توجه جدی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha