جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جایزه البرز

حوزه/ طلبه برگزیده جایزه البرز با اشاره به اینکه زیرساخت‌های جامعه نیازمند وقف علمی است، گفت: این اتفاق جامعه را به سمت‌وسوی جامعه مهدوی سوق خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسینعلی البرز در سال ۱۲۸۵ شمسی در تهران متولد شد. مادرش را در سن دوسالگی از دست داد. در هفت‌سالگی وارد مدرسه قزاقخانه شد. پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۰۴ شمسی، به دلیل تسلط به زبان‌های انگلیسی و روسی به‌عنوان مترجم وارد وزارت مالیه (دارایی فعلی) شد. چند سال بعد استخدام وزارت عدلیه درآمد. بعد از ازدواج و با فوت پدر، سرپرستی خانواده‌ی بدون درآمد و چند نفره خود و پدر بر عهده او قرار گرفت. به دنبال این شرایط بود که فساد اداری حاکم بر مشاغل دولتی از یک‌سو و مشکلات معیشتی از سویی دیگر، البرز را مجبور به کناره‌گیری از کار دولتی کرد.

او در سال ۱۳۱۲ در اولین اقدام اقتصادی آزاد، با شرکت و برنده شدن در یک مناقصه دولتی طی ابتکار عملی مناسب، توانست از سود آن با خرید مغازه‌ای در خیابان فردوسی، مقدمات تجارت با کشور آلمان را فراهم کند و در ادامه باکار شبانه‌روزی و تلاش طاقت‌فرسا در مدت سه سال، موفق به دریافت نمایندگی یازده شرکت معتبر آلمانی (موتورسیکلت، دوچرخه، رادیو، گرامافون و …) شد. بدین ترتیب البرز ضمن معرفی خود به‌عنوان یکی از پنجاه کُنشگر اقتصادی ۱۵۰ سال اخیر ایران، توانست سرمایه معتنابهی را برای خود رقم بزند.

وی در سال ۱۳۴۲ شمسی بنیاد فرهنگی البرز را تأسیس و وقف کرد و با این کار به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر و بااستعداد ایرانی، از طریق اعطای جایزه بنیاد البرز» کمک کرده است.

جایزه‌ی البرز موسوم به نوبل ایرانی هرساله از سوی بنیاد فرهنگی البرز در راستای اعتلای فرهنگ علمی کشور و به‌منظور حمایت از فکر و اندیشه نخبگان با معرفی مراجع ذی‌صلاح و تشکیل کمیته‌ی علمی به تعدادی از نخبگان، پژوهندگان، دانشجویان، دانش‌ آموزان و ممتازین حوزه علمیه تعلق می‌گیرد. دانشمندان، مخترعین با همکاری بنیاد ملی نخبگان؛ دانشجویان علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دانشجویان غیرپزشکی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ‌و طلاب امور دینی با همکاری معاونت امور نخبگان حوزه‌های علمیه کشور؛ دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش معرفی می‌شوند. این جوایز طی مراسمی به همراه تجلیل از مقام والای چهره ماندگار، واقف زنده‌یاد حسینعلی البرز به برگزیدگان داده می‌شود و حالا شصت سال است که جایزه البرز هرساله به نخبگان، پژوهندگان، دانشجویان، دانش‌آموزان و ممتازین حوزه علمیه جایزه بنیاد البرز اعطاء می‌گردد.

مریم السادات موسوی از طلبه‌های جامعه الزهرا یکی از همین استعدادهای برتری است که توانسته است جایزه البرز را به دست بیاورد، جوان پژوهشگری که طلبه استعدادبرتر سطح ۴ رشته تفسیر تطبیقی است و معتقداست بخشی از این موفقیت ناشی از همراهی مسئولان و مدیران جامعه الزهرا (س) است که راه را برای او و دیگر طلاب هموار کرده‌اند، به بهانه دریافت جایزه البرز خبرگزاری حوزه با او گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌آید.

وقف علمی جامعه را به سمت مهدوی شدن سوق می دهد

چطور وارد حوزه علمیه شدید؟

تحصیلات مقدماتی حوزه را در مکتب الزینب علیها السلام قم تحت اشراف حاج آقای محمودی بهبهانی گذراندم و در ادامه جهت تکمیل دروس و گرفتن مدرک تحصیلی به حوزه مکتب الزهرا سلام‌الله علیها همدان منتقل شدم و سطح ۲ را از همان حوزه اخذ کردم. در ادامه به جهت متأهل شدن عازم قم شده و به ادامه تحصیل در سطح ۳ و ۴ را در جامعه الزهرا سلام الله علیها پرداختم.

شما دانش‌آموز باهوش و استعدادی بودید شاید با انتخاب مسیر دیگری برای ادامه تحصیل درآمد بیشتری هم به دست می‌آورید، چرا حوزه را انتخاب کردید؟

در دوران نوجوانی که مسیر ادامه تحصیل بازگوکننده مسیر راه زندگی هست، با توسل بر اهل‌بیت علیهم‌السلام به همراه تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادم و مشورت‌هایی که گرفتم، مسیر تحصیل در حوزه را انتخاب کردم به این خاطر که بیشتر از درآمد و پول برای من مهم بود که بتوانم در این مسیر پرتلاطم دنیا راه درست زندگی کردن را به نحو احسن اول ‌از همه خودم یاد بگیرم و بعد به دیگران هم آموزش بدهم؛ هرچند معتقدم که در این زمینه هنوز کارهای بسیاری باید انجام بشود.

فعالیت پژوهشی را از چه زمانی و چطور آغاز کردید؟

در دوره سطح ۳ مشغول به تدریس و پژوهش شدم و در سطح ۴ پایه‌های پژوهشی را به جهت علاقه وافری که داشتم با شرکت در کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها و همایش‌ها و... تقویت کردم. به لطف الهی، استاد راهنما و پژوهشگر برتر شدم و مقالات و کتبی را به نیز مرحله چاپ رساندم.

نظر شما در مورد جایزه البرز چیست و اینکه چه کمکی که می‌تواند به اصل امر پژوهش بکند؟

همان‌طور که می‌دانیم وقف یک چشمه در حال جریان هست که منافعش به درد جامعه می‌خورد و یکی از کارآمدترین مسئله در تحقق گام دوم انقلاب محسوب می‌شود، مقام معظم رهبری هم در بیاناتشان دارند که وقف یکی از روش‌های کارساز و مؤثر در اجرای احسانی ماندگار برای جامعه هست که در دو حیطه بروز و ظهور پیدا می‌کند یکی در حیطه تشویق زبانی مردم به وقف و دیگری در بعد عملی که مصداق اتم و اکمل اجرای وقف حضرات معصومین علیهم‌السلام بودند، به‌تبع آن بزرگواران، زنده‌یاد حسینعلی البرز هم در این زمینه تمام اموال خود را وقف پیشرفت علمی جامعه کردند تا جایی که حتی فرزندان این بزرگ‌مرد به‌تبع پدر بزرگوارشان سهم‌الارث خودشان رو هم وقف در امور علمی کردند که در اثر همین موقوفات است که جامعه به سمت‌وسوی جامعه مهدوی سوق داده خواهد شد و زیرساخت‌های جامعه نیز نیازمند وقف علمی است.

طلاب چطور می‌توانند در این جشنواره علمی شرکت کنند؟

همه‌ساله تعدادی از طلاب مشغول به تحصیل در جامعه الزهرا سلام‌الله علیها با ثبت فعالیت‌های تبلیغی، پژوهشی، آموزشی و جهادی خود در سامانه سینا به رقابت می‌پردازند که بعد از تائید مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه و بنیاد ملی نخبگان کشور از بین این افراد یک نفر از کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کنند، منتخب دریافت جایزه البرز می‌شوند تا رقابتی دیگر را با معرفی‌شدگان سایر مؤسسات رقم بزنند، سپس با رأی کمیته علمی بنیاد فرهنگی البرز مشمولان دریافت این جایزه مشخص می‌شوند.

وقف علمی جامعه را به سمت مهدوی شدن سوق می دهد

عوامل موفقیت شما در دریافت این نشان چه بوده است؟

در کسب موفقیت عوامل بسیاری دخیل هستند که می‌توان به‌طورکلی آن‌ها را به دودسته اساسی تقسیم نمود، دسته اول عوامل ظاهری همچون فعالیت و پشتکار، حمایت خانواده، داشتن محیط علمی مناسب جهت پرورش استعدادها و همچنین مسئولین دلسوز و خدوم و عواملی معنوی همچون دعای خیر خانواده به‌خصوص پدر و مادر و اساتید بزرگوار و انسان‌هایی که با مناعت طبعشان خواهان موفقیت انسان هستند.

اهداف و چشم‌انداز پژوهشی شما چیست و قصد دارید در پژوهش به کجا برسید؟

پیش از هر چیزی تلاش می‌کنم که سطح پژوهش‌هایم را با در نظر گرفتن شاخص‌های کمی و کیفی پژوهشی توسعه بدهم و علاوه بر این پژوهش‌ها به سمت موضوعات نوظهور و کاربردی هدفمندسازی کنم. یکی دیگر از اهداف مهم من در عرصه پژوهش به‌کارگیری توانمندی‌هایم در جهت توانمند ساختن پژوهشی طلاب جهت ارائه آثار ملی و بین‌المللی و ارتباط‌گیری با اندیشمندان و خبرگان حوزه مطالعاتی خودم در جهت بهره‌گیری از تجربه زیستی آن بزرگواران است و علاوه بر این تلاش می‌کنم با نهادهای پژوهشی در راستای گسترش و ارتقای مهارت پژوهشی همکاری داشته باشم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha