جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرهنگ

حوزه/ بانوی رمان نویس قمی تصریح کرد: در حال حاضر اصلی ترین بیماری یا آسیب فرهنگی که جامعه ما را تهدید می کند، سطحی نگری است.

مرضیه نفری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: متأسفانه خیلی از کارهای فرهنگی که به ویژه در بخش دولتی تولید و پخش می شود خیلی سطحی است و به همین خاطر آن طور که باید و شاید قدرت تأثیرگذاری بر انبوه مخاطبان امروز را ندارد.

وی، افزود: از سوی دیگر ما از مناسبت های فرهنگی در عمل به عنوان صرفاً یک مناسبت تاریخی یاد می کنیم به عنوان مثال سوم خرداد را طوری معرفی نکرده ایم که برای نسل جدید، یک اتفاق بزرگ در تاریخ معاصر ایران به شمار رود و بر این اساس، وجود این نگاه کلیشه ای و کارهای سطحی باعث می شود که این مناسبت های بزرگ آن طور که باید و شاید در ذهن و فکر کودکان و نوجوانان و جوانان جامعه ما جای خود را باز نکند و ماندگار هم نشود.

وی، با تأکید بر این که مهم ترین راهکار برای مقابله با این وضع نامطلوب، تغییر الگوهاست، گفت: وقتی افراد فرهیخته جامعه ما به هر دلیلی کنار گذاشته شده و سلبریتی ها جای آن ها را می گیرند، مردم نیز مثل الگوهایشان سطحی می شوند، به عنوان مثال تفاوت یک فرد سلبریتی در جسم و صورتش است اما فرهیختگان در جان و فکرشان است که با دیگران تمایز پیدا می کنند.

این نویسنده و فعال فرهنگی، ادامه داد: وقتی صفحات مجازی سلبریتی ها را نگاه می کنیم چقدر مبتذل و سخیف است اما متأسفانه گاه میلیون ها نفر دنبال کننده دارند، در حالی که صفحه مجازی یک انسان باسوادی که اهل فکر و فرهنگ است بعضاً حتی کمتر از ۲ هزار نفر است که این مساله واقعاً دردآور است.

وی، با اشاره به این که الگوسازی درست به معنای احترام گذاشتن به افرادی است که اهل فکر و معنا هستند، افزود: رسانه ها باید این قبیل افراد فرهیخته و باسواد را معرفی و کارهایشان را ترویج کنند نه این که برای دیده شدن به سراغ سلبریتی ها بروند.

وی، خاطرنشان کرد: مهم ترین آفات محیط زیست فرهنگی ما، رشد علف های هرزی هستند که در جامعه مشاهده می کنیم و لذا باید الگوهای صحیح که پشتشان تفکرات درستی است را معرفی و تبیین کنیم.

نفری، همچنین گفت: البته حذف علف های هرز در جامعه زمان بر است اما به تدریج باید در این راستا گام برداریم، ضمن آن که باید توجه داشت توجه زیاد به جسم و زیبایی به خصوص در بین خانم ها آفت است و این که خیلی از دختران جوان و حتی بانوانی که سن و سالی از آن ها گذشته به دنبال این هستند که شبیه فلان مدل و یا بازیگر و شاخ فضای مجازی شوند، از جمله آسیب های فرهنگی جامعه ما به شمار می رود.

وی، اضافه کرد: وقتی زن به معنای درست در جامعه مورد توجه باشد و از او نخواهند که فقط زیبا و خوش پوش بوده و به دنبال عشوه گری باشد، در این صورت او هم به تدریج به دنبال علم و فرهنگ می رود. الان خط کش و معیار ما غلط است و متأسفانه خیلی از مردم هم دچار استضعاف فکری هستند و هر چیزی که در جامعه باب شود را دنبال می کنند که متأسفانه در بسیاری از موارد ترویج فکر و فرهنگ های غلط است که برخی از تبعات آن را در جامعه امروز مشاهده می کنیم.

بانوی رمان نویس قمی، در خاتمه بیان داشت: بر این اساس به اعتقاد من، این که رهبر معظم انقلاب بر حرکت های خودجوش فرهنگی تأکید دارند ناظر به این است که باید حرکت ها از دل مردم و خانواده ها بجوشد مثل سرود سلام فرمانده که در ماه های اخیر در جای جای ایران اسلامی، موج آفرین و تأثیرگذار بوده چرا که خانواده ها با آن ارتباط لازم را برقرار کرده اند و گرنه سرودهای بسیاری در همین صداوسیما تولید و پخش شده اما این چنین فراگیر نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha