جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خسروپناه

حوزه/ آیا بدون تحقیق، اجرای حکم الهی را وهن اسلام می شمارید و رأی خود را حکیمانه تر از آیه قرآن می شمارید؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم، به نامه رئیس جراحان ایران به رئیس جمهور در خصوص قطع دست سارق واکنش نشان داد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران، امروز نامه جنابعالی به رئیس محترم جمهور و رونوشت آن به رئیس محترم قوه قضائیه را دیدم و بسیار متعجب شدم که چگونه یک شخص غیر متخصص در مسایل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی می دهد و قطع ید سارق را موجب وهن اسلام می‌شمارد و قیاس تمثیلی غیرمنطقی را با نظر امام راحل ارائه می کند و توصیه به تعطیلی حکم الهی و نص قرآن می دهد.

جناب دکتر فاضل آیا صراحت آیه شریفه قرآن را ندیده اید که می فرماید: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» «دستان(چهار انگشت) ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥِ ﺩﺯﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﺳﺰﺍی ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ، ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ. ﺧﺪﺍ ﺷﻜﺴﺖ‌ﻧﺎﭘﺬﻳﺮِ و حکیم است.»

آیا ده ها روایت صحیح در حکم مجازات سارقان را نشنیده اید؟

آیا حکم خداوند متعال را غیر حکیمانه می دانید؟

آیا بدون تحقیق، اجرای حکم الهی را وهن اسلام می شمارید و رأی خود را حکیمانه تر از آیه قرآن می شمارید؟

آری در تزاحم احکام، اهم بر مهم مقدم می شود و حکم مهم به صورت موقت، تعطیل می گردد؛ اما در امور تخصصی و اجتماعی، باید اول با کار دقیق کارشناسی اهم و مهم را درک کرد و بعد فقیه حاکم با شأن ولایتش و با حکم ولایی به تعطیلی موقت حکم مهم اجتماعی می پردازد.

نکته دیگر اینکه حکم حد سارق، در شرایط خاصی اجرایی می شود که فقیهان به تفصیل در کتابهای تخصصی فقه تبیین کرده اند و مجال آن در این مختصر نگنجد.

بی شک، شما به عنوان پزشک متدین، منکر حکم ضروری الهی نبوده و قصد خیر داشتید؛ لکن توصیه خیرخواهانه شما با موازین فقهی و حکم حکیمانه الهی ناسازگار است.

اجازه بدهید به شما که سالها سکان دار مدیریت پزشکی کشور بوده و هستید عرض کنم آنچه وهن اسلام و حکومت اسلامی را به دنبال دارد؛ تعطیلی احکام اسلام و عمل نکردن به حکمرانی اسلامی در عرصه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و سلامت و تربیت و تساهل بیش از حد در میدان دادن به اختاپوس ها و مافیای ظالمانه ای است که خون مردم را با افزایش قیمت دارو و مسکن و غیره می مکند.

آری اینها وهن اسلام است که با سکوتمان، درد محرومان و مستضعفان را افزون ساختیم؛ نه اجرای احکام حکیمانه الهی.

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبة ولینا، و کثرة عدونا، و قلة عددنا و شدة الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله.

والسلام علی من اتبع الهدی

عبدالحسین خسروپناه دزفولی

طلبه حوزه علمیه قم

۲۹ خرداد ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • معنی IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 1
    احسنت بر حاج آقای خسروپناه، برخی معنای وهن را نمی دانند.
  • جنجال IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 1
    اگر بخواهیم تحت تاثیر هو و جنجالهای کفار و منافقان قرار بگیریم بایستی احکام الهی و دین را تعطیل کنیم.
  • جراحی! IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 2
    یکی نماز رو آرتروز آور معرفی می کنه و دیگری حکم سارق و موهن می داند!
  • ؟ IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    کافرکه اصل اسلام رو قبول نداره بنا بر این عداوتش با حدود الهی چیز تازه و عجیبی نیست، مسلمان هم که ایمانش به خدا و حکمت الهی، با رد حکم خدا قابل جمع نیست. اما برخی از حرکات نابخردانه در عاشورا و مانند آن، اساسا حکم و حد دینی نیستند، و اتفاقا کفاری مثل انگلیسها عملا ازش پشتیبانی می کنند.
  • بنده خدا IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    شاید زمان آن فرا رسیده است که در تعیین مصادیق سارقان از منظر فقهی هم یک تتبع جدیدی داشته باشیم. کسانی که کارشان به ظاهر امر سرقت نیست ولی در عمل بسیار بدتر از سارقانند. نظیر تاراج کنندگان ارزهای بیت المال نظیر گرانفروشان و محتکران غذا و دارو که از این طریق سودهای نامشروع به دست می آورند به قیمت نابودی توان اقتصادی مردم بی پناه و بدتر از همه واردکنددگان و توزیع کنندگان داردهای تاریخ مصرف گذشته!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    با سلام واحترام بر استاد عزیز و بزرگوارحضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای خسرو پناه اطال الله تعالی حیاته الکریمة و تشکر ازبابت تذکر بسیار عالمانه و متین و محترمه شان به جناب آقای دکتر فاضل ، امید واریم که دیگر دلسوزان به اسلام از این تذکر پند گرفته و بدانند که نظر دادن در هر عرصه علمی بدون داشتن تخصص در آن فن ، نا خواسته گام بر داشتن درجهت تخریب آن عرصه است. لذا برای این که خوب در خاطرها مان بماند ، عرض می کنم : بادمجان چه نیکو وخوش منظر است __شبیه کدو لیک چون خنجر است __بخور ای عزیزم بادمجان نه کم __خلاصی اگر خواسته باشی ز غم __ز فتوای من روی گردان مباش __و الّا بناچار گوئی که کاش __ بادمجان وجود داشت در ون هر آش __علاوه بر آن آش بود پر زماش __خدا را سپاس نیستم بنده تک __ که فتوی دهم بهر هرچیز نک __زیادیم و هستیم ز خود راضیان __بگوئید بگیرند ز ما قاضیان__ علو و فنون را بوجه تمام__بطور مساوی ز پشت و أمام __ با عرض ادب و ارادت ، مهمد مهدی اسلامی .
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      لطفاََ اصلاح بفرمائید : 1__تذکر « محترمانه شان » ، 2__علوم و فنون » درست است که سهواََ ، محترمه ، و ، علو ، نوشته ام . متشکرم .
  • رضا IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    این آیه فقط شامل دله دزدها میشود یا کسانی که میلیارد میلیارد دارایی مردم را بردند و مثل معاون آقای ....... به 5 سال زندان در منزل محکوم میشوند
    • ! IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      0 0
      فقط رو از کجا آوردی؟! مگر افتاء استحسانیه؟! مگر دزدهای کلان دزدی، از روز اول دزدیهای بزرگ کردند؟ وقتی از کنار دزدیهای کوچک بی تفاوت بگذریم، تبدیل به ابردزد می شوند...