جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام رضا(ع) امام رئوف هستند، این امر به خاطر شدت مهربانی و لطف امام به همگان و زائران داشته که رافتش شامل همه مردم از همه جریان‌های فکری است.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز میلاد شمس الشموس امام رضا(ع) اظهار داشت: این امام همام به قدری مهربان بودند که حتی بعد از شهادتشان این رأفت را نسبت به همگان داشتند و مرقد مطهر ایشان پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است.

وی افزود: پناه آوردن آهو به دامن امام رضا(ع) یکی از جلوه های عطوفت این امام است از این رو هر کسی با هر جریان فکری وقتی به حضرت توسل پیدا می کند مورد لطف و عنایت حضرت قرار می گیرد ضمن اینکه خاطرات زائران در حرم ملکوتی این امام نگاشته شده است و حتی آنهایی هم که بازگو نشده در دل محبان باقی مانده است.
این استاد حوزه، با بیان اینکه امام رضا(ع) از جمیع ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی مانند اجداد طاهرین خود امتیازهای ویژه ای دارد گفت: خداوند آنها را در ذیل آیه تطهیر معرفی می کند و مهمترین ویژگی اهل بیت(ع) و این امام همام طهارت، پاکی و بنده صالح خدا بودن است.

وی ابراز داشت: این امام به حسن خلق، مدارا، انفاق از بهترین ها، ساده زیستی و مهربانی معروف بود، افرادی که به حضرت مراجعه می کردند با کرامت و بزرگی با آنها برخورد می کرد و نیاز طرف را بدون هیچ گونه منتی برآورده می کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عالم آل محمد(ص) گفت: یکی از ابعاد وجودی حضرت مساله علم است که عالم آل محمد یکی از القاب ایشان است این امام در مناظرات علمی با غلبه و قدرتی که داشتند بر مناظره کنندگان پیروز می شدند. سیره رفتاری حضرت در تمام موارد اینگونه بود، هرآنچه را که از تراث اهل بیت (ع) رسیده بود، همان را انتقال می دادند.

وی گفت: امام رضا به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمی داد حتی در مهمترین جلسات سیاسی و علمی امام به نماز اول وقت اهمیت می داد در روایتی آمده است، در یکی از مجالس «عمران صابی» که از دانشمندان بزرگ بود، در مجلس حاضر شد و درباره توحید با امام رضا(ع) وارد گفتگو شد در آن جلسه امام سؤالهای او را با حوصله، متانت، استدلالهای قطعی و روشن پاسخ داده و او را به سوی توحید متمایل کرده بود هنگامی که بحث و مناظره به اوج خود رسید و چیزی به تحول درونی آن دانشمند زبردست صابئین نمانده بود که حضرت رضا(ع) احساس کرد وقت اذان ظهر و هنگام نماز است. امام(ع) به مأمون فرمود: وقت نماز فرا رسید.

وی افزود: عمران صابی که به حقایقی دست یافته و از دریای دانش سرشار امام هشتم(ع) بهره هائی برده بود با التماس گفت: آقای من! گفتگو و پاسخهای خویش را قطع نکن دل من آماده پذیرش سخنان شماست. امّا حضرت رضا(ع) تحت تأثیر سخنان عاطفی و احساس برانگیز او قرار نگرفت و فرمود: عیبی ندارد نماز را می خوانیم و دوباره به گفتگو ادامه خواهیم داد. در این حال امام و همراهان به اقامه نماز مشغول شدند حضرت بعد از اقامه نماز دوباره به گفتگو ادامه داده و پاسخ های روشنگرانه خویش را ارائه کرد.

این کارشناس حوزوی، به بحث حکومت داری در سیره امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در بحث جایگاه حکومت و حاکمیت امر الهی نقش بسیاری داشتند و این موضوع را در پذیرش امضای ولایتعهدی نشان دادند.

وی گفت: ایشان بیان کردند که جایگاه امامت و خلافت از یکدیگر جدایی ناپذیر و در هم تنیده است و اکنون بسیاری از علما برای اثبات حاکمیت اسلامی از ادله و روش امام رضا(ع) بهره می برند.
ظهیری با بیان اینکه مدفن مطهر امام رضا(ع) برای همیشه محل گردهمایی شیعیان و عاشقان است گفت: شمع وجود ایشان محل انس و مراودات شیعیان است که از برکات وجود حضرت نقل و انتقال علوم صورت گرفت و خراسان از دیرباز تا کنون از بزرگترین پایگاه های علمی و حوزه شیعیان بوده و است.

وی بیان داشت: زیارت امام رضا «علیه السلام» برای زائرانی که از سر شوق و عشق به بارگاه ملکوتی و قدسی آن حضرت مشرف شده اند، فواید گوناگونی دارد. پیامبر اعظم(ص) در این باره فرمود: «پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هر انسان اندوهناکی او را زیارت کند، خدای عزوجل اندوه او را از بین خواهد برد و هر گناهکاری که به زیارت او بشتابد، خدا گناهانش را می آمرزد. »

استاد حوزه، با تاکید بر اینکه یکی از برکات وجودی ائمه اطهار (ع) زیارت مرقد مطهرشان است گفت: زیارتی توأم با اندیشه و عمل که ثواب آن زیارت را دوچندان می‌کند. در این باره امام جواد (ع) فرمودند: «من زار ابی فله الجنة». هر که قبر پدرم را زیارت کند اجرش بهشت است و در روایت دیگری بیان کردند: هر کس قبر پدرم را عارفاً بحقه زیارت کند ازطرف خدا بهشت او را ضمانت می‏کنم.

ظهیری بیان داشت: در روایت دیگر فرمود: زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را همه مردم زیارت می کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمی کنند. زیرا هر فرقه ای از شیعه، امام حسین (ع) را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بی واسطه حضرت زهرا(س) بودن محترم می شمارند و فرق دیگر شیعه، از قبیل: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه و. . . امامت حضرت سیدالشهدا را پذیرفته اند؛ اما در این میان، حضرت رضا (ع) دارای ویژگی خاصی است که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت امام رضا (ع) معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است؛ لذا در روایات عارفا بحقه قید شده یعنی ایشان را امام واجب الاطاعه بداند.

وی خاطر نشان کرد: ما ایرانیان بلکه همه شیعیان ، هر چه داریم از برکت خوان نعمت و لطف حضرتش است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha