سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
آیت الله رشاد در همایش فقه نظام ساز

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: با تشکیل حلقه های علمی متعدد پیرامون فقه نظام، تاکنون موفق به واکاوی و بررسی یکصد اصطلاح فقه نظام شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد علی اکبر رشاد، رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران، امروز در همایش ملی «فقه نظام ساز» که در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) قم برگزار شد، با اشاره به سپری شدن چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ما هنوز در بحث فقه نظام در آغاز راه هستیم و این نشانگر این است که در زمینه فقه نظام ساز کارهای بسیاری وجود دارد که هنوز جای کار دارد و این همایش ها و جلسات کاری درخور و پیش برنده است.

وی با اشاره به اهمیت مباحث فقه نظام ساز، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این زمینه نوشته ها و سخنان بسیار کمی گفته و نوشته شده است؛ به گونه ای که کسانی که در این زمینه دقت داشته باشند بسیار کم هستند.

استاد رشاد افزود: موسسه امام رضا(ع) با تشکیل حلقه اساتید کارهای خوبی درباره فقه نظام انجام داده که از جمله این کارها این است که حدود ۱۰۰ اصطلاح به طور مفصل بیان و توضیح داده شده است و کارهای خوب دیگری نیز در حال انجام است.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا، عضو هیئت علمی و استادیار گروه حقوق عمومی پردیس قم دانشگاه تهران، در سخنانی ویژگی های فقه اجتماعی را سه مورد نام برد و افزود: اولین آن ویژگی‌ها تکرار است و دومین آن تدریجی بودن و سومین ویژگی نیز تدبیر در موضوعات اجتماعی است؛ به این معنا که موضوعات اجتماعی نیازمند تدبیر هستند و نمی‌توان تشخیص را به مکلفین واگذار کرد.
وی در ادامه منظور خود از اصطلاح فقهی اجتماعی را آن دسته از نظاماتی دانست که دارای ویژگی های هدف، مکلفین و موضوعات فقه اجتماعی هستند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان، مدیرمؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در سخنانی، اظهارکرد: «همایش ملی فقه نظام‌ساز» در واقع اقدامی ملی و شروعی برای سلسله بحث‌های مهم در این زمینه است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این مؤسسه به دنبال ایجاد رشته‌های تخصصی فقه و رشته‌گرایش‌های نوین است که نیاز جامعه اسلامی را برآورده سازد و اقتضائات نوین را پوشش دهد.

وی بیان کرد: فقهی که عهده‌دار استنباط احکام الهی و فهم شریعت است علاوه بر نظام‌مندی در مقوله دانشی خود عهده‌دار کشف نظام‌های دینی در عرصه‌های مختلف است، چه عرصه‌های هنجاری و چه در سایر عرصه‌ها است.

حجت الاسلام و المسلمین نعیمیان افزود: طراحی و تأسیس رشته‌های نوین در راستای پیمودن گام‌هایی که به تمدن اسلامی برسد در دستور کار این مؤسسه قرار دارد که رشته «الفقه سیاسه و الحکومه»، «فقه تربیت»، «فقه زیست فناوری»، «فقه مالکیت فکری»، «فقه اطلاعات و امنیت» و «فقه اقتصاد» بخشی از رشته‌های تازه طراحی شده هستند.

دبیر علمی همایش «فقه نظام ساز» نیز در ادامه این همایش بیان کرد: فقه باید به صورت نظام‌مند به کمک جامعه بیاید و «همایش ملی فقه نظام‌ساز» سه هدف مهم در پی دارد، نخست نزدیک‌سازی افق نگاه‌ها و نظریه‌ها در این حوزه، دوم تقویت گفتمان و توسعه دامنه ادبیات در این عرصه و سوم ایجاد بستر بهتر برای ریل‌گذاری آموزشی و پژوهشی در زمینه فقه نظام‌ساز در این مؤسسه و در مجموعه حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha