جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ایمانی پور

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ایمانی پور گفت: مردم ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و به واسطه ی سفرهای زیارتی، شناخت کافی از یکدیگر دارند اما حضور گردشگران به شکل سیاحتی همراه با ساخت مستند می‌تواند بر شکل‌گیری تصویری صحیح از واقعیت‌های دو کشور تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق که در صدر هیأتی بلندپایه به ایران سفر کرده است، امروز (۲۱ خردادماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس این سازمان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در سخنانی ضمن خوشامدگویی، با تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان کارشناسان مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن ایرانی، اسلام ناب محمدی(ص) و دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا کند و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران را به مردم جهان بشناساند.

نقاط مشترک فرهنگی ایران و عراق؛ دست‌مایه خوبی برای همکاری‌های فرهنگی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: عمده‌ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرای قانون موافقت‌نامه‌ فرهنگی و برنامه‌ مبادلات فرهنگی است، بدین صورت که هر چند سال یکبار، طرفین برنامه‌هایی را پیش بینی و آنها را اجرایی می‌کنند.

وی افزود: نقاط مشترک فرهنگی دو کشور دست‌مایه خوبی برای همکاری‌های فرهنگی است تا بتوانیم اهداف مشترک را دنبال کنیم، از این رو آمادگی این سازمان را برای اجرایی شدن برنامه مبادلات فرهنگی با کشور عراق اعلام می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در همین حال، معرفی ایران، اسلام حقیقی و انقلاب عظیم الشأن را از وظایف مهم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تعامل و روابط با سایر کشورها برشمرد و گفت: ما با شناسایی ظرفیت‌های مختلف کشورهای از طریق رصد و پایش فرهنگی و نیازسنجی‌، به گسترش همکاری‌های فرهنگی می‌پردازیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: رایزنان فرهنگی به عنوان نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با توجه به توافقنامه‌های فرهنگی با دیگر کشورها به ترویج فرهنگ و هنر، گردشگری، زبان فارسی و ... مشغول هستند.

 تصویری صحیح از واقعیت‌های دو کشور ایران و عراق ارائه شود  | ساخت مستند برای تقویت گردشگری زیارتی

وی حضور وزیر فرهنگ عراق در کابینه این کشور را نوید بخش آینده روشن و توسعه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق دانست و گفت: امروز گفت‌وگو بین نخبگان و فرهیختگان یکی از راه‌هایی است که از طریق آن می‌توانیم با جهان تعامل داشته باشیم و حقیقت را مخابره کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تأکید رئیس جمهور کشورمان بر تقویت ارتباط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و منطقه افزود: ما هم نسبت به این موضوع تأکید داریم و از این فرصت برای توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه عراق استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امروز، ایران هراسی و عراق هراسی در هر دو کشور از مهمترین چالش‌های ما است و به دنبال آن هستیم تا با گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی، تمام ظرفیت‌ها را برای اقناع افکار عمومی دو کشور به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر خلق واقعیت‌ها در خصوص مقاومت اظهار داشت: اگر امروز به درستی آنچه روی داده را بیان نکنیم، دیگران برای ما آن گونه که می‌خواهند روایت می‌کنند.

مردم دو کشور گردشگری دینی را به‌ خوبی می‌شناسند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر ضرورت گسترش تعاملات گردشگری تأکید کرد و گفت: مردم ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و به واسطه ی سفرهای زیارتی، شناخت کافی از یکدیگر دارند اما حضور گردشگران به صورت مستمر و به شکل سیاحتی نیز، می‌تواند بر شکل‌گیری تصویری صحیح از واقعیت‌های دو کشور تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم با اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی، هنری، علمی ـ دانشگاهی و سینمایی به ویژه ساخت مستند از جاذبه‌های فرهنگی، ارتباط دو کشور را از بعد فرهنگی توسعه و تعمیق دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور اظهار داشت: مردم دو کشور گردشگری دینی را به‌ خوبی می‌شناسند و ظرفیت سینمایی خوبی در ایران وجود دارد و آماده ساخت فیلم‌های مشترک سینمایی و مستند در این زمینه هستیم.

 تصویری صحیح از واقعیت‌های دو کشور ایران و عراق ارائه شود  | ساخت مستند برای تقویت گردشگری زیارتی

وی ادامه داد: همکاری‌های دانشگاهی خوبی در میان دو کشور وجود دارد و این ظرفیت هم با ایجاد شرایط گفت‌وگو بین نخبگان دانشگاهی در حال گسترش است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، مطرح کرد: ظرفیت‌های هنری خوبی هم وجود دارد و گروه‌های موسیقی می‌توانند برنامه مشترک اجرا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور یادآور شد: ما به دلیل قرابت فرهنگی که با کشور عراق داریم، هر جا دست می‌گذاریم زمینه همکاری وجود دارد و حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق از این پس مأمور خواهد بود که زمینه‌های همکاری‌های سالانه دو کشور را تعریف کنند.

وی در ادامه خطاب به وزیر عراقی گفت: این بار سفر شما به ایران کوتاه است و ما امیدواریم در سفرهای آینده شیراز و اصفهان را از نزدیک ببینید و با صنعت گردشگری در ایران بیشتر آشنا شوید.

ارتباط عمیق فرهنگی ایران و عراق مورد توجه است

حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق نیز در سخنانی، با ابراز خرسندی از حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این دیدار را نشانگر عزم و اراده جدی دو طرف برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی و بسط همکاری‌های مشترک دانست.

وی با تأکید بر روایتگری و مستندسازی ایستادگی‌ها و مقاومت دو کشور در برابر تروریست‌ها گفت: حضور و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت عراق در برابر تروریست‌ها برای ما واضح است و آن چیزی که در حقیقت وجود دارد، خط بطلان می‌کشد بر آن چیزی که رسانه‌های بیگانه منتشر می‌کنند.

ناظم با اشاره به اینکه سالانه زائران قابل توجهی از ایران برای زیارت اربعین حسینی به عراق سفر می‌کنند، تصریح کرد: مراسم اربعین حسینی از جلوه‌های بارز پیوندهای دینی و فرهنگی دو ملت است و نشانگر آن است که ارتباط عمیق فرهنگی بین دو کشور از دیرباز وجود داشته و دو ملت همواره با یکدیگر روابط صمیمانه و دوستانه‌ای دارند.

 تصویری صحیح از واقعیت‌های دو کشور ایران و عراق ارائه شود  | ساخت مستند برای تقویت گردشگری زیارتی

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق به پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین دو ملت ایران و عراق اشاره کرد و افزود: ما آماده همکاری در زمینه‌های مشترک فرهنگی، هنری، گردشگری و سینمایی با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

بنابر این گزارش، در پایان این دیدار دو طرف هدایایی را از صنایع دستی کشورهای ایران و عراق، به یکدیگر اهدا کرده و با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ دادند.

حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق در جریان سفر به کشورمان با مقامات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی خواهد داشت و ضمن سفر به شهر قم و مشهد و دیدار با علما و اندیشمندان کشورمان، از موزه مقاومت در باغ موزه دفاع مقدس و موزه ملی ایران و موزه هنرهای زیبا و کاخ موزه سعدآباد بازدید می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha