یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد سعیدی آریا

حوزه/ سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) گفت: جهاد تبیین از مهم‌ترین مصادیق نصرت دین الهی است که در این مسیر باید ضمن شناخت دشمن اصلی، جهت‌گیری و هدف‌گیری جبهه دشمن را به‌خوبی شناسایی نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سعیدی آریا شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، ضمن اشاره به آیه «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»(آیه ۳۱ سوره آل عمران) اظهار داشت: مخاطب این آیه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله هستند که خداوند متعال به ایشان ندا می‌دهند؛ ای پیامبر اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناه شما را ببخشد.

وی با تاکید بر این که صرف ادعای محبت ارزش چندانی ندارد، اظهار داشت: تبعیت نتیجه محبت بوده، ارزشمندی محبت را افزایش می‌دهد؛ تبعیت از رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) نشان‌دهنده محبت واقعی آدمی است.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) ضمن اشاره به این که عصیان در مقابل اطاعت و پیروی تعریف می‌شود، آیه «کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَی»(آیه ۶ سوره علق)؛ را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: خداوند متعال در ادامه این سوره دررابطه ‌با انسانی که در مقابل اطاعت از خداوند می‌ایستد و راه طغیانگری را در پیش می‌گیرد؛ می‌فرمایند، «أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَی»، یعنی زمانی که تصور استغنا ایجاد می‌شود، انسان طغیان می‌کند؛ درحالی‌که انسان هیچگاه واقعاً مستغنی نمی‌شود.

وی در بیان انواع استغنا، قدرت، شهرت و ثروت را از مهم‌ترین مصادیق مستغنی شمردن انسان دانست و ابراز داشت: از امام صادق علیه‌السلام روایت است؛ اگر خطایی از محبان الله سر زند، خداوند متعال مشکلی را پیش رویش ایجاد می‌کند تا این دوست خدا هوشیارتر شده، به سمت ذات اقدس الهی بازگردد.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا، افزود: در ادامه روایت آمده است؛ کسی که هیچ کاری باخدا ندارد و خدا و پیغمبر را فراموش کرده باشد، همین که خطایی می‌کند، خداوند زیادت و سود در زندگی را نصیبش می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه، اذعان داشت: در دعای مکارم‌الاخلاق آمده است «وَ أَعِزَّنِی وَ لَا تَبْتَلِیَنِّی بِالْکِبْرِ، وَ عَبِّدْنِی لَکَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ»؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند؛ بار الها عبادتم را به خودپسندی تباه مکن و خیر و نیکی را به دست من برای تمام مردم جاری ساز.

سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها، با بیان این که تکبر در مقابل خداوند پذیرش آدمی را از میان می برد، خاطرنشان کرد: کبر روحیه پذیرش انسان را از میان برده، آدمی را اهل طغیان و لج باز می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا، بر اهمیت وقف خود در راه الهی تأکید و با بیان این که اگر انسان چیزی را وقف کند، نمی‌تواند تصرف نماید، اظهار داشت: باید خود را وقف ذات اقدس اله نماییم و واقعاً خود را از آن خدا و برای خدا بدانیم؛ کسی که خود را وقف در مسیر قرب الی الله نماید، از آلودگی‌ها دور می‌شود.

وی با اشاره به این که در دعای مبارک مکارم‌الاخلاق، امام زین‌العابدین علیه‌السلام از خداوند درخواست می‌کنند تا ایشان را از فخرفروشی دور سازد، اظهار داشت: قلب بیمار، تمام شئون زندگی انسان را بیمار می‌سازد؛ کبر و فخرفروشی یکی از شئون قلب بیمار است.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، با تاکید بر این که باید همیشه خود را نسبت به ذات اقدس اله بدهکار ببینیم، اظهار داشت: سیدالشهدا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در عین مواجهه با تمام ابتلائات دنیوی، عالمانه و عاملانه جلوه بدهکاری انسان به خداوند را متجلی ساختند.

حجت الاسلام سعیدی آریا، خیر رسانی به مردم و پیگیری امورات مردم را از دیگر فرازهای دعای بیستم صحیفه سجادیه برشمرد و اذعان داشت: قلب انسان باید برای واسطه گری خیر الهی بتپد و همواره از خداوند توفیق خدمت به خلق خدا را استعانت نماید.

وی، ضمن اشاره به مصادیق مختلف خیررسانی به مردم، با بیان این که به‌اندازه ظرفیت آدمی از انسان سؤال خواهد شد، ابراز داشت: خداوند متعال در فرازی از آیه ۶ سوره التحریم می‌فرمایند «قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»؛ انسان باید خود و اهلش را از آتش جهنم دور سازد، و این مهم از بازخواست‌های الهی در روز رستاخیز است.

سخنران حریم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، در تبیین آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم» با بیان این که اگر دین خدا را یاری کنیم، خداوند متعال ما را یاری می‌کند، خاطرنشان کرد: گاهی مراد از نصرت دین الهی کمک لسانی دین الهی و دفاع از نهضت خداوند متعال است؛ از این منظر جهاد تبیین از مهم‌ترین مصادیق نصرت دین الهی است. باید ضمن شناخت دشمن اصلی، جهت‌گیری و هدف‌گیری جبهه دشمن را به‌خوبی شناسایی نماییم.

وی خاطرنشان کرد: در مواجهه با شبهات و برای عدم رسوخ در دل و پرهیز از سست‌سازی ایمان، باید به سراغ پاسخ شبهه حرکت نماییم؛ چرا که شبهه اگر در دل انسان بماند، کم‌کم به اعتقاد تبدیل شده، همچون زخمی به‌مرور عفونت نموده و التیام را سخت‌تر می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا در پایان به انواع و اقسام شبهات اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ایجاد یاس و ناامیدی و وعده فقر دادن و ترساندن از آینده، از مهم‌ترین شگردهای شیاطین برای مقابله با اسلام و انقلاب است؛ به فضل الهی غلبه با پیروان صابر مسیر الی الله است و ان شاء الله پرچم این انقلاب به دست مبارک ولی‌عصر (عج) خواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha