جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب آشنایی با سوره ها

حوزه/ چاپ بیست و سوم کتاب «آشنایی با سوره ها» اثر جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چاپ بیست و سوم کتاب «آشنایی با سوره ها» اثر حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۶ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد.

بر اساس این گزارش: موج مقدس گرایش به قرآن و در میان نسل جوان و نوجوان الزام می‌کند که آثاری برای آشنایی با محتوای این کتاب جاودان تدوین و عرضه گردد.

آشنایی با سوره ها گامی است جهت این آشنایی، که اطلاعات مفید مختصری را درباره ۱۱۴ سوره قرآن به خوانندگان ارائه می‌دهد، از قبیل نام های سوره ها، معنا و مناسبت این نام ها برای سوره‌ها، اجمالی از محتوا و مطالب هر سوره، تعداد آیات، شأن نزول، محل نزول، و سال نزول.

نویسنده در ابتدای این اثر به بیان آگاهی های کلی و مقدماتی نسبت به قرآن پرداخته که در این میان، وظیفه ما در قبال قرآن، تاریخچه و چگونگی نگارش و تدوین قرآن، تقسیمات قرآن، اسامی قرآن، اسامی سوره های قرآن، معنای سوره، شناخت مکی و مدنی، تفسیر قرآن، تفسیر به رأی، محکم و متشابه، و ناسخ و منسوخ از آن جمله است.

همچنین، در پایان این اثر نام شماری از تفاسیر معروف دانشمندان شیعه و سنی ذکر شده و نام شماری از کتاب های مناسب در علوم و خصایص قرآن بیان گردیده است.

برشی از اثر

* سوره اسرا (حرکت و سیر شبانه)

در آغاز سوره به حرکت و سیر شبانه پیامبر(ص) از مکه تا مسجد الاقصی به قدرت الهی اشاره شده است. این حرکت، مقدمه معراج بزرگ پیامبر(ص) به آسمانها بود و رمزی از حرکت صعودی انسان در مسیر تکامل.

نام دیگر این سوره «سبحان» است، چون با «سبحان الذی أسری ...» شروع می شود.

سرگذشت بنی اسرائیل و ضعف و قوت در پیروزی و شکست آنان به عنوان مایه عبرتی برای مسلمانان در این سوره بیان شده است، به همین علت نام دیگر این سوره «بنی اسرائیل» است.

در این سوره، چند نکته اخلاقی (اخلاق خانواده و اجتماع) هم مطرح شده است و بهانه گیری های مشرکان در نپذیرفتن دعوت قرآن در بخش پایانی سوره بیان شده است.

سوره اسرا ۱۱۱ آیه دارد و در مکه و در حدود سال ۸ بعثت نازل شده است.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha