جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی در قوچان

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در یادواره شهدای روحانی قوچان تصریح کرد: باید نخاله هایی که می خواهند از خون شهدا سوء استفاده کنند و دنیاطلبان و هواپرستان خائن غربال و از جامعه انقلابی جدا شوند تا این حکومت و انقلاب بماند، این یک امانتی است که ائمه(ع) و شهدا به دست من و شما داده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در یادواره شهدای روحانی شهرستان قوچان گفت: امروز اگر اسلام و دین در اختیار ما هست به برکت خون همین شهدا است. شهدای این شهرستان خصوصاً شهدای روحانیت، علما و طلابی که با خون خودشان این مسئولیت بزرگ را امضا کردند.

وی با بیان اینکه شیعه مفتخر است که رهبران و ائمه ای دارد که نه قبل از آن ها در طول تاریخ و نه بعد از آن ها نظیری برای این افراد پیدا نمی شود، ابراز کرد: تاریخ برای امام صادق (ع) غیر از خود ائمه معصومین (ع) دومی را به ما معرفی نمی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگرچه شیعه امیرالمؤمنین (ع) هستیم، اما حقیقت و زوایای مذهب، تا زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برای بشر بیان نشد و امکان بیانش نبود برای مثال تا زمان امام باقر (ع) هنوز مردم نمی‌دانستند چگونه حج انجام بدهند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از احکام حج در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام بیان شد، اظهار کرد: جهاد تبیین، تبیین دین، بیان حقیقت قرآن تا زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام امکان بیان حقیقت دین نداشت، بعد از ارتحال یا شهادت پیامبر اکرم(ص) حکومت بنی امیه و تاریخ اسلام را مورد تحریف قرار داد که چیزی از اسلام چیزی باقی نمانده بود.

قدر شیعه بودن خودمان را بدانیم

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با استناد به احادیث و روایات، نقش ائمه اطهار در ماندگاری دین و احکام اسلامی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: انس بن مالک میگوید تمام آنچه که پیامبر (ص) آورد در آن چند دهه بعد از رحلت پیامبر از بین رفت و غیر از نماز (آن هم ظاهری از نماز) چیزی باقی نمانده بود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اینکه سیاستی که امروز به دست مبارک امام رضوان الله تعالی علیه و با خون این شهدا در حکومت اسلامی تجلی پیدا کرد آن قدمهای اولیه اش در زمان امام صادق (ع) برداشته شد، ابراز کرد: دستورهای اصلی را امام صادق(ع) داد، ایده اصلی مراجعه به حاکم اسلامی یعنی آن حکمی که خدا می گوید، این را امام صادق(ع) بیان کرد. حضرت فقط برای ما احکام نماز و روزه و حج را بیان نکرد، فقط اخلاقیت را بیان نکرد، آنچه که مهمتر از اینها بود مسألۀ عدم رجوع به حاکم ظالم بود.

وی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) حق بزرگی بر بشریت دارد، عنوان کرد: ما امروز آن قدر در مسائل اعتقادی از امام صادق علیه السلام روایت داریم که هیچ مذهبی ندارد. هیچ فرقه ای نمی تواند آنچه را که ائمه علیهم السلام در مورد خدا بیان کردند، در توحید، نبوت، امامت و معاد بیان کردند در هیچ مذهبی وجود ندارد؛ قدر مذهب خودمان را بدانیم؛، قدر شیعه و جعفری بودن خودمان را بدانیم.

کار و خدمتی که امام(ره) کرد به برکت سفره علمی امام صادق (ع) است

آیت الله فاضل لنکرانی با تاکید بر اینکه امام اگر این انقلاب را رهبری کرد و مردم را به میدان آورد و و جوانان و روحانیون در این راه به شهادت رسیدند از برکت سفره امام صادق (ع) است، تصریح کرد: کار و خدمتی که امام کرد به برکت سفره علمی امام صادق (ع) است، ما قبل از انقلاب دین را چطور میشناختیم؟ قبل از انقلاب می گفتیم یک افرادی در زمان امام حسین علیه السلام بودند در عاشورا و در کربلا شهید شدند و ما هم عزاداری می کردیم و فکر نمی کردیم امروز هم باید برای دین خون داد.

وی ادامه داد: طاغوت با نماز ما مخالف نبود، با مساجد ما مخالف نبود، پس با چه چیزی مخالف بود؟ طاغوت می گفت من هر کاری بخواهم به عنوان سلطنت کنم، به عنوان حکومت کنم، هر ظلمی بخواهم بکنم به عنوان حکومت باید انجام بدهم، امام(ره) در مقابلش ایستاد، اصلاً طاغوت یعنی حکومت غیر مشروع، در مقابل حکومتی است که به خدا متصل باشد و ما این افتخار را داریم به برکت انقلاب و به برکت شهدا، این حکومت تجلی و تحقق پیدا کند.

شهدا حرف امام(ره) را فهمیدند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه شهدا فریاد آزادی خواهی و آخرت گرایی امام راحل را با همه وجود متوجه شده بودند، اظهار کرد: شهدا چگونه به این مرحله رسیدند، آنها سخن و حرف امام را فهمیدند که امام برای قدرت طلبی به میدان نیامده است، امام به دنبال کسب مقام دنیوی نیست بلکه او آمده فریاد هدایت بشر را سردهد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: امام راحل آمده بود کشور را از یوغ یک حکومت غیرمشروع خارج کند، اینها حرف امام(ره) را زودتر از دیگران فهمیدند و رفتند ایثار کردند و جان خود را دادند.

شهدای روحانی افتخار روحانیت اند

وی با اشاره به تاریخ پرفروغ روحانیت، گفت: روحانیت در طول تاریخ هر جا باید برای حفظ دین جان خودش را فدا کند به میدان آمده است، شهید اول و شهید ثانی جزء طراز اولهای فقهای ما هستند، در میان فقها ما مثل شهید اول به عدد انگشتان یک دست نداریم! اما به مقام شهادت می رسد و من با صدای بلند می گویم این افتخار مختص روحانیت شیعه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام در طول حیات خود آماده شهادت بود، ابراز کرد: خدا این مقام را به فرزند او مرحوم آیت الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی رضوان الله تعالی علیه داد، مرحوم حاج آقا مصطفی کسی بود که اگر می ماند یکی از مراجع مسلم تقلید بود، از نظر درجه علمی در این رتبه بود.

آیت الله فاضل با اشاره به اینکه شهدا سخن امام(ره) را زودتر از دیگران دریافت کردند، تصریح کرد: در انقلاب خودمان در دوران طاغوت در زندانها چه کسانی شهید می شدند؟ شهید سعیدی، شهید غفاری، این شهدایی که در زندان های مخوف شاه به شهادت رسیدند و پای اسلام و شیعه ایستادند، بعد از انقلاب، شهید بهشتی ها و مطهری ها، این همه شهدا و شهدای پرافتخار قوچان که این شهر را مزیّن کرده اند به نام خودشان و با رنگ خون خودشان اسلام را برای همیشه زنده کردند؛ اینها زودتر از ما و دیگران حرف امام را فهمیدند.

شهدای روحانیت سرمایه مردم اند

وی با تاکید بر جمله ای از شهید سردار سلیمانی، عنوان کرد: حاج قاسم جمله زیبا و پرمعنایی دارد که می فرماید شهید قبل از آنکه به شهادت برسد باید شهید بشود، بسیار حرف درستی است؛ شهید قبل از آنکه به شهادت برسد باید قابلیت تزریق خون خودش را به نفع اسلام ببیند و لذا شهدای ما قبل از شهادت می‌دانستند به مقام شهادت میرسند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شهادت افتخاری برای روحانیت و حوزه های علمیه است، اظهار کرد: روحانیت در طول تاریخ هر جا باید برای حفظ دین جان خودش را فدا کند به میدان آمده، این افتخار برای روحانیت است که از طلبه سال اول تا مجتهد درجه اول در صف شهدا را داریم و آمار صنفی روحانیت نسبت به جمعیتی که دارد بر حسب آنچه که می گویند شش برابر سایر گروه ها است، یا برخی دقیق تر میگویند ده برابر سایر گروه ها است.

وی، جدایی از علم را بسیار سخت دانست و اذعان کرد: کسی که طعم علم را بچشد نه شب دارد نه روز دارد، دنبال علم است دائماً و عاشق علم می شود؛ افرادی که دنبال مال دنیا هستند خیلی هایشان هم عاشق مال نیستند، ولی کسی که دنبال علم است، عاشق علم است؛ اما یک طلبه ای می آید این مقام را رها می کند، جان خودش را فدا میکند و با افتخار و با عشق بیشتر خون خودش را می دهد برای اینکه این حکومت اسلامی باقی بماند.

نخاله هایی می خواهند از خون شهدا سوء استفاده کنند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه باید این نظام را و این حکومت را با همه وجود حفظ کرد، اظهار داشت: باید نخاله هایی که می خواهند از خون شهدا سوء استفاده کنند و دنیاطلبان و هواپرستان خائن غربال و از جامعه انقلابی جدا شوند تا این حکومت و انقلاب بماند، این یک امانتی است که ائمه(ع) و شهدا به دست من و شما داده اند.

پاسداری از خون شهدا وظیفه هر ایرانی است / اشتباهات را به حساب دین نگذاریم

آیت الله فاضل لنکرانی وظیفه علما، روحانیت و هر ایرانی را پاسداری از خون شهدا برشمرد و تصریح کرد: وظیفه ما این است که امروز با همه وجود از خون این شهدا پاسداری کنیم، دین را مراقبت کنیم؛ اشتباهات افراد زیادی که در این چند دهه آمدند مسئولیت داشتند را به حساب دین نگذاریم و این توطئه بزرگی که امروز دنیا علیه روحانیت شیعه دارد، را باید بیدار باشیم، می خواهند بین روحانیت و مردم جدایی بیندازند، می خواهند بین رهبری و امت جدایی بیندازند، فتنه ها و توطئه ها می کنند و نقشه ها می کشند، البته مردم ما به لطف خدا آگاهند، ولی توطئه دشمن قوی است،نقشه های دشمن بسیار قوی است.

خدمتگزاری به مردم افتخار روحانیت است

وی خدمتگزاری به مردم را افتخاری برای روحانیت دانست و گفت: ادعای روحانیت برای خدمتگزاری به مردم شعار نیست، یک واقعیت است؛، شهدای روحانی سرمایۀ مردم و دین هستند و نگذارید این سرمایه را متزلزل کنند. تمام نقشه های امروز دشمن برای همین است، لذا باید مراقب باشیم، خود روحانیت وظیفه ای دارد به وظیفۀ انقلابی و علمی اش باید عمل کند، به وظیفه خدمتگزاری اش باید عمل کند، ولی وظیفه مهم مربوط به مردم است که مراقب باشند این سرمایه بزرگ مورد تزلزل قرار نگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha