سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حوزه امیرالمومنین رشت

حوزه/ حجت الاسلام شعبانی گفت: امروز نه تنها برای انتقال مفاهیم دینی در سطح بین الملل نیاز به فراگیری زبان نیاز است، بلکه یکی از ملزومات رسیدن به تمدن نوین اسلامی یادگیری زبان می‌باشد.

حجت الاسلام صادق شعبانی، مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین علی(ع) رشت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اهداف این مدرسه از برگزاری دوره زبان روسی را تشریح کرد:

مدرسه علمیه امیرالمومنین علی(ع) رشت در تمامی برنامه‌ها حرف از جهانی کردن تفکر اسلامی به میان می‌آورد، و یادگیری زبان را به طلبه‌ها توصیه می‌کند؛ جهانی سازی دین اسلام چگونه اتفاق می‌افتد؟

از آنجایی که تمدن، پیوسته با فطرت و معرفت در ارتباط است، لذا برای افزایش سطح معرفت و خود آگاهی و خلق ارزش افزوده معارف دینی در رابطه با توسعه فردی و اجتماعی افراد انسانی و بلکه برای وصال خدا خواهی و خدا افزایی در بستر زندگی أبنای بشر نیاز به فراگیری زبان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

طلاب رشت زبان روسی را فرا می گیرند

امروز نه تنها برای انتقال مفاهیم دینی در سطح بین الملل نیاز به فراگیری زبان نیاز است، بلکه یکی از ملزومات رسیدن به تمدن نوین اسلامی یادگیری زبان می‌باشد. بخصوص زبان عربی و انگلیسی.

برای فعالیت در سطح بین الملل نیاز به زبان انگلیسی بیشتر است تا روسی؟

در صدر اسلام پیغمبر اکرم(ص) به زید بن ثابت امر فرمودند: برو زبان سریانی و عبری را یاد بگیر، به علت اینکه باید زبان سریانی بدانی تا بتوانی با مسیحیان صحبت کنی و زبان عبری بدانی تا بتوانی با یهودیان گفت و گو کنی. ما نمی‌توانیم که برای ارتباط‌گیری با دنیا و صدور تمدن اسلامی به زبان انگلیسی اکتفاء کنیم، چرا که زبان انگلیسی فقط جهت ارتباط و تعامل بین‌المللی در یک نظم خاص است، مثلاً اگر شما یا هر کس دیگری به کشور چین، ژاپن، کره، یونان، برزیل، هند و هر با هر کشوری سفر ‌کنید، قطعاً نه زمان یادگیری زبان همه کشورها را دارید و توانایی آن را، فلذا همه نمی‌توانند که زبان هر کشور را یاد بگیرند، به همین دلیل زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی در یک جهت خاص و نظم خاص است.

ما در عصر حاضر شاهد هستیم کسانی که به گونه‌ای در سطح افکار و رفتار بشری اثر گذار بودند، مانند امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، به این مسئله توجه ویژه داشته‌اند که فراگیری زبان بین اللمل یکی از ملزومات است بلکه آن را مقدمه واجب می‌دانند، برای یک واجب ضروری که آن تبلیغ دین الهی است.

اگر بخواهیم تمدن اسلامی را که در حال شکل‌گیری است، در آینده برای کشور ثالث صادر کنیم، باید زبان های زنده دنیا و فرهنگ کشورهای هدف را یاد بگیریم تا بتوانیم با همه مردم آن کشور برای صدور تمدن اسلامی ارتباط برقرار کنیم.

چه برنامه‌ای برای یادگیری زبان روسی در مدرسه امیرالمومنین(ع) رشت دارید؟

روسیه امروز خواهان تعامل با ایران و جهان اسلام است، مخصوصاً بعد از اتفاقات اخیر، مردم کشور روسیه به شدت دنبال این هستند که ایران را بشناسند و با فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

برنامه ما به جهت نزدیکی گیلان به کشور روسیه، آموزش زبان روسی به طلاب است و این کار را با جدیت تمام دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم ان‌شاءالله استان گیلان را در آینده به دروازه‌ای تبدیل کنیم برای صدور تمدن اسلامی به روسیه؛ البته هدف ما فقط روسیه نیست، همچنان که مقدمات زبان عربی را در مدرسه علمیه امیرالمومنین علی(ع) برگزار کردیم، در آینده نزدیک نیز ان‌شاءالله از ظرفیت مدرسه علمیه امیرالمومنین علی(ع) استفاده خواهیم کرد جهت آموزش زبان انگلیسی و فرانسه به طلاب علاقمند به این زبان‌ها.

هفته قبل یک خبر از شما با این عنوان «طلاب رشت زبان روسی را فرا می گیرند» منتشر شد و یکی از شبکه‌های معاند آن خبر را بازنشر کرد. هدف این شبکه معاند از بازنشر این خبر چه بود؟

در حالت کلی رسانه های معاند، هدف از انتشار اخباری که مربوط به ایران و انقلاب اسلامی است، تخریب و تضعیف چهره این انقلاب است و به تصور خود با گذاشتن کامنت زیر خبر، ذهن مردم را نسبت به این کار بدبین می کنند و به هر دری می‌زنند تا موتور انقلاب را متوقف کنند. البته راه به جایی نخواهند برد.

دشمن برای تخریب وجهه حوزه عملیه میلیاردها دلار هزینه کرده است؟ و چشم دیدن پیشرفت و پویایی حوزه علمیه را ندارد. دشمنان بدانند اگر انقلاب پایدار است، به خاطر آن است که حوزه علمیه همچنان فعال است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha