شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1029546
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳
حجت الاسلام وحیدی نژاد

حوزه/ مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: معاشرت امام رضا(ع) با دیگران همیشه کریمانه و رفتار ایشان نسخه پیاده شده دستورات قرآنی بود. کرامت آن حضرت تنها محدود به مسائل مادی نبود، بلکه کرامات علمی و معنوی را هم شامل می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از رشت، حجت الاسلام محمدرضا وحیدی نژاد مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان امروز در مراسم جشن میلاد با سعادت امام رضا(ع) در مدیریت حوزه علمیه گیلان و تبریک دهه کرامت، به ویژگی‌های کریم و کرامت در قرآن و شخصیت کریمانه امام رضا(ع) پرداخت و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قرآن کریم به آن پرداخته است، ویژگی‌های انسان است، در واقع آن گونه که در قرآن ویژگی‌های انسان ترسیم شده، در هیچ جایی به چنین نحوی، جنبه‌های متفاوت و کرامت انسانی در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به اجتماعی بودن انسان، گفت: انسان زمانی می‌تواند در این اجتماع رشد کند که بتواند از مواهب و نعمات الهی اعم از مادی و معنوی، فردی و اجتماعی استفاده کند، لذا باید در درجه اول حرمت و احترام اجتماعی انسان را که نوعی نیاز طبیعی و فطری‌ است، مورد تحقیر واقع نشود. اگر مورد هتک و حرمت و انواع توهین‌ها قرار بگیرد، شخصیت خودش را از دست می‌دهد و دچار تزلزل و نا امیدی می گردد.

حجت الاسلام وحیدی نژاد، معنای کرامت را اینگونه بیان کرد: کرامت یک نوع حرمت و حق برای انسان می‌آورد که بتواند در جامعه به طور محترمانه زندگی کند و کسی با گفتار و رفتارش، حق به خطر انداختن حیثیت و کرامت او را نداشته باشد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کرامت از صفات خداوند تبارک و تعالی است،‌ تصریح کرد: صفت کرامت در اصل برای خداوند متعال است. خداوند در قرآن می‌فرماید (اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ) یعنی (بخوان‏، که پروردگار تو کریمترین [کریمان‏] است‏) در آیات دیگر این صفت را به پیامبر اکرم(ص) نسبت داده و می‌فرماید: (إنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَریمٍ). ([قرآن‏] قطعاً گفتار فرستاده‏ای بزرگوار است‏) بنابراین کرامت، از صفات برجسته خداوند،انبیاء، خوبان عالم و اهل بهشت است.

وی به نمونه‌ای از اخلاق و رفتار امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: معاشرت امام رضا(ع) با دیگران همیشه کریمانه و رفتار ایشان نسخه پیاده شده دستورات قرآنی بود. کرامت آن حضرت تنها محدود به مسائل مادی نبود، بلکه کرامات علمی و معنوی را هم شامل می‎شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha