پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار آیت الله اعرافی و پاپ

حوزه / شبکه ایتالیایی رم‌رپورتز (Rome Reports) که به طور تخصصی در زمینه اخبار واتیکان فعالیت می‌کند در گزارشی به تحلیل دیدار اخیر آیت‌الله اعرافی و پاپ فرانسیس پرداخت.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، دیدار مدیر حوزه‌های علمیه ایران با رهبر کاتولیک‌های جهان از آغاز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ به گونه‌ای که علاوه بر رسانه‌های ایران، واتیکان‌نیوز، صفحه رسمی پاپ در توئیتر، خبرگزاری زنیت، روزنامه گاردین و سایر رسانه‌ها به این دیدار پرداختند.

همچنین انتقال پیام شفاهی رهبر انقلاب به پاپ در آن دیدار، جلوه جدیدی از بازخوردهای رسانه‌ای سفر آیت‌الله اعرافی را به دنبال داشت و بسیاری از رسانه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به آن پرداختند و به طور خاص به دلیل طرح موضوع فلسطین و یمن در آن پیام، رسانه‌های منطقه ورود جدّی به آن داشتند.

همزمان برخی نخبگان علمی و چهره‌های فعال در عرصه بین‌الملل به انجام مصاحبه‌های تخصصی و تحریر یادداشت‌های تحلیلی نسبت به سفر آیت‌الله اعرافی به ایتالیا و واتیکان پرداختند و از منظر خود این موضوع را تحلیل و برخی شخصیت‌ها از آن به عنوان فرصتی جدید برای معرفی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام به اروپا و دنیای غرب یاد کردند.

در جدیدترین اقدام، شبکه ایتالیایی رم‌رپورتز (Rome Reports) که به طور تخصصی به اخبار پاپ، واتیکان و کلیسای کاتولیک می‌پردازد، در گزارشی تحلیلی به این دیدار پرداخت.

شبکه رم‌رپورتز در گزارش خود آورد: «پاپ فرانسیس دیدار خصوصی با آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه های علمیه ایران داشت. وی مقیم قم است؛ شهری که مرکز اسلام شیعی در کشور به شمار می رود و ریاست برخی از مؤسسات تأثیرگذار در منطقه را بر عهده دارد. «آیت الله» یکی از عالی ترین القاب در سلسله مراتب مذهبی شیعه است. »

این شبکه در مصاحبه اینترنتی با حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه ابراز داشت: آیت‌الله اعرافی مدیریت برخی نهادهای مهم بین المللی را بر عهده داشته و این سفر می‌تواند دوران جدّی و جدیدی را در روابط قم و واتیکان ایجاد کند.

شبکه رم‌رپورتز در بخش دیگری از این گزارش آورد: «‌اگرچه این اولین بار نیست که پاپ فرانسیس با یکی از رهبران اصلی شیعه دیدار می‌کند، اما این اولین دیدار رسمی بین حوزه علمیه قم و واتیکان است؛ در این نشست بر اهمیت گفت‌وگوی ادیان تاکید و آزار و اذیت و جنایت در سراسر جهان محکوم شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سيد مصطفى محمدى IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 1
    باسلام به نظرم اين ديدارها تراز جديد و بالانرى از حوزه علمیه قم را در فضاى بین‌الملل إيجاد ميكند و زمینه را براى انتقال معارف شيعى به نقاط مختلف جهان فراهم تر ميكند. آفرین به آقاى اعرافى
  • محمد IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 1
    خوبه
  • سید NL ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 0
    سفر خوب و آنطور که رصد کردم پرثمر بود اما اگر برخی از متخصصان حوزه ادیان که سالهاست در زمینه کاتولیک و ارتباط با واتیکان کار میکنند همراه حاج آقا بودند قطعا ثمراتش بیشتر میشد همچنین بهتر بود چند ماه قبل از رفتن ایشون یک هیئت حوزوی دانشگاهی میرفت در کشورهای مقصد و زمینه را برای تفاهم نامه های دقیق و کاربردی و علمی فراهم میکرد. البته همین اقدام هم عالی بود. همچنان که در همین گزارش شبکه ایتالیایی هم امده است این اقدام، نخستین دیدار رسمی بین حوزه علمیه قم و واتیکان بود. دست مریزاد به حاج آقای اعرافی که نگاه ها به حوزه را در داخل و خارج کشور تغییر داده و البته این تغییر، ماموریت های جدیدی را نیز پیش روی حوزه میگذارد.
  • وحدتی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 1
    سلام علیکم اصل دیدار بسیار مهم و مفید بود ولی دو نکته هست:نخست اینکه ارباب ملل و ادیان می باید پیشتر و بیشتر از اینها مراوده داشته و بر مشترکات و کلمه سوائ پای بفشارند تا منازعات بیهوده بین المللی کاهش یابد دوم اینکه کسانی برای گفتگوی بینابینی در حوزه‌ علمیه تربيت شوند چنانکه واتیکان این فرایند را از چند دهه پیش آغاز کرده و دانشکدهٔ خاصی در دانشگاه کاتولیک برای این امر اختصاص داده است در ایران هر زمان دعوتی از جهان مسیحی می‌شود تنها تعدادی کمتر از انگشتان دست هستند که برای گفتگوی بینادینی اعزام می‌شوند روشن‌بینی که از دانشمند فرزانه آیة الله اعرافی سراغ داریم ايجاب می‌کند اهتمام خاص به این امر داشته باشند ظرفیت آستان قدس رضوی نیز در این باره قابل بهره برداری می‌باشد و السلام
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 0
    با عرض سلام و احترام. واقعا باید بسیار خوشحال شد و جای این حرکتها حس می شد. لکن نگرانیها در این حوزه بین الملل حوزه علمیه بسیار است و بزرگترین آن این است که آیا سیستمی در باره ارتباط با مراکز علمی جهان وادیان ترسیم شده است؟ کارهای زمین مانده در این حوزه زیاد است. اعم از آموزش و پژوهش و تبلیغ و کتاب ونشر و فضای مجازی و... لکن عجالتا به چند نمونه اشاره می کنم: 1-اعزام و تبادل اساتید سطوح عالی علمی و فرهنگی. 2-اعزام دوره تکمیل زبان آموزی. 3-برگزاری کارگاههای آموزشی موضوعات بین الملل. 4-برگزاری وشرکت درهمایش ها و نمایشگاهها. 5-تهیه پایان نامه های سطح سه وچهار درموضوعات بین الملل. 6-تشکیل کمیته های هم اندیشی درباره کشورها. 7-شناسائی وارتباط با مبلغان فعال جهان . 8-رصد وتهیه و تولید آخرین محصولات علمی ادیان.
  • ! IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 2
    پاپ مشکل ایستادن داره؟
    • فاطمه سادات NL ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      ملاحظه میفرمایید که . روی ویلچره. البته اینطور نیست که اصلا نتونه بایسته اما معمولا روی ویلچره
  • عبدالله IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 0
    بسیار عالی. همانطور که طبق روایات حضرت حجّت - روحی له الفداء - به همراه حضرت مسیح - علی نبیّنا و آله و علیه السلام - ظهور خواهند کرد، چنین مراوداتی می تواند زمینه های همگرایی بیشتر پیروان این دو بزرگوار را فراهم آورده و زمینه های ظهور را تسریع نماید. به حوزه مقدّسه و جناب اعرافی به جهت این کیاست تبریک می گویم.
  • محمد IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام و خدا قوّت. این تعاملات - که از وظایف و مأموریت های ذاتی حوزه می باشد - هرچند با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی، دیر آغاز شده، اما نویدبخش فطره ای جدید و الهی در مراودات بین المللی حوزه است. امیدوارم که این رفت و آمدهای مؤثر بر مبنای شریفه «قل یا أهل الکتاب تعالوا إلی کلمة سواء» بیش از پیش مورد توجه مدیریت کلان حوزه قرار گیرد.