دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام وافی

حوزه/ دستیابی به سرفصل‌ها و نظام‌نامه آموزشی فرهنگ و معارف صحیفه سجادیه از مهم‌ترین اهداف سلسله نشست‌های صحیفه پژوهی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ مرتضی وافی، در ابتدای چهارمین نشست از سلسله‌نشست‌های صحیفه پژوهی که در سالن جلسات پژوهشکده مطالعات تقریبی برگزار شد، دستیابی به سرفصل‌ها و نظام‌نامه آموزشی فرهنگ و معارف صحیفه سجادیه را از مهم‌ترین اهداف این نشست‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: انتقال تجربیات اساتید و محققانی فعال در حوزه، بهره‌مندی از فرهنگ و معارف صحیفه سجادیه و سبک زندگی دینی از دیگر رویکردهای این نشست‌ها است.

دبیر علمی این نشست با بیان این که انسان امروزی به دنبال فهم چگونگی رابطه خود باخدا، طبیعت و محیط پیرامونی خود است، خاطرنشان کرد: انسان معاصر معنای زیستن بعد از مرگ را مطالبه نموده، به طور جد به دنبال تعریف معنویت و مطالبه آرامش و رضایت‌مندی در زندگی است.

وی بر اهمیت رویکرد و نگاه تیمی در احصای راهکارهای ارائه پاسخ به نیازهای معرفتی انسان معاصر تأکید کرد و اذعان داشت: بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه بر آن است تا در کنار متخصصان علوم دینی آشنا به منابع و متون اسلامی از ظرفیت اساتید حوزه علوم‌انسانی، به‌ویژه عرصه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی که کارهای علمی و میدانی متقنی را رقم زده‌اند، حداکثر استفاده را داشته باشیم تا در حوزه درمان معنوی بعد از جریان پیشگیری، توانمندسازی و مهارت‌افزایی، مقوله ایده‌پردازی و تبدیل معارف به نسخه کاربردی را دنبال نماییم.

مدیربنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، ضمن اشاره به تجربه‌های اساتید در کاربردی سازی نسخه‌های بارز برآمده از متون دینی، اظهار داشت: در موضوع نیایش و دعا به‌ویژه برای بیماران، نیازمند تقویت اعتقاد و ایمان هستیم؛ انس با صحیفه سجادیه ایمان و باور را تقویت نموده، نگرش‌های بیماران نسبت به موضوعات را ارتقا و امید به زندگی و رشد را در ایشان افزایش می‌دهد.

وی با بیان این که در حوزه اجرا و مراحل بالینی، در کنار صحنه‌گردانان حوزه مباحث صحیفه سجادیه، دعا و نیایش، نیازمند فعالان عرصه آمار و بازخوردگیری و تحلیل سنجه‌های آماری جامعه هدف هستیم، اظهار داشت: در کنار اهمیت ارائه آمارهای دقیق و نظرسنجی‌های میدانی، نیازمند روان‌شناسان بالینی و گروه‌های پرستاران هستیم تا در ارائه نسخه‌های درست و دقیق دینی کمک‌کار باشند. اگر نتوانیم همه گروه‌ها را همراه و توجیه کنیم در جهت ارائه نسخه‌های دقیق دینی با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

دبیر علمی نشست، با اشاره به این که در دوره گسترش و ترویج مکاتب و فرقه‌های مختلف، موضوع ذکر و رسیدن به آرامش محور مهم تمام میدان‌های رقابتی است، اظهار داشت: به موضوع دعا و صحیفه سجادیه باید به‌عنوان ذکری که انسان را به رضایت‌مندی و آرامش قدسی می‌رساند، نگاه کنیم.

وی، متون دعا، نیایش و صحیفه سجادیه را در تقویت پذیرش زندگی برای انسان‌ها بسیار مؤثر برشمرد و اظهار داشت: یکی از رسالت‌های بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه این است که دعا به‌عنوان ذکر آرامش‌بخش و نویددهنده آرامش قدسی مطرح و دعا، نیایش و مضامین صحیفه به‌عنوان اذکاری که نگرش انسان را تغییر می‌دهد موردتوجه قرار گیرد؛ صحیفه سجادیه مملو از اذکاری است که به انسان راهکاری برطرف سازی موانع معرفت بخش را ارائه می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ وافی، تصریح کرد: اگر دعاهای صحیفه سجادیه به‌صورت کاربردی در زندگی مورد توجه قرار گیرد، انسان را از بسیاری از دلبستگی‌ها و تعلقات بی جا خلاص نموده، آدمی را به آیینه تمام‌نما تبدیل و بارقه‌های رشد در این قلب روی خواهد داد.

این استاد حوزه، افزود: کسی که با دعا و نیایش ارتباط بگیرد، به‌واسطه این وجود زلال و پاک، در فضاهای دیگر زندگی به نقطه‌ای می‌رسد که چشمه‌ها، منابع و جرقه‌های حکمت در قلب او روشن شود.

حجت‌الاسلام‌ وافی، در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از دعای چهاردهم صحیفه سجادیه، با بیان این که مهارت بهره گری از فرازهای دعا بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در واحدهای نظام‌نامه آموزشی رشته مطالعات حدیثی با رویکرد صحیفه سجادیه، بحث سلامت اخلاقی و معنوی به‌عنوان واحد درسی لحاظ گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha